TOP

Categoriewinnaars Beste Winkelketen bekend, Amatør stopt en kledingdetailhandel plust in juli

Welke modeketens wonnen een publieksprijs in hun categorie voor Beste Winkelketen van Nederland en de Webshop Awards? De detailhandel heeft volgens de cijfers van het CBS in juli 3,8% meer omgezet en ook kledingwinkels boekten een plus. En de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) heeft een crowdfundingcampagne gelanceerd voor de financiering van de groei. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 14 september.

Foto: Jeroen Snijders

Categoriewinnaars Beste Winkelketen en Webshop Awards

De categoriewinnaars van de publieksprijzen voor Beste Winkelketen van Nederland 2018-2019 en Webshop Awards 2018-2019 zijn bekend. Bijna 215.000 consumenten brachten hun stem uit op 450 retailers.

Voor Beste Winkelketen van Nederland zijn er 29 categoriewinnaars, waarvan in de mode: Baby – Zeeman, Vrouwenmode – The Stone, Mannenmode – Jac Hensen, Kindermode – Shoeby, Lingerie & Ondermode – Hunkemöller, Schoenen – Schuurman Schoenen, Sport – Runnersworld

Voor de Webshop Awards Nederland zijn er 24 categoriewinnaars, waarvan in de mode: Vrouwenmode – Wehkamp, Mannenmode – Jac Hensen, Kindermode – Shoeby, Lingerie & Ondermode – Hunkemöller, Schoenen – Schuurman Schoenen, Sport – Decathlon

Wie de overall winnaar wordt van deze awards wordt bekendgemaakt op het ABN AMRO Retailer of the Year-gala, dat op donderdag 18 oktober plaatsvindt op Landgoed Duin & Kruidberg in Santpoort-Noord.

Amatør stopt

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Amatør stopt ermee. Dat kondigt oprichter Eline Starink aan op de website en social media-accounts van het merk. “Even the biggest AMATØR needs a break sometimes. After six wonderful years, we’re closing down per September 1st. Thank you for being part of the brand all these years. We love right back, and hope to see you again soon.”  Amatør werd in 2011 opgericht door Eline Starink en werd al snel in meerdere landen verkocht. Ruim 2,5 jaar geleden opende een winkel in de Negen Straatjes in Amsterdam. Zowel de winkel als de webshop zijn gesloten en wholesale-klanten krijgen geen nieuwe collectie meer geleverd.

Omzet kledingdetailhandel in juli gestegen

De detailhandel heeft in juli 3,8% meer omgezet dan in juli 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume groeide met 3,3%. Daarnaast is online bijna 22% meer omgezet. Kledingwinkels boekten een plus van 2,9%, terwijl schoenenwinkels het met een min van 1,5% moesten doen. Al deze omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in juli.

Dutch Sustainable Fashion Week lanceert crowdfunding campagne

De Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) lanceerde vorige week een crowdfundingcampagne met radio-omroep Sublime FM, dat een crowdfundingplatform voor duurzame initiatieven heeft. Met de crowdfunding campagne wil de DSFW minimaal €50.000,- ophalen om daarmee hun

ambitieuze groeiplannen nog dit jaar te realiseren. Van 5 tot 14 oktober vindt de vijfde editie van DSFW plaats, met modeshows, winkelroutes, pop-up repaircafés, exposities en workshops. Een ruime week na de start van de crowdfunding en met nog drie weken te gaan is 19% van het streefbedrag binnen. Het officiële showprogramma kan alleen bijgewoond worden met een uitnodiging of als donateur. Bijdragen kan al vanaf €10,-.

10 Days ontwerpt lijn met Emily Marant (foto)

Modemerk 10 Days heeft een capsulecollectie ontworpen met Emily Marant, het nichtje van Isabel Marant. De Franse it-girl startte drie jaar geleden haar eigen label Studio Marant. De samenwerking werd tijdens de show van 10 Days tijdens Amsterdam Fashion Week bekend gemaakt toen Emily Marant samen met de twee oprichters van 10 Days de catwalk betrad en hun samenwerking voor de limited-edition 10Days X Emily Marant capsule collectie aankondigden, die vanaf eind 2018 verkrijgbaar zal zijn.