TOP

De visie van Gerry van Herwijnen van Philipp Plein in Eindhoven: ‘Het verkocht zo goed in onze winkel dat we een monobrandstore openden’

Behalve doorzettingsvermogen en vakkennis is een onderscheidende kijk op ondernemen tegenwoordig onmisbaar in de moderetail. In deze rubriek staat daarom de visie van een retailer of medewerker centraal. In deze aflevering is Gerry van Herwijnen van Jaguar en de onlangs geopende Philipp Plein in Eindhoven aan het woord: “Mensen op straat stoppen voor onze winkel om een selfie te maken met de skull vooraan de winkel.”

Het is ruim twee jaar geleden dat Gerry van Herwijnen de luxe modewinkel Jaguar overnam van Marjan Strijbosch. De winkel aan de Hooghuisstraat in Eindhoven doet het goed. Zo goed zelfs dat van Herwijnen 1 juni 2017 een monobrandstore van Philipp Plein opende aan de overkant van Jaguar: “Philipp Plein verkocht zo goed bij onze winkel dat het onze andere merken een beetje ondersneeuwde. Samen met Philipp Plein hebben we toen bedacht dat het een goed idee was om een monobrandstore te openen.”

De nieuwe winkel verbleekt niet bij de andere dure winkels in de Hooghuisstraat en is niet te missen. Bij de ingang van de nieuwe zaak pronkt een metershoge skull, vol met kristallen. Van Herwijnen: “Je ziet mensen ook echt even kijken als ze langslopen. Sommigen stoppen zelfs voor de winkel om een selfie te maken met de skull voorin de winkel.”

Een beetje extra

Jaguar is een begrip in Eindhoven. De luxe modezaak is al 45 jaar te vinden in de binnenstad van Eindhoven en sinds twee jaar in handen van Gerry van Herwijnen. Zij heeft, naast haar mode-opleiding, weinig ervaring in de retail: “Ik kocht wel veel in het luxe segment, daardoor weet ik goed wat onze klanten graag willen. In mijn winkels staat de beleving centraal. Vaste klanten komen hier ook wel eens een kopje koffie doen voor de gezelligheid zonder iets te kopen. Het gaat er om dat je je klanten net dat beetje extra geeft.”

En dat beetje extra is ook goed terug te zien in de onlangs geopende winkel van de van oorsprong Duitse designer Philipp Plein. “Hij is een perfectionist”, vertelt van Herwijnen “Maar dat is goed, ik ben ook erg perfectionistisch.”

Vanuit het hoofdkantoor houden ze alles bij: “Dat begint al bij de muziek, maar ook het geursysteem draagt bij aan de beleving in de winkel. De etalage wordt bepaald en de manier waarop we de kleding ophangen. Die dingen worden allemaal ook gecontroleerd. Het concept moet er overal hetzelfde uitzien. In die zin ben je met handen en voeten gebonden maar dat is ter faveure van de uitstraling die Philipp Plein wereldwijd wil hebben.”

De strenge regels zijn alleen van toepassing op de look en feel van de winkel. “Wat ik inkoop ligt totaal in mijn handen. Daarnaast zijn openingstijden ook mijn eigen keus”, zegt van Herwijnen. “Bij Jaguar is het al jaren zo dat mensen ook een afspraak kunnen maken na sluitingstijd, dat wil ik bij Philipp Plein ook zo doen. Mensen hebben een druk leven en soms komt het beter uit in de avond. Dat is toch extra service die je moet geven vind ik.”

Opruiming

Een goed voorbeeld van het verschil tussen Jaguar en Philipp Plein is het opruimingsbeleid. Van Herwijnen: “Bij Philipp Plein geldt er een maximale korting van 30 procent en start de opruiming ook later. Er is ook een strikt beleid dat de opruimingsartikelen niet in de etalage komen, en het mag niet zichtbaar zijn in de winkel. De opruiming wordt in een “verdomhoekje”  gehangen. Als je die winkel binnen komt moet je de beleving hebben dat alles nieuw is, het moet er perfect uit zien.”

