TOP

Dit is de reactie van Maddox in Amstelveen op de beoordeling van de mystery shopper

Voor de nieuwe Street X Active special – die dinsdag 15 januari verschijnt – ging onze onafhankelijke mystery shopper op bezoek bij Maddox in Amstelveen. Wat is de reactie van de retailer op de bevindingen? “Het is gewoon zuur als je hoort dat mensen niet worden geholpen.”

Maddox in Amstelveen krijgt van onze mystery shopper een 7+ als eindoordeel. Volgens de mystery shopper, die de winkel medio november bezocht, is de winkel indrukwekkend doordat het uiterlijk en de merken perfect op elkaar zijn afgestemd. Ondanks deze lovende woorden is de anonieme gelegenheidsklant minder te spreken over de service. De afwachtende houding van een medewerker wordt ervaren als een doorn in het oog: “Zeker in een mannenwinkel wordt hulp op prijs gesteld”, klinkt het oordeel. 

 

Goede service

“Te gek dat mijn winkel als indrukwekkend en mooi wordt ervaren”, reageert Maddox-eigenaar Marco Mulders. “Toch scoor ik liever een onvoldoende voor mijn etalage dan op service. Goede service beschouw ik als het allerbelangrijkste in mijn winkel en dan op dat punt een drie krijgen, daar schrik ik van.” De onvoldoende verrast Mulders: “van personeel moet je op aan kunnen. Maar toch blijft het een lastig punt. Het lukt mij niet om zeven dagen in de week in de winkel te staan. Ik ben dus afhankelijk van medewerkers. Mijn winkel is afgelopen jaar verbouwd en is weer helemaal up-to-date en we verkopen mooie producten. Het lijkt me als verkoper een genot om in een winkel als dit te werken. Dat valt tegen. Het verkoopvak vereist mensenkennis. Het is gewoon zuur als je hoort dat mensen niet worden geholpen.” 

 

Professional

Maddox scoort op de andere punten ruime voldoendes. Met als uitschieter de etalage, die een negen krijgt. Volgens de mystery shopper is de hand van een professional duidelijk zichtbaar. “Kan je nagaan dat de etalage al drie weken zo was! Jarenlang zorgde Designing Haaker voor de etalage en winkelpresentaties. Totdat we het op een gegeven moment zelf zijn gaan doen. Afgelopen jaar hebben we besloten het bureau weer in te schakelen. Zij komen elke vier weken langs. We investeren hierin om mensen te trekken. Ik betaal gruwelijk veel huur en ik heb mijn marge echt nodig.”

 

Concept en interieur

Ook concept en interieur wordt positief beoordeeld met een 8. Dit is goed uitgedacht, mannelijk en aantrekkelijk, geeft de mystery shopper onder meer aan. Het is het resultaat van een flinke metamorfose. Maddox veranderde vorig jaar van een drukke, kleurrijke winkel naar een rustiger beeld met grijs en natuurkleuren. Daarbij wordt onder meer de Denham-collectie ruimer gepresenteerd in een aparte jeansshop. “Ik ben blij dat de mystery shopper positief is over de opzet. Op het moment van het bezoek was de winkel namelijk echt vol. Alles was uitgeleverd en ik heb zelfs nog een en ander bijgekocht. Ik zie de zaak liever iets leger, zodat je de collecties mooier kan presenteren.”

 

Assortiment

Voor het assortiment krijgt Maddox eveneens een mooie 8. “Ik probeer met bekende merken (onder andere G-Star, Diesel, Boss, Stone Island, Woolrich en Calvin Klein Jeans, red.) aantrekkingskracht te creëren. Gelardeerd met minder voor de hand liggende labels als Forét, Believe that Clothing en Lyle & Scott. We hebben veel te maken met concurrentie van Bijenkorf en grootwinkelbedrijven. Daarom streef ik naar een eigen mix van merken, waardoor de klant bij ons binnenkomt. Bekende merken koop ik vaak vooraf, de meer onbekende collecties veelal op korte termijn. Soms loop je dan ineens tegen een hit aan. Zoals twee jaar geleden met In Gold We Trust. Nu wordt Believe That Clothing hopelijk zo’n hit. Maar ook merken die al langer bestaan kunnen voor verrassingen zorgen. Zo verkopen we al jaren Buddha to Buddha, maar weten sommige mensen niet dat ze inmiddels veel meer in hun assortiment hebben dan alleen sieraden.” 

 

Lees het complete mystery shopper-verslag in Textilia 2, de Street X Active special. 

 

1

3

5

2