TOP

Vijf gouden lessen van Goldbergh: ‘met goed persoonlijk contact bereik je veel’

Het Nederlandse activewearmerk Goldbergh weet al bijna tien jaar met succes sportief-modieuze vrouwen van Nederland tot Canada aan zich te binden. In de nieuwe Street X Active special vertelt mede-eigenaar Sandra Peet onder meer over de ambities, een pro-actieve aanpak en de potentie van de activewearmarkt. Uit de aanpak van Goldbergh distilleren we vijf gouden lessen voor succes.

Wanneer we Sandra Peet in november spreken is ze net terug van een Canadese werktrip. “We hebben net bij Sporting Life, een belangrijke klant van ons, een shop-in-shop geopend”, vertelt ze. “Goldbergh past erg goed in de gevarieerde en hoogwaardige formule. We kunnen er onze functionele jacks goed verkopen, maar ook truien en de fitnesslijn. We hebben er nu 21 verkooppunten, in 2019 streven we ernaar dit aantal uit te breiden tot zo’n honderd.”

 

Sterk opgaande lijn

In het interview in de special geeft Peet aan dat het merk in een sterk opgaande lijn zit. “Het is alsof we – páf – met een golfstick een flinke slag hebben gemaakt. We hebben al twee jaar in zowel orders als doorverkoop een substantiële stijgende lijn gerealiseerd. Zodanig dat we in die periode de omzet hebben weten te verdubbelen.” 

 

Welke gouden lessen kunnen we leren van het succesvolle Goldbergh?

 

# Blijf actief (ook al zit de wind mee)

Na Canada reisde Peet door naar Milaan voor overleg met de agent aldaar. Na ons gesprek stonden diverse overleggen met Parijse, Duitse en Engelse warenhuizen op het programma. “Ik zie het als een uitdaging om nieuwe klanten te overtuigen van ons merk en bestaande klanten over te halen meer budget vrij te maken.” En, stellig: “We zijn tevreden met de fantastische groei die we hebben doorgemaakt. Maar we leunen niet achterover. We moeten juist harder werken om het merk te blijven verbeteren. Er zijn wereldwijd nog veel kansen voor ons. Dus vlieg ik daarvoor de hele wereld over.”

 

# Persoonlijk contact is alles

Peet was jarenlang zelf retailer – van 1981 tot 2008 runde ze De Skihut in Scheveningen – en dat merk je. Persoonlijk contact is een belangrijk stokpaardje van deze rasondernemer. Of dit nu met het winkelpersoneel is van een winkel in Harderwijk of met ceo’s van internationale zaken: met goed persoonlijk contact bereik je veel, aldus Peet. “Verkopers moet je scholen als je wilt dat je merk mooie doorverkopen realiseert. Daarom geef ik, net als al onze salesmeiden, regelmatig clinics aan medewerkers. Want als ze niets afweten van een merk vinden ze het soms eng om het te verkopen.”

 

# Durf groot te denken

De mensen achter Goldbergh dromen graag groot en doen daarna alles om hun ambities waar te maken. “We liggen al bij mooie klanten als Lane Crwaford in Hongkong en Shanghai, Gorsuch in Amerika, Sporting Life in Canada, Selfridges en Harrods in Londen en de Bijenkorf in Amsterdam”, zegt Peet. Regelmatig schuift ze aan bij grote klanten om te vechten voor een (of meer) plek. ‘Even extra power geven’, noemt ze dat. “We hebben over de hele wereld ontzettend goede agenten en distributeurs voor ons werken, maar soms helpt het als je zelf langskomt.” Hard werken en intensief contact resulteert er nu in dat het merk komend najaar een speciale collab kan presenteren met Selfridges.

 

# Streef naar perfectie

Geef een consument een perfect kledingstuk en grote kans dat hij of zij je een volgende keer ook weer weet te vinden. Dit is ook de ervaring van Goldbergh, dat met de ‘Pippa’, al een tijdje een bestseller in handen heeft. Deze ‘perfecte skibroek’ – genoemd naar Pippa Middleton, zus van de Britse hertogin Kate Middleton, lift je billen, doet je buik platter ogen en laat iedere vrouw een maat slanker lijken. Peet: “Ik zie het zelf gebeuren als ik in een winkel help: als vrouwen deze broek aantrekken, gaat er een wereld voor ze open.” Als afgeleide verschijnt dit voorjaar een nieuwe mogelijke bestseller: de perfecte fitnesspant.

 

# Promoten, promoten en nog eens promoten 

Als het om promotie van het merk gaat, houdt Goldbergh zich niet in. Al jaren zien ze het nut in van influencermarketing. Zo werden items uitgeleend aan invloedrijke socialmediapersonages als Lizzy Perridon (goed voor 131K volgers op Instagram, red.) en dook het merk op als sponsor in televisieprogramma’s (‘Models in Paris, het echte leven’). Daarnaast showde Goldbergh tijdens de Amsterdam Fashion Week, wat vrijwel direct leidde tot vraag aan de start van het verkoopseizoen. Deze investeringen betaalden zich volgens de onderneming onder meer uit in een groeiende doorverkoop. En daar blijft het niet bij. Goldbergh zorgt ook voor zichtbaarheid bij fitnessscholen. Retailklanten kunnen een sportschool aandragen, waarbij instructeurs worden gekleed en klanten een cadeautje krijgen bij de betrokken modewinkel. In 2019 wil het bedrijf verder mooiere collectiebeelden op modellen schieten, zodat ook ondernemers deze content kunnen gebruiken voor hun e-commerce- en social media-activiteiten.

Goldbergh

De nieuwe najaarscollectie van Goldbergh voor 2019-2020: letterlijk voorzien van een gouden randje.