TOP

Dit is de impact van de lockdown in cijfers: ‘Ruim 90% minder omzet voor fysieke winkels’

Door de strenge lockdown die sinds 15 december 2020 van kracht is, zijn de mode- en schoenenverkopen via stenen winkels in de daaropvolgende tien weken nagenoeg weggevallen. De enorme online groei is niet genoeg om deze omzetdaling (-91,4%) te compenseren, blijkt uit cijfers van GfK.

Stenen mode- en schoenenwinkels hebben in de eerste tweeënhalve maand van de lockdown, de periode tussen 14 december 2020 en 21 februari 2021, meer dan 90 procent (-91,4%) minder omgezet. Dat blijkt uit de Fashionscan van GfK*. Het zal geen verrassing zijn dat online aanbieders hun omzet in diezelfde periode explosief zagen stijgen, namelijk met 81,3 procent. Die groei is echter niet genoeg om de daling bij stenen winkels te compenseren. Per saldo komen de mode- en schoenenbranche over de eerste tien weken van de strenge lockdown (week 51, 2020 tot en met week 7, 2021) op een min van 31,3 procent uit ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Verder onderuit

“Dat is een forse daling”, zegt Danny van den Burg, retail sales lead bij GfK. “Zeker als je weet dat deze branches in de periode vóór de verplichte winkelsluiting (week 1 tot en met week 50, 2020) al op een omzetmin van 11 procent stonden. Vanwege het vele thuiswerken en het gebrek aan evenementen en feesten zijn er veel minder kleding en schoenen verkocht. Door de harde lockdown gaan retailers nog verder onderuit. Vooralsnog valt het aantal winkelsluitingen en faillissementen mee. Dat doet me vooral vrezen voor wat er nog gaat komen.”

‘Schoenen hebben het dankzij het ‘pantoffel-effect’ iets beter gedaan dan mode’

‘Pantoffel-effect’

Kijken we naar de verschillende segmenten, dan hebben schoenen het met een omzetmin van 26 procent tijdens de eerste tien weken van de lockdown iets beter gedaan dan mode totaal (-31,3%, zie de grafiek voor de uitsplitsing per segment). Dat komt volgens Van den Burg door het ‘pantoffel-effect’. “Die categorie pluste met 30,5 procent. Nu we door het vele thuiswerken en de avondklok veel meer thuis zijn, willen we het ons daar comfortabel maken. Bijvoorbeeld met een professionelere werkplek en beter koffiezetapparaat. De ‘ouderwetse’ pantoffel past ook in dat rijtje.” Sneakers en sportschoenen hebben het ook relatief goed gedaan, in die zin dat deze categorie ‘slechts’ een omzetdaling van 5 procent liet zien. Dat heeft er volgens Van den Burg mee te maken dat we, nu de sportscholen dicht zijn en er restricties zijn rondom sporten in groepsverband, naar andere manieren zoeken om fit te blijven: hardlopen of wandelen.

Meer cijfers? In Textilia #4 van 26 maart kijken we met Danny van den Burg, retail sales lead bij GfK, per week naar de omzetontwikkeling van de mode- en schoenenbranche en de verhouding tussen online en offline aankopen, over een periode van tien weken na ingang van de strenge lockdown.

Functioneel kopen

Waar de schoenenbranche met de pantoffel nog een lockdown-bestseller heeft, staan in de mode alle productgroepen onder druk. De categorie sweaters & vesten deed het met een omzetdaling van 13,4 procent nog het best; blazers lieten met een min van 58,6 procent het grootste verval zien. “Wat ook opvalt is dat er meer functioneel is gekocht”, zegt Van den Burg. “Dat blijkt vooral uit het feit dat kindermode met een omzetdaling van 23,3 procent beduidend beter deed dan vrouwen- en mannenmode, die respectievelijk 36,9 en 36 procent aan omzet inleverden. Kinderen groeien immers door. Bij schoenen is een soortgelijke ontwikkeling te zien. Daar presteerden kinderschoenen met een min van 12,2 procent ook beter dan vrouwenschoenen (-28,3%) en mannenschoenen (-39%).”

Omzetontwikkeling mode per segment, over de periode 14 december 2020 tot en met 21 februari 2021. Bron: GfK Fashionscan

Verschuiving naar online

Corona heeft voor een enorme shift van fysiek naar digitaal gezorgd. Waar het online aandeel in 2019 nog op 33 procent (kleding) en 42 procent (schoenen) van het totaal lag, zijn de internetverkopen een jaar later al goed voor 45 procent (kleding) en 53 procent (schoenen) van alle omzet. Tijdens de lockdown was dat percentage logischerwijs nog hoger, gemiddeld ruim 90 procent – het online kanaal was immers het enige kanaal. Van den Burg vermoedt dat de verplichte winkelsluiting de shift naar digitaal ook op lange termijn verder zal aanjagen. “Als mensen het gemak van internetshoppen al niet tijdens de eerste lockdown hebben ontdekt, hebben ze dat nu wel gedaan. Corona heeft retailers zodoende een belangrijke les geleerd: de afhankelijkheid van het fysieke kanaal alleen maakt kwetsbaar. Pure offline spelers als de Action hebben tijdens de lockdown op stel en sprong een online strategie moeten ontwikkelen om in contact te kunnen blijven met klanten.”

‘De lockdown laat zien dat fysieke mode- en schoenenzaken nog steeds heel belangrijk zijn voor de consument’

Loyaal aan lievelingswinkels

Van den Burg wil tot slot een positieve noot bij de cijfers plaatsen. “De lockdown laat zien dat fysieke mode- en schoenenzaken nog steeds heel belangrijk voor de consument zijn. Nu ze dicht zijn, worden er significant minder kleding en schoenen gekocht. Het verval is veel groter dan bij bijvoorbeeld de elektronicasector; in die branche heeft de winkelsluiting een veel minder stevig effect. De krachtigste formules in de mode- en schoenenbranche zijn bedrijven die online en offline goed combineren. Multichannel retailers hebben tijdens de lockdown een aanzienlijk hogere omzetgroei gerealiseerd dan pure players. Consumenten zijn loyaal aan hun lievelingswinkels. Als ze er niet fysiek kunnen shoppen, kopen ze wel via de webshop of socialmediakanalen.”

*Verantwoording van de cijfers GfK neemt in de Fashionscan de online en offline point-of-sales data van een panel mode- en schoenenaanbieders mee, die samen tussen de 35 en 40 procent van de totale fashionmarkt vertegenwoordigen. Het gaat om een mix van pure online spelers, grootwinkelbedrijven en zelfstandige winkeliers. Verder is week 53, 2020 in de meting met week 52, 2019 vergeleken, aangezien 2019 geen 53e week had.


Neem een abonnement op Textilia en blijf geïnformeerd

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.


Beeld: Textilia/Renate Zoutberg