TOP

In Gold We Trust: ‘er is veel ruimte voor nieuwe creatieve mensen’

In de nieuwe Street X Active special vertelt Eric Fränzel van In Gold We Trust en Franzel Amsterdam wat hem persoonlijk bezighoudt. We belden met zijn broer en compagnon Victor Fränzel om te vragen waar ze zakelijk gezien druk mee zijn. “Voor najaar 2019-2020 komen we met een meer volwassen look, door tailoring erin te brengen.”

Het was het jaar wel, voor In Gold We Trust. De populariteit van het merk steeg aanzienlijk in 2018 en als klap op de vuurpijl won het onlangs een rechtszaak van een Amsterdamse souvenirwinkel die hoodies verkocht met de tekst ‘In Amsterdam We Trust’. “Het is altijd een compliment als anderen door jou geïnspireerd raken, maar wees liever zelf creatief. We willen er wel gewoon zelf aan verdienen”, zegt Victor Fränzel, brandmanager van In Gold We Trust. 

 

Wat waren de hoogtepunten in 2018?

“We zijn echt tevreden over het afgelopen jaar. Inmiddels zijn we gegroeid naar een goede tachtig verkooppunten van Friesland tot Zeeland, zeg maar. Tegelijkertijd zijn we iets ‘gedowngrade’ in winkels. We hebben ervoor gekozen om met grotere en creatieve winkels samen te werken. Een sterk distributiebeleid is belangrijk om te blijven bestaan. Qua collectie maakten we eerst vooral basics, nu bieden we een compleet beeld met tops, broeken, jassen, petten, shawls en sokken. Een andere mijlpaal is dat we sinds oktober bij de Bijenkorf liggen. En ook in Europa zijn we uitgebreid, in België en Italië. We zien daar een stijgende lijn. De bestellingen blijven binnenkomen.”

 

En wat gaat 2019 jullie brengen?

“We zijn nu bezig met een pop-up shop, die we tijdens de Parijse fashion week – van 18 tot en met 24 januari – in Le Marais openen. We reizen al jaren af naar allerlei beurzen, van Tranoï, Capsule en Liberty tot White, we vinden het belangrijk om inkopers daar uit te nodigen. Maar de groei zit volgens ons ook bij de jeugd, die direct wil kopen. Dat merkten we ook bij onze pop-up in Amsterdam, afgelopen zomer. Elke dag stond er een rij van wel honderd mensen buiten. Fantastisch om te zien hoeveel mensen er in onze kleding lopen.”

 

Zijn de pop-ups een test voor een vaste winkel?

“Nee, we zijn tevreden met de retailers waar we mee werken. Daarnaast hebben we al veel tijd en energie in onze webwinkel gestoken. Pop-ups zijn een mooie manier om rechtstreeks in contact te komen met onze klanten. We kijken of we komende zomer ook in Londen wat beweging kunnen maken tijdens de fashion week.” 

 

Kan je een sneak peek geven over de nieuwe najaarscollectie voor 2019-2020?

“We komen met een meer volwassen look, door tailoring erin te brengen. Eric houdt daarvan (zoals ook te lezen is in de Street X Active special, red.) en zo zijn we ooit begonnen. Denk aan mantels en pantalons met een andere fit. Het is een combinatie van comfort en stijl, want comfort is heel belangrijk voor ons. Vandaar ook een ‘inside-out verhaal’ met een dubbelzijdige sweater. Er zitten in ieder geval genoeg verrassende elementen in.”

 

Waarom is iedereen zo enthousiast is over In Gold We Trust?

“We zijn 2,5 jaar geleden geëxplodeerd nadat we in de flow van Jebroer, Lil Kleine en Dave Roelvink terechtkwamen. Zij droegen onze hoodies bijna dagelijks. Dat eerste jaar ging zo goed dat we elke keer binnen twee dagen waren uitverkocht. Daarnaast streven we naar een perfect item qua prijs en kwaliteit, dus de mooiste stoffen en fits en dat ook nog voor een betaalbare prijs. De items die we kiezen voor de collectie zijn natuurlijk dingen die we zelf elke dag graag dragen. Verder maken we dingen die je hedendaags draagt met onze eigen stoffen en fits.”

 

Wat maakt het verder populair?

“Op dit moment is er veel ruimte voor nieuwe creatieve mensen. Vooral als het uit Nederland komt, dus daar halen wij ons voordeel uit. Dit is waarom je ons veel in de media ziet en dat we door toonaangevende mensen worden gedragen. En het helpt natuurlijk dat we ons blijven ontwikkelen in de mode.”

 

Lees in de nieuwe Street X Active special ook het persoonlijke interview met mede-eigenaar en creatief brein van In Gold We Trust, Eric Fränzel. 

 

In gold we trust 2

 

In gold we trust 3

In Gold we trust 4

De nieuwe najaar 2019-2020 collectie van In Gold We Trust.