TOP

Denham the Jeanmaker gaat over in Chinese handen, Ludo Onnink weg als ceo

Het Nederlandse denimmerk Denham the Jeanmaker heeft een nieuwe eigenaar. Amlon Capital, het investeringsvehikel van Ludo Onnink en Fred Gehring, verkoopt zijn meerderheidsaandeel aan een Chinees bedrijf, dat al sinds maart 2017 een joint venture heeft met Denham. Ludo Onnink legt tegelijkertijd zijn taken als ceo neer.

Denham the Jeanmaker is verkocht aan het Chinese bedrijf Trendy China Group. Dat melden de bedrijven in een persbericht. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt. Ceo Ludo Onnink vertrekt, zijn plek wordt ingenomen door Andre Chen, de huidige senior vice president van Trendy. Het Chinese bedrijf, dat al sinds maart 2017 een joint venture heeft met Denham, koopt het meerderheidsbelang van Amlon Capitol. Dat laatste bedrijf is een private equity-onderneming van Ludo Onnink en Fred Gehring, het duo dat ook achter de herstart van McGregor zit. Jason Denham, oprichter en chief creative officer blijft als aandeelhouder verbonden aan het bedrijf. 

Expansiemogelijkheden in China

In maart 2017 zijn Denham en Trendy een joint-venture in China gestart om het merk in China op te bouwen. Tot januari 2019 zijn er 16 winkels in belangrijke steden geopend en is er het plan om fors verder te groeien in de komende jaren. In het persbericht benadrukken alle partijen blij te zien met de overname en veel mogelijkheden voor de toekomst te zien.

‘Trendy is een sterk retail bedrijf met duizenden winkels in China en heeft de laatste jaren met succes merken als Miss Sixty en Superdry aldaar gelanceerd.’ zegt Ludo Onnink, de vertrekkende ceo  van Denham. ‘Met Trendy als aandeelhouder, met veel relevante retail ervaring, is dit een mooie stap om de volgende 10 jaar van onze geschiedenis in te gaan en om ambitieus verder te groeien.’

Jason Denham, chief creative officer bij Denham: “Wij zijn erg blij om Trendy als sturende aandeelhouder en partner in ons bedrijf te krijgen. Na de start van onze Chinese joint-venture is de relatie met Jacky Xu, voorzitter van de raad van Bestuur bij Trendy, intensiever geworden en dat heeft geleid tot deze transactie”.

Andre Chen, de nieuwe ceo van Denham: ‘Wij zien veel mogelijkheden om de Denham business te laten groeien in bestaande maar ook in nieuwe markten en er een nog invloedrijker jeans merk voor de toekomst van te maken.’ Aldus . ‘Dit zullen we doen door ons jeansaanbod nog verder te verbeteren, maar ook door andere categorieën toe te voegen of uit te bouwen.’

2016: overname door Amlon

Investeerders Onnink en Gehring kochten in 2016 Denham the Jeanmaker van oprichter Jason Denham, en namen ook de dagelijkse leiding (Onnink werd ceo, Gehring non-executive chairman. Denham bleef aan als chief creative officer. Het meerderheidsaandeel werd ondergebracht in Amlon Capital, de investeringsmaatschappij van Ludo Onnink en Fred Gehring, waarin ook het merk Karl Lagerfeld en kindermodelabel Vingino onderdeel van zijn. Vingino werd in 2014 ingelijfd. Onnink en Gehring hebben inmiddels een nieuw project lopen, namelijk de herlancering van McGregor.

2017: joint venture

Denham is in maart 2017 een joint venture aangegaan met de Chinese Trendy International Group. De samenwerking had als doel verdere expansie in China en Taiwan mogelijk te maken. Samen met de Trendy International Group moesten in drie jaar ongeveer veertig winkels in China en hotspots als Hongkong, Macau en Taiwan geopend worden.  Tot januari 2019 zijn er al 16 winkels in belangrijke steden geopend en is er het plan om fors verder te groeien in de komende jaren.

Wie is de Trendy China Group

Trendy is in 1999 opgericht en is uitgegroeid tot een internationaal mode bedrijf, dat veel merken in haar portefeuille heeft en deze via ongeveer 3.000 winkels in meer dan 290 steden wereldwijd verkoopt.  Onder de paraplu van Trendy zijn bekende merken zoals Orchirly, Five Plus, Coven Garden, Trendiano en uit de Italiaanse stal van de Sixty – Miss Sixty, Killah en Energie.  In 2015 zijn Trendy en het Britse Superdry Plc een Joint-Venture gestart om het wereldbekende merk Superdry in China te lanceren. 

Aziatische ambities zijn niet nieuw

In januari 2017 interviewde Textilia Jason Denham en Ludo Onnink, onder andere over de internationale ambities. Destijds ze Onnink: “We zijn er trots op dat we in China gaan beginnen. In 2016 opende Denham een shop-in-shop in 10 Corso Como in Shanghai. Later dit jaar volgen er nog drie zaken in China en in 2018 staan acht winkels op de planning. Daarnaast openen we een reeks van zes winkels in Japan, te beginnen met een flagshipstore in Ginza, Tokio, in april. De Japanse markt begint serieuze vormen aan te nemen. We zijn er al vertegenwoordigd met 22 zaken en doen het er extreem goed. De wekelijkse omzetcijfers blazen ons iedere keer weer weg: Denham staat op dit moment – mede door de speciale Japanse stijlen – op nummer één qua verkoop.”

Lees hier het hele interview met Jason Denham en Ludo Onnink