TOP

De visie van Reuring in Amersfoort: ‘mijn medewerkers doen moeiteloos een stap extra’

In je eentje kan je veel, maar met meer sta je sterker, ondervindt Sjoerd Peerbooms, eigenaar van Reuring in Amersfoort regelmatig. Daarom betrekt hij zijn personeel bij veel zaken en trekt hij veel op met andere lokale ondernemers. “Onder Amersfoortse ondernemers leeft sterk het gevoel dat we het samen moeten doen.”

Onlangs heb je de tweede verjaardag van Reuring gevierd.

Sjoerd Peerbooms: “We hebben een leuke avond gehad met het team en onze vaste klanten. Van de laatste groep had zeventig man zich aangemeld. De winkel was dus lekker gevuld en er was eten, drinken en muziek van een dj, naast een make-upstylist en de custom made armbanden van Aards. De avond was in eerste instantie bedoeld om er samen een feestje van te maken. En een band op te bouwen met onze klanten. Maar eigenlijk was het ook een erg goede omzetavond. Zonder speciale kortingen, daar ben ik niet voor. Het is middenin het seizoen en voor vaste bezoekers hebben we al een spaarsysteem. De mensen op het feestje maakte het ook niet uit. Het ging er vooral om dat zij bij dit gezellige event wilden zijn.”

Wat valt je op na twee jaar Reuring?

“Hiervoor heb ik tien jaar een franchisewinkel van The Company gehad, maar het is als zelfstandig ondernemer zo fijn om je eigen beslissingen te nemen. In deze positie kan ik sneller schakelen, bijvoorbeeld door een merk op te nemen of te verruilen, of om lokale acties en evenementen op te zetten. Verder merk ik dat we – met vallen en opstaan – langzaam uit de crisis komen. De weekenden zijn nog steeds de meest bepalende winkelmomenten. Maar mensen hebben duidelijk weer zin om te shoppen. En dat is meer in de vorm van een echt dagje uit dan snel en effectief winkelen.”

“Klanten verwachten steeds meer van winkels. Dit betekent dat je als ondernemer alles uit de kast moet halen om aan de verwachtingen te voldoen. Dit geldt voor de collectie, de presentatie ervan, medewerkers en events. We organiseren dan ook regelmatig instore-evenementen om klanten te entertainen.”

Waarmee maakt jouw zaak het verschil?

“Grote events zijn leuk, maar: het zijn vooral de kleine dingen die het hem doen. Een grote koffiebar met goede koffie was het eerste dat ik bedacht toen ik begon. En die zorgt er nu voor dat mensen het leuk vinden om de hele dag door bij ons langs te komen. Ik heb ook altijd biertjes en wijn liggen. Die worden op de donderdagavonden en weekenden ook regelmatig aangeraakt.”

“Daarnaast werk ik graag samen met andere lokale ondernemers. Het eten op ons onze events wordt verzorgd door cateraars uit de buurt, soms komt er een lokale visagie-adviseuse langs en ik ken iemand die mooie armbanden maakt. Amersfoort is erg in trek voor dagjestoerisme. Voor klanten van buiten de stad heb ik een lijstje met mijn favoriete restaurantjes en barretjes. Op hun beurt verwijzen zij weer naar Reuring. Ik merk dat mensen deze tips waarderen. Tegelijkertijd leeft onder de Amersfoortse ondernemers sterk het gevoel dat ‘we het samen moeten doen’.”

Wat springt er op dit moment uit qua producten of merken?

“Voor vrouwen zijn fluweel en dressy pantalons in trek. Merken als Just Female en Another Label spelen daar goed op in. De meiden hier zijn ook enthousiast over dat soort items en dragen ze regelmatig. Dat slaat over op de klanten. Voor mannen doen fashionable broeken het eveneens goed. Ze worden gecombineerd met een stoer T-shirt of met een coltrui. Sowieso zijn stukken die zowel casual als wat netter gedragen kunnen worden, populair. Minimum is een van de betere merken; ze maken leuke, kwalitatieve fashion voor commerciële prijzen. Voor jeans vertrouw ik op de rijke en mooie items van Gabba en Kuyichi.”

Reuring verkoopt ook lifestyleproducten. Hoe gaat dat?

“Vaak zijn het impulsaankopen. Maar sommige producten gaan verrassend goed. Zoals de zonnebrillen van Komono, de sieraden van A Brend en My Treasure Hunts en de armbanden van Pig & Hen. Ik had verwacht dat dit op een gegeven moment wel iets minder zou worden, maar de verkoop van deze artikelen blijft groeien. Verder verkopen we onder andere de verzorgingslijnen L:a Bruket en Meraki, de flessen van Pineut, voor doe-het-zelf likeur, rugzakken van Sandqvist, geluidboxen van Kreafunk en laatst waren de wijnflessen met een theelichtje erin van House Doctor binnen no-time uitverkocht.”

Personeel is een belangrijke succesfactor voor een winkel. Hoe ervaar jij dit?

“Mijn team is mijn visitekaartje. Ze gaan mee op inkoop, naar beurzen, eigenlijk delen we bijna alles. Ik vraag een hoge mate van betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Dit probeer ik te stimuleren door ze bij veel zaken te betrekken. Dit werkt: doordat ze meedenken tijdens de inkoopperiode zijn ze extra betrokken als de collecties worden uitgeleverd. Mijn medewerkers doen zonder moeite een stap extra. Als het eens een keer later wordt, of bij wat dan ook. Dat is voor mij belangrijk, want ik kan het niet alleen.”

“Ter ondersteuning werk ik al een aantal jaar samen met KeepQontrol, dat mijn medewerkers onder meer traint op het gebied van verkoop en het opbouwen van relaties met klanten. Deze coaches zijn ervaren in de branche en weten daardoor erg goed wat er leeft en wat wij nodig hebben om ons te verbeteren.”

Welke verbeterpunten hebben nog meer je aandacht?

“Mijn website is nu ‘under construction’ en wordt vernieuwd. Ik zie voor mezelf nog geen verdienmodel in de site. Als ik zie wat grote spelers moeten investeren om e-commerce rendabel te maken, dan geef ik dat geld liever uit aan de relatie met mijn klanten. Ik denk bijvoorbeeld aan de toevoeging van restaurant- en uittips voor Amersfoort. Wat betreft de samenwerking met lokale ondernemers zie ik nog meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld door het samen organiseren van evenementen en festivals. En door vaste klanten te blijven belonen met kleine cadeautjes van elkaar. Dat ze ergens een glas wijn of een kop koffie van Reuring krijgen. Korting krijgen ze overal al en dit zijn ze een uur later alweer vergeten. De verrassing van cadeautjes blijven veel langer in hun geheugen.”

 

Reuring

Sinds: 2015

Segment: mannen- en vrouwenmode, midden tot middenhoog

Merken: o.a. Anerkjendt, Catwalk Junkie, Circle of Trust, Five Units, Gabba, Just Female, Kronstadt, Kultivate, Kuyichi, Minimum, Nümph, Woodbird

Vloeroppervlak: 280m2

Personeel: 1 fulltimer, 2 parttimers en een weekendhulp

Reuring Amersfoort

Reuring Amersfoort 2