TOP

De verkoopvloer als etalage

Het is alweer ruim een maand geleden dat ik mijn laatste column schreef hier op Textilia.nl, maar door de drukte bij de start van het nieuwe modeseizoen werd ik gewoonweg opgeslokt door allerlei nieuwe projecten. Tegenwoordig krijgen wij namelijk als etalagebureau steeds meer aanvragen om ook adviezen te geven over de visual merchandising, of beter gezegd: hoe presenteer ik mijn product zo wervend mogelijk?

Etaleren houdt namelijk niet op in de etalage, men verwacht ook meer op instore-gebied van ons. Dit vinden wij een positieve ontwikkeling. De verkoopvloer is het verlengde van de etalage. Deze week was ik met mijn collega bij een grote zelfstandige mode-ondernemer om een workshop te geven betreft VM & etalage aan de bedrijfsleiders van de filialen. Erg leuk om te zien hoe gretig deze mensen de informatie opslokken. Een teken aan de wand dat het verkoopteam open staat voor ‘outsiders’ zoals wij en graag willen horen wat beter kan in de winkel. De meeste van deze bedrijfsleiders zijn al meer dan 30 jaar in dienst, dus super dat ze verandering niet schuwen en nog veel willen leren.

Om te beginnen moeten de verkopers bij het binnenkomen van hun filiaal kijken als een klant die voor het eerst de winkel betreed. Dat begint al bij de etalage, want daar moeten ze over de streep worden getrokken. De etalage moet een visitekaartje zijn voor de winkel. De klant moet stilstaan bij de etalage. Dus, zorg voor schone ramen en etalage. Daarna kijken of de etalagefiguren wel goed staan zoals de etaleur het had achtergelaten (niet half uitgekleed!), staan de prijskaartjes wel recht enz. Eigenlijk heel logisch, maar als je iedere dag in dezelfde omgeving aan het werk bent, word je blind voor de simpelste dingen.

De winkelbeleving is dus van belang om meer dan 100% te houden. Daar bedoel ik o.a. mee, de winkel bestaat niet alleen uit producten maar de producten die in de etalage zijn gepresenteerd moeten ook direct kunnen worden teruggevonden in de winkel. Daarbij is de routing van de winkel een belangrijke factor zodat de klant makkelijk alles kan vinden en op ideeën wordt gebracht. Het verkoopteam moet een hoogstaande service bieden (wees onderscheidend) en de winkel moet inspirerend zijn. Maar zorg ervoor dat de beoogde doelgroep nooit uit het oog verloren wordt, want je kan ook te ver gaan waardoor de doelgroep niet meer bij de winkel past. Dit zie je wel eens gebeuren als de winkel wordt gerestyled.

Wilt u ook eens een peptalk houden aan uw verkoopteam en bent u toe aan meer kennis op het gebied van instore communicatie? Een workshop doet wonderen. We maken ze op maat voor ieder winkelconcept. Dus, bel (zie www.fredbeerbaum.nl) of mail mij, dan hoop ik u te kunnen inspireren.

Ik wens u veel succes dit najaar met de etalages en op de winkelvloer!

 

www.fredbeerbaum.nl