TOP

De culotte / de broekrok: ja of nee? [reportage] *

“Als je de consument wil verleiden met iets nieuws, moet je het in de winkel hebben”, zegt de een. “Je moet in alle opzichten zwaar bovengemiddeld zijn om daar nog iets van te maken”, zegt de ander. De meningen over de culotte - of ook wel broekrok - zijn verdeeld onder inkopers en agenten.

Van de Renaissance tot in het begin van de negentiende eeuw stond de culotte bekend als een kniebroek voor rijke mannen die het met kousen eronder droegen. De broek zat wat strakker om de been en eindigde net onder de knie. De culotte heeft in deze tijd echter een heel andere betekenis in de modebranche: een broekrok voor vrouwen met rechte, wijde pijpen die reiken tot op de kuit.

 

De broekrok zou in zomer 2014 al een comeback maken maar deze hype werd alleen opgepakt door modebloggers. Zomer 2016 moet dan toch écht het seizoen van de broekrok worden, maar wordt het ook ingekocht? Opvallend is dat agenten veel positiever erover denken dan winkeliers.

 

Culotte ClosedCulotte Atelier GardeurCulotte Closed 2

 

Kim Dooruiter, agent  Dooruiter Modeagenturen (Jane Lushka, Juffrouw Jansen, No-Na)

 

“Ik vind de culotte heel modisch en leuk, maar het past nog niet in het Nederlandse beeld. Ik heb hem voor de winter van 2014 al in de collectie gehad van No-Na, maar heb het niet tot nauwelijks verkocht. Het ligt misschien nog te ver van ons bed af. Op alle blogs zie je ze zeker getipt worden maar het wordt nog niet opgepakt door de winkelier. We zijn erg nuchter in Nederland, hier is het nog erg veel easy fit, sweat en jeans – daarom worden we ook wel de ‘sweatcountry’ genoemd in het buitenland.”

 

“Met hoge laarzen eronder zie ik de culotte nog wel voor me maar wanneer trek je het aan, dat is het probleem. Niemand wordt er ook echt mooier van. Wij hebben de culotte afgelopen zomer ook in diverse collecties aangeboden; de winkeliers vinden het wel grappig maar durven het niet in te kopen.”

 

Culotte CommaCulotte Rosner

 

Hilde Pol, agent bij Jos Bles Agenturen (Rosner, Oui, Set)

 

“Wij vinden de culotte zelf heel erg leuk. We hebben in de collectie ook verschillende varianten: een tot net over de knie in denim die je met een leuk gestreept shirtje kan dragen of een ‘voor beginners’ tot net over de kuit met een rechte pijp. Maar het moet wel sexy zijn, het moet een mooie taillelijn hebben, goed rond de billen passen en niet te wijde pijpen