TOP

Veilingsite open voor overtollige voorraden, belastinguitstel voor winkeliers Eindhoven en Maastricht en nauwelijks omzet door lockdown

Winkeliers in Eindhoven en Maastricht krijgen uitstel van belastingbetaling en Inretail werkt samen met veilingsite BVA Auctions voor winkeliers die hun overtollige voorraad willen veilen. En: C.P. Company bestaat 50 jaar. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 17 maart.

Uitstel belasting voor winkeliers Eindhoven en Maastricht

Eindhovense winkeliers en horecaondernemers die noodgedwongen hun zaak moesten sluiten door de coronacrisis, hoeven de Eindhovense gemeentebelastingen van dit jaar pas in 2023 te betalen, meldt Nu.nl. Dat heeft de gemeenteraad bepaald op initiatief van coalitiepartij PvdA. De partij kwam met dit plan naar aanleiding van de betalingsregeling die de gemeente heeft getroffen met voetbalclub PSV. De voetbalclub krijgt uitstel van betaling van de erfpacht voor de grond onder het Philips Stadion. De PvdA vindt dat ook zwaar getroffen ondernemers steun moeten krijgen. Ondernemers mogen wel zelf kiezen of ze dit jaar willen betalen of over twee jaar. Ook in Maastricht kunnen ondernemers de belastingaanslag later voldoen, meldt de Limburger., namelijk vanaf 1 oktober. Bovendien mogen ze daar dan maximaal drie jaar over doen, besloot een raadsmeerderheid dinsdagavond unaniem. Eerder deze maand deed de gemeente Rotterdam ook een geste aan hun lokale retailers: winkeliers en horeca-uitbaters die in een pand van de gemeente Rotterdam zitten, kunnen hun huur gedeeltelijk terugkrijgen.

Ruim 90% minder omzet fysieke winkels door lockdown

Door de strenge lockdown die sinds 15 december 2020 van kracht is, zijn de mode- en schoenenverkopen via stenen winkels in de daaropvolgende tien weken nagenoeg weggevallen. De enorme online groei is niet genoeg om deze omzetdaling (-91,4%) te compenseren, blijkt uit cijfers van GfK. Stenen mode- en schoenenwinkels hebben in de eerste tweeënhalve maand van de lockdown, de periode tussen 14 december 2020 en 21 februari 2021, meer dan 90 procent (-91,4%) minder omgezet. Het zal geen verrassing zijn dat online aanbieders hun omzet in diezelfde periode explosief zagen stijgen, namelijk met 81,3 procent. Die groei is echter niet genoeg om de daling bij stenen winkels te compenseren. Per saldo komen de mode- en schoenenbranche over de eerste tien weken van de strenge lockdown (week 51, 2020 tot en met week 7, 2021) op een min van 31,3 procent uit ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Lees ook: Dit is de impact van de lockdown in cijfers: ruim 90% minder omzet voor fysieke winkels

PME Legend viert nieuwe collectie met livestream dj

Mannenmodemerk PME Legend viert komende vrijdagavond om 19:00 uur de lancering van een nieuwe collectie met een livestream van de Nederlandse dj Mike Williams. Williams is bekend van nummers als ‘Wait Another Day’ en ‘Face Up To The Sun’. PME Legend lanceert de nieuwe XV-collectie. Het is een innovatieve collectie geworden, schrijft het merk in een persbericht, die het DNA voor de toekomst weergeeft. Aviation blijft het centrale thema, maar PME tilt het naar een hoger niveau met strakke en technische kenmerken. Centraal staat een nieuwe jeans die is ontworpen op basis van twee succesvolle modellen, de Aviator en de Nightflight.

Leden Inretail kunnen overtollige voorraad veilen

Inretail werkt samen met veilingsite BVA Auctions voor winkeliers die hun overtollige voorraad willen veilen. Leden van de brancheorganisatie kunnen met korting gebruik maken van het online veilingplatform. Dat meldt Inretail in een persbericht. Door de coronamaatregelen is het een grote uitdaging voor ondernemers in de retail en detailhandel om de omzet op peil te houden. De tegenvallende verkoopresultaten en lage bezoekersaantallen zorgen ervoor dat voorraden overblijven, aldus Inretail in een persbericht. “Vaak is er geen financiële ruimte om inkopen te doen voor de aankomende seizoenen. Veel ondernemers hebben geen geoptimaliseerde webshop. Door middel van een veiling wordt een wereldwijd publiek bereikt, hierdoor kan een winkelier zijn voorraden buiten zijn bestaande klantenkring verkopen.”

50-jarig C.P. Company draagt eerste capsule op aan overleden vriend

Het Italiaanse mannenmodemerk C.P. Company bestaat dit jaar 50 jaar en viert dat door elke maand een capsule collectie te lanceren in samenwerking met een talent of merk. Dat meldt het label in een persbericht. De eerste capsule heeft de oprichter van C.P. Company, Massimo Osti, opgedragen aan de in 2012 overleden singer-songwriter Lucio Dalla die een goede vriend was van Osti. De collectie bestaat uit vijf T-shirts en een longsleeve geïnspireerd op de C.P. Company kleding die de muzikant op het podium droeg tijdens zijn concerten in 1979 en 1980. De items zijn verkrijgbaar in de webshop van het merk en in de C.P. Company flagship stores in Milaan, Amsterdam, London, Seoul en Tokyo. Osti startte in 1971 als grafisch ontwerper uit Bologna het merk Chester Perry op, beroemd om zijn zeefdruk T-shirts. In 1978 veranderde hij de naam in C.P. Company.

Hoofdfoto: Hannah Morgan via Unsplash