McGregor komt terug na overname merkrechten door Fred Gehring en Ludo Onnink

AMSTERDAM, 18 december 2018 14:55 | Rik de Langen

Het modemerk McGregor komt vanaf 2019 weer in de kledingrekken te hangen. De merkrechten zijn gekocht door Fred Gehring en Ludo Onnink, beide oud-topman bij Tommy Hilfiger en eigenaar van Denham the Jeanmaker.

Fred Gehring en Ludo Onnink hebben de merkrechten van McGregor gekocht. Dat melen zij in een persbericht dat namens McGregor New York is verstuurd. "McGregor keert in 2019 terug naar de markt, na een grootscheepse re-branding en met een geheel nieuw collectiebeeld. In maart 2019 wordt de nieuwe webshop gelanceerd, vanaf het najaar volgen eigen winkels, franchisewinkels en een beoogd netwerk van samenwerkende retailpartners. De collectie najaar 2019 zal vanaf 18 januari in Amsterdam te zien zijn op de Tesselschadestraat 20, het nieuwe hoofdkantoor van McGregor ‘2.0’.

Investeerders

De investeerders achter het nieuwe McGregor zijn Fred Gehring en Ludo Onnink, samen met DM Equity Partners, het investeringsfonds van keukenondernemer Ben Mandemakers en voormalig bankier Rob ten Heggeler. Gehring en Onnink waren van 1997 tot 2016 respectievelijk ceo en coo van Tommy Hilfiger. In eerste instantie van de Europese divisie, later wereldwijd. 

Gehring en Onnink zijn de laatste jaren actief als investeerders. In 2016 kochten zij Denham the Jeanmaker van oprichter Jason Denham om ook de dagelijkse leiding te nemen (Onnink werd ceo, Gehring non-executive chairman), samen met Denham, die aanbleef als chief creative officer. Het meerderheidsaandeel werd ondergebracht in Amlon Capital, de investeringsmaatschappij van Ludo Onnink en Fred Gehring, waarin ook het merk Karl Lagerfeld en kindermodelabel Vingino onderdeel van zijn. Vingino werd in 2014 ingelijfd. Ook de Nederlandse startup Otrium kreeg geld van Gehring/Onnink

Organisatie

Het duo blijft achter de schermen, als chairman en vice chairman, en zal zich bezig houden met strategie, merkontwikkeling en supervisie. De dagelijkse leiding is in handen van Coen Gehring als directeur. Coen Gehring heeft eveneens uitgebreide ervaring bij Tommy Hilfiger en werkte daarna als country manager voor Denham the Jeanmaker in Duitsland en als commercieel directeur EMEA voor Hunter Boots. Hij is een neef van Fred Gehring. Het merk McGregor valt onder de bv American Icon.

McGregor

Het merk McGregor verdween uit de markt nadat het in 2016 en 2017 twee keer onderdeel was van een groepsfaillissement; eerst van McGregor Fashion Group en daarna van Doniger Fashion BV. De merkenrechten werden aangekocht toen bleek dat er geen sprake zou zijn van een doorstart, maar dat zou worden overgegaan tot het liquideren van alle onderdelen van Doniger Fashion BV.

Fred Gehring: “McGregor is een iconisch merk, daterend uit 1921. Eigenlijk de uitvinder van ‘American Sportswear’. Het was de absolute marktleider in de jaren vijftig, zestig en zeventig, toen de grote merken van vandaag nog moesten worden opgericht. We zien grote potentie. Er is uit die gloriejaren een enorme ‘heritage’: technische innovatie, sportiviteit en stijl bewustheid vanuit een klassieke essentie. En toen al met de nodige attitude en humor. Maar er is ook nog steeds een loyale klantenkring, en consumentenonderzoek heeft aangetoond dat de naamsbekendheid concurreert met die van de marktleiders. Onze uitdaging is om McGregor ‘opgefrist’ terug te brengen naar de markt. Vanuit de bijna 100 jaar oude kernwaarden van het merk, die we vertalen naar deze tijd. Qua product, qua communicatie en qua distributie”.

Topkwaliteit

Coen Gehring: “We zijn van plan om in maart 2019 al te starten met onze webshop via www.mcgregornewyork.com, om op die manier ons nieuwe gezicht te laten zien. Het aanbod zal in eerste instantie gericht zijn op de basics – het fundament van het merk. In de komende seizoenen zullen we vervolgens de fashion benadering verder uitwerken. Overigens is het onze overtuiging dat McGregor zich met name moet onderscheiden door topkwaliteit ‘essentials’: Een perfecte fit, innovatief materiaalgebruik, subtiele detaillering en optimale draagbaarheid. Relevant zowel voor de loyale klassieke McGregor-fan uit het verleden als voor een jongere doelgroep. Tijdloos.”

“De detailhandel anno 2019 staat voor grote uitdagingen. We willen daarom niet alleen met een fantastisch merk en een ijzersterk product aanbod komen, maar tevens met oplossingen voor de veranderende omgeving waarin het allemaal moet worden gerealiseerd. We werken aan een omnichannel samenwerking tussen offline en online, zowel in onze eigen retail omgeving als met retail partners. Met als doel om razendsnel te kunnen handelen inzake de supply chain, en met de mogelijkheid om continu alert te reageren op de wensen van de consument. Die zal te allen tijde centraal staan.” aldus Gehring.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.

  • Goos Riphagen

    20 dec 2018 21:54:27

    Mooi dit initiatief. Het valt of staat m.i. met de normale omgang met de off-line retailers. De brede verkrijgbaarheid, maakt het merk weer populair en gewild.. Duidelijk behoud van het segment. Geen hooghartige en elitaire distributie kunnen er voor zorgen dat het mooie merk weer een succes wordt.