TOP

Dit is de reactie van Fashion by Ard op beoordeling van de mysteryshopper

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mystery shopper winkels op een aantal vaste punten. Fashion by Ard werd eind november 2018 beoordeeld. Wat is de reactie van de retailer op de bevindingen?

Fashion by Ard kreeg als eindoordeel een 6 van onze mysteryshopper die het winkelconcept verzorgd vond en het merkenaanbod mooi, maar die tegelijkertijd vindt dat de kracht van de individuele merken niet volledig wordt benut. “De begroeting geeft een welkom gevoel en de kwaliteit van de service en de vakkundigheid is prettig”, aldus de mysteryshopper. “De winkel heeft geen duidelijk eigen gezicht. Het grootste struikelblok is eigenlijk dat het aanbod versnipperd is, waardoor de kans op aankoop wordt verminderd. Dit is een aandachtspunt dat het succes van de winkel in gevaar kan brengen.”

‘Zeer prettig’

De winkel aan de Kerkbrink in Breukelen scoort op service het hoogst: een 8. “Bij binnenkomst worden wij onmiddellijk begroet door de eigenaar. Terwijl wij gericht op de jassen aflopen, wacht hij even af alvorens contact met ons te zoeken. Op een natuurlijke wijze wordt het gesprek met ons aangeknoopt. Tijdens het passen ontstaat er een ongedwongen gesprek waarbij de deskundigheid van de eigenaar ons helpt keuzes te maken. Tijdens het verkoopgesprek wordt ons koffie aangeboden. Het gesprek ervaren wij als zeer prettig. Omdat de verkoopargumenten heel natuurlijk in het gesprek pasten, voelden wij niet dat er druk op ons werd gelegd om een aankoop te doen.”

‘Paar maten per soort’

Over het assortiment is de mysteryshopper minder goed te spreken (cijfer: 6). “Binnen de merken is de keuze echter zeer beperkt. Van de jassen hangen er slechts een paar maten per soort, iets waar wij ook bij de pantalons tegenaan lopen. Wij kunnen tijdens ons bezoek aan de winkel niet achterhalen of dit beperkte aanbod komt door de manier van inkopen (‘cherry picking’) of dat er al veel maten zijn uitverkocht. Dit gebrek aan keus beperkte ons.”

Mysteryshopper Fashion by Ard 2

Kracht

Eigenaar Ard Berghuis vindt het leuk dat zijn winkel door een mysteryshopper is bezocht. “De naam Fashion by Ard is bewust gekozen om het persoonlijke karakter extra kracht bij te zetten”, licht hij toe. “Personal shopping, personal service staan hoog in het vaandel. Over deze conceptgedachte wordt niets geschreven in het hele verhaal. Als je dit in acht neemt, zijn bepaalde conclusies dan ook zeer kort door de bocht. Ik doel hierbij onder meer op het stuk assortiment. Om het persoonlijk te houden, uniek en niet mee te gaan in de massa kies ik bewust voor een aanbod in enkele stuks.”

Anders dan anders

“Mijn doel is alles behalve dat het hele dorp’ dan wel de directe omgeving in dezelfde kleding of jassen rondloopt”, vervolgt Berghuis. “Men komt ook bij mij juist om ‘anders dan anders’ gekleed te worden. Daarom hangen van bepaalde stukken – denk aan jassen, de wat duurdere colberts, pakken – één stuk per maat. Heeft niets met beperkt inkopen te maken, maar met bewuste keuzes. Daarnaast hangt de najaarscollectie al sinds begin september in de winkel en komen de mysteryshoppers mij eind november bezoeken, vrij logisch toch dat er met bovenstaande wetende niet van alles enorm veel in de winkel hangt.”

Mysteryshopper Fashion by Ard 3

Decoratiemateriaal

De mysteryshopper geeft voor de etalage een 5 en ziet in de helft van de zeven etalages paspoppen staan, en in de andere etalages een aantal gevouwen tops en schoenen. “Er is geen gebruikgemaakt van posters of decoratiemateriaal. Het geheel ziet er eenvoudig en ongecompliceerd, maar wel verzorgd uit. Door het ontbreken van statements of stijl is de uitstraling niet erg krachtig, niet van de etalages en daardoor ook niet van de winkel.” Berghuis kiest ervoor bewust geen instore communicatie of promotiematerialen in te zetten. “Als eerste stoort dit mij en past het niet bij mijn persoonlijke concept. Men wordt door promotiematerialen bewust getriggerd zodat je neigt om de gehele collectie te aanschouwen. Ik wil elke klant zelf, niet beïnvloedt, keuzes laten maken ondersteund door mijn advies.”

Het complete oordeel van de mysteryshopper kun je vinden in de mannenmodespecial van Textilia die is verschenen op 15 januari 2019.