TOP

De hoogte- en dieptepunten van Mexx*

De Nederlandse modeketen Mexx is donderdag 4 december failliet verklaard. Textilia zet de hoogte- en dieptepunten van het bedrijf op een rijtje.

1986: Oprichting
In de jaren ’70 richt Rattan Chadha de merken Moustache en Emmanuelle op. Deze mannen- en vrouwenlijnen winnen snel aan bekendheid waarna de twee in 1986 samengevoegd worden onder één naam: Mexx. De M van Moustache, de E van Emmanuelle en de XX van twee kusjes.

2001: Liz Claiborne
Mexx is een reizende ster die uitgroeit tot een keten met winkels in meer dan vijftig landen. In 2001 koopt het Amerikaanse modebedrijf Liz Claiborne de zaak op voor 264 miljoen dollar waarna in 2003 de eerste Amerikaanse winkel in New York wordt geopend. Nog tien andere winkels volgen maar Liz Claiborne vindt hun merk Tommy Hilfiger toch beter in de Amerikaanse markt passen waardoor veel Mexx winkels moeten sluiten.

2006: Chadha zegt vaarwel
Niet alleen in Amerika gaat het slecht met Mexx maar ook in Europa. Vanaf 2005 nemen het aantal orders bij groothandels af en in 2006 maakt de keten een winst van maar tien miljoen dollar waarvan een groot deel komt van de net gesloten flagshipstore in New York. Datzelfde jaar verlaat Chadha het bedrijf. De Australiër Jeff Fardell, die voorheen werkte bij Nike, volgt hem op als ceo van Mexx Europa. Alle jaren hierna zijn er bijna alleen nog maar rode cijfers te zien bij Mexx.

2009: Management maakt verkeerde keuzes
In oktober 2009 wordt Thomas Grote de nieuwe ceo van Mexx. Hij verklaart dat het merk in elkaar is gezakt omdat het management in de tijd dat Chadha weg is gegaan “verkeerde keuzes heeft gemaakt door Chadha’s strategie niet door te zetten”. Ook zegt hij dat een eigen designteam ontbrak waardoor de mode verkeerd vertaald werd naar de doelgroep. Mexx staat met de nieuwe ceo voor veel verandering.

2011: Nieuw retailconcept
Op 1 oktober 2011 opent Mexx een nieuwe flagshipstore in Antwerpen aan de Meir. De Metropolitan Casual Flagshipstore van 700 vierkante meter is gebouwd naar het nieuwe winkelconcept van het bedrijf met een ‘een uiterst persoonlijke shop-ervaring binnen een decor dat herinneringen oproept aan nonchalante vintage stijlen en de elegantie uit de jaren twintig van de vorige eeuw’. Ondanks dit goede nieuws, sluit eind dit jaar sluit de winkel in Almere voorgoed de deuren en verkoopt Liz Claiborne Mexx aan The Gores Group.

2012: Reorganisatie en aftreden Grote
Door de verkoop van Mexx aan The Gores Group is het geen beursgenoteerd bedrijf meer. Twintig werknemers moeten hierdoor Mexx verlaten. Een andere reden voor het vertrek van werknemers is de reorganisatie op de financiële afdeling. Daarnaast sluit Grote de filialen op dure locaties zoals in New York en op de P.C. Hooftstraat. Toch blijft hij positief: “Vanaf 2013 willen we elk jaar tien tot vijftien nieuwe winkels openen.” Op 2 mei laat Mexx echter weten dat Grote per direct is afgetreden als ceo. Eind dat jaar wordt bekend dat Douglas Diemoz zijn vervanger wordt.

2013: Doei, flagshipstore en Diemoz
In augustus 2013 moest Mexx haar flagshipstore aan de Kalverstraat vaarwel zeggen. Maar daar bleef het niet bij, ook in Breda moest er een winkel sluiten. Niet lang daarna verlaat Douglas Diemoz het bedrijf na maar tien maanden ceo te zijn geweest. Drie personen volgen hem op: Julia Hansen en CFO Sandra Dembeck die nog maar kort bij het bedrijf werken en Mark Stone van The Gores Group.

2014: Faillissement
Op 1 maart 2014 sluit Mexx haar webwinkel. “De huidige webshop van Mexx doet afbreuk aan het merk”, laat Arjen van Kesteren van Mexx aan Textilia weten. Het bedrijf laat weten dat er in een paar maanden een nieuwe webshop moet zijn. In november is er dan uiteindelijk de online pop-up shop die tot 31 december online moet blijven. Maar op 4 december komt aan het eind van de middag dan toch het trieste nieuws dat Mexx failliet is verklaard. De filialen blijven open om de winkelvoorraden te kunnen verkopen, ondertussen wordt er onderzoek gedaan of er een doorstart kan plaatsvinden.