TOP

CarréCouture slaat brug tussen luxe boetieks en online shoppen

Met het nieuwe platform CarréCouture wil ondernemer Nathalie Pompen zich richten op luxe boetieks. "We merken dat er een oneerlijke concurrentie is ontstaan tussen merken en de boetieks die deze merken eerst groot maakten. Daarom willen we deze retailers juist helpen."

Nathalie Pompen, oprichter van CarréCouture legt uit: “Vroeger had iedereen zijn lievelingsboetiek, inmiddels shoppen vrouwen om allerlei verschillende redenen ook online. Dat zijn met name rationele redenen: te weinig tijd, drukke baan, kinderen; noem maar op. Ze hebben niet voldoende tijd vrij om gezellig te shoppen. “

“Bovendien zijn heel veel vrouwen overgeïnformeerd. Ze weten al een halfjaar van tevoren hoe het komende seizoen eruit ziet. Ze wachten die zes maanden en zoeken vervolgens naar hun favoriete item. Als dat niet is aangekocht door hun favoriete boetiek, kijken ze verder online.

“In dat hele verhaal komt de emotie niet aan bod. Terwijl veel vrouwen fysiek winkelen veel leuker vinden dan online shoppen. Dan gaat het over het serviceniveau, het persoonlijke contact met een boetiekeigenares, iemand die hun maten kent en weet wat zij vorig seizoen hebben gekocht. Veel online platforms houden daar geen rekening mee. Het interesseert ze niet wie het koopt, laat staan of hun klant blij is met de aankoop. Daar wilde ik iets aan doen. We willen de klant behandelen zoals ze in een winkel wordt behandeld.”

Wie is jullie doelgroep?

“We richten ons op multibrand boetieks. We merken dat er een oneerlijke concurrentie is ontstaan tussen merken en boetieks, die de merken eerst groot maakten – waarna zo’n merk vervolgens zijn eigen winkels opent. Ze kunnen lastig het hoofd boven water houden, tenzij ze zelf ook meegaan in de ontwikkeling van de nieuwe e-commerce.”

“Als je het die kwetsbare groep nog moeilijker gaat maken heb je naar mijn mening als nieuw bedrijf geen bestaansrecht. Daarom willen we deze boetieks juist helpen. Wij faciliteren de e-commerce voor hen, zij hebben daardoor een grotere afzetmarkt zonder dat ze daar een marketingbudget aan hoeven te besteden. We werken op basis van no cure, no pay.”

Wat gebeurt er nadat een boetiek zich bij CarréCouture heeft aangesloten?

“Wij mogen kleding in hun boetiek selecteren, laten die kleding ophalen, shooten het in onze eigen fotostudio, maken een nauwkeurige productomschrijving en reiken meer info aan voor welk type vrouw het geschikt is. Ook kijken we naar verschillende combinaties en vervolgens wordt de total look gepresenteerd op een model. We houden de kleding vier dagen, daarna sturen we het terug naar de boetiek.

Dan begint het eigenlijk te draaien. We sturen nieuwsbrieven uit en promoten actief op social media. Zoveel mogelijk consumenten, ongeacht waar ze wonen, krijgen dat kledingstuk te zien. Als iemand het item aankoopt krijgt de winkel een melding. Zij doen het in onze verpakking, de logistiek komt het pakje ophalen en that’s it. Wij vragen de een commissie op de gerealiseerde verkoop, rond de 27 procent. Alles wat we doen valt daarbinnen: de luxe verpakkingsdozen, verzendkosten en een eventuele korting bij bijvoorbeeld een Black Friday.”

Hoe gaat het voor de consument in zijn werk?

“Ieder product dat we op onze website verkopen gaan we beoordelen. Denk bijvoorbeeld aan een flared pants: hoog in de taille en smal om de heupen. Dat is mooi bij vrouwen met een bepaalde lichaamsbouw. Als wij weten hoe consument eruit ziet, kunnen we ze helpen. Dat doen we net zoals iemand die met passie zijn boetiek bedrijft.”

“Daar heb je heel veel data voor nodig. In de toekomst willen we dat makkelijker maken door middel van een scanningsmethode van het lichaam. Daarmee willen we kleding projecteren op het gescande lichaam. De techniek bestaat al, bijvoorbeeld in de geneeskunde of de beveiliging. Het probleem zit hem nu vooral in de maatvoering van bepaalde merken. Heb je het ene seizoen een maat 36, kan dat het volgende seizoen makkelijk een maat 38 zijn.”

Hoe pak je dat aan?

We doen het nu als volgt: De consument beantwoordt een paar korte vragen, kiest zes verschillende lichaamsvormen en meet belangrijke punten van haar lichaam op. Vervolgens doen we hetzelfde voor de kleding. Dat passen we aan op paspoppen en daarna wordt opgemeten of het conform de algehele maatvoering is. “

“De volgende stap is te weten komen wat eigenlijk de stijlvoorkeur is van de consument. Daarvoor hebben we 9 verschillende stijlen gemaakt, zoals bijvoorbeeld office friendly, bohemien en rock ’n roll. Vervolgens stellen we bepaalde kledingstukken voor.”

“Wij werken dus niet enkel met klik- en aankoopgedrag, zoals de meeste platformen doen, maar wij kijken naar de lichaamsbouw. Op welke onderdelen van lichaam is ze heel trots? Daar gaan we rekening mee houden.”