Bij Jaguar kiest van Herwijnen zelf haar opruimingsbeleid: “Ik kijk niet naar andere winkels om te zien wanneer ik moet beginnen met de opruiming. Uitverkoop is een natuurlijk iets, je moet ook ruimte krijgen voor de nieuwe collecties. Wanneer die nieuwe collecties binnen gaan druppelen, begin ik met de uitverkoop.”

De uitverkoop geeft wel een duidelijke tweedeling in de klanten van Jaguar. “Je hoeft niet negatief tegen de uitverkoop aan te kijken. Je hebt duidelijke groepen klanten. De vaste klant die vroeg in het seizoen komt en die er zeker van wil zijn dat zijn artikel er in zijn maat er nog is, die koopt sowieso al vroeg. Dat is ook het verschil met een hoger segment en andere segmenten.”

Van Herwijnen: “We kunnen waarschijnlijk ons hele leven vooruit met dingen die we in de kast hebben hangen, dus alles wat je koopt is extra, het is geen primaire levensbehoefte meer. Mensen worden dan ook niet warm of koud van de prijs. Er zijn zelfs mensen bij die wegblijven tijdens de opruiming omdat de winkel er dan niet meer strak uitziet.”

“Je hebt er ook tussen die juist komen voor de opruiming en die mensen heb je ook nodig, met die klanten zijn we ook heel erg blij. Iedereen is welkom en iemand die alleen komt voor de opruiming wordt ook niet anders behandeld. 

Doelgroep 

De doelgroep van Philipp Plein is erg breed, zo vertelt van Herwijnen: “Je kunt de klanten niet in een hokje zetten. Dat varieert van een voetballer tot een fabrikant tot een schooljongen die er heel hard voor gespaard heeft. Ook mensen die zakelijk doordeweeks in pak lopen kunnen in het weekend met een poloshirt van Philipp Plein lopen. Mensen denken vaak dat het een bepaalde doelgroep is die een bepaalde soort muziek luistert en van een bepaald soort auto’s houdt en alleen maar van opzichtigheid houdt maar dat is helemaal niet  het geval.”

“Bij Philipp Plein denken mensen toch vaak dat het erg opzichtig is, met veel steentjes en een skull. Dat is ook wel het handelsmerk van Philipp Plein, in de collectie hangen ook rustige items, bijvoorbeeld een polo met alleen een embleem erop en niet meer dan dat. 

“Bijna alles wordt in Italië gemaakt. Daar wordt ook de nadruk op gelegd. Bepaalde artikelen worden uniek gemaakt. Een patroon of model dat gemaakt wordt, is in een relatief kleine oplage geproduceerd, daardoor wordt het ook duurder. Het is niet zo dat het alleen maar winst is of gebakken lucht Philipp Plein verkoopt.”

Vanaf de herfst collectie is het merk niet meer bij andere winkels te krijgen. “Er is een exclusiviteit van 60 à 70 kilometer. Dat houdt in dat de gewone collectie niet binnen die afstand verkocht mag worden. Schoenen en Philip Pleins andere merken Plein Sport en Billionaire worden wel op andere plaatsen verkocht.”

Toekomstplannen heeft ze nog genoeg: “Maar die houd ik nog even voor me.”, glimlacht van Herwijnen. Voorlopig heeft ze in ieder geval haar handen vol aan twee winkels in de binnenstad van Eindhoven.

 

Jaguar

Hoe lang bestaat je winkel? 45 jaar, 2 jaar onder leiding van Gerry

Wat verkoop je? Segment? Vrouwen, heren en accessoires schoenen. hoog segment

Welke merken verkoop je? Versace, Moschino, Victoria Beckham, Giambattista Valli, Roberto Cavalli, Givency, Emilio Pucci, Balmain, Neil Barrett, Comme des Garçons, Blumarine, Casadei, Buscemi, Jitrois, Aphero, Ermanno Scervino, Plein Sud, Billionaire, Plein Sport

Vloeroppervlak? 250 vierkante meter

Hoeveel personeel? 8 wisselende diensten

 

Philipp Plein

Hoe lang bestaat je winkel? 1 maand

Wat verkoop je? Segment?  Vrouwen, heren en kindermode schoenen, accessoires. Hoog segment

 

Welke merken verkoop je? Philipp Plein

 

Vloeroppervlak? 100 vierkante meter

 

Hoeveel personeel? 8 wisselende diensten