TOP

De plannen van de Dutch Sustainable Fashion Week [interview]

Van 5 tot 14 oktober 2018 vindt de vijfde editie van de Dutch Sustainable Fashion Week plaats en het programma is voller dan ooit. Om de ambitieuze groeiplannen te financieren heeft de organisatie een crowdfundingcampagne opgezet. Oprichter Cecile Scheele over de stand van zaken.

Waarom een crowdfundingcampagne voor de Dutch Sustainable Fashion Week?

Oprichter Cecile Scheele: “Omdat het een grote investering is om duurzaamheid bij de consument op de agenda te krijgen. We hebben een professionaliseringsslag gemaakt en het programma is uitgebreid, waar extra geld voor nodig is. Tegelijkertijd is het lastig om commerciële sponsors te vinden. We hoorden hoe succesvol crowdfunding kan zijn. Als we allemaal een kleine bijdrage leveren komen we ook heel ver.”

Op wie richten jullie je met de crowdfunding?

“Op consumenten, maar ook op retailers die een steentje bij willen dragen en zelfs op investeerders. Vanaf tien euro kun je al bijdragen. Daarvoor krijg je een gids met tips om je garderobe te verduurzamen. Verder hebben we besloten alle ticketverkoop via crowdfunding te doen. Als je doneert, krijg je een toegangskaart. We werken samen met het crowdfundingsplatform van Sublime FM, dat daarnaast ook ondersteunt met publiciteit.”

Is er een streefbedrag?

“We hebben het doel om 50.000 euro op te halen, maar meer mag altijd. Tot nu toe hebben we bijna 20 procent opgehaald via 235 donateurs. Daar zijn we al best tevreden mee, want we zijn net twee weken bezig en hebben er nog vier te gaan. En ook na de DSFW loopt hij nog even door en kan er gedoneerd worden.”

Hoe ziet het programma eruit?

“Allereerst is ons officiële showprogramma uitgebreid naar vier shows en de organisatie geprofessionaliseerd. De openingsshow is in samenwerking met het Ministerie van Defensie en ontwerper Benchellal, die van oude militaire uniformen een collectie maakt. Verder reiken we op de Dag van de Duurzaamheid (10 oktober) de Green Fashion Talent Award uit aan het meest veelbelovende duurzame merk van Nederland. Verder is er een show met vier jonge Nederlandse talenten die laten zien hoe zij omgaan met misstanden in de mode. Tenslotte is er nog een show met designerduo Trinhbecx die luxe stoffen maakt van GFT-afval, geshowd op een afvallocatie.”

En naast de shows?

“De eerste jaren waren het alleen retailers die aanhaakten en evenementen in hun winkel organiseren. Daarna hebben we winkelroutes opgezet en inmiddels wordt zelfs met gemeenten een programma rond het thema opgebouwd. Er zijn gemeenten die workshops organiseren of een pop-up repaircafé of tijdelijke circulaire winkel openen. In Groningen zijn gemeenten en winkeliers een werkgroep rond de DSFW gestart en allerlei leuke initiatieven bedacht. Dat vind ik een heel mooi voorbeeld van hoe je het met elkaar kunt oppakken. In samenwerking met Eerlijk Winkelen zijn er speciale shoppingroutes opgezet in een twintigtal steden. Op de Dag van de Docu op 5 oktober kun je door het hele land documentaires zien over duurzame mode.”

Hoeveel retailers doen er mee?

“We hebben nu zo rond de vijfhonderd deelnemende retailers die zich aangemeld hebben. Ook daarin hebben we nog groeiambities. We richten ons niet alleen op winkels die zich als groen of duurzaam profileren. Die zijn vaak al goed vindbaar bij de consument. We proberen juist de ‘gewone’ retailer te bereiken die een aantal duurzame merken verkoopt tussen de rest van de collectie. We gaan niet vertellen welke merken wel of niet duurzaam genoeg zijn. We willen geen label opplakken maar transparantie brengen. Waar zijn merken mee bezig? Wat is de achtergrond? Bij het ene merk zit het in de duurzame materialen en bij de ander in goede arbeidsomstandigheden en bij een derde in allebei. Dat willen we vertellen en laat de consument maar beslissen wat hij of zij belangrijk vindt.”

Waar wil je naartoe met de DSFW?

“We willen niet teveel focussen op Amsterdam en echt een landelijk evenement zijn. Bovendien moet het niet alleen in de winkels leven, maar zien we graag dat de hele stad duurzame activiteiten onderneemt. Alleen zo kun je die consumenten bereiken en mogelijkheden bieden om duurzamere kleding te kopen.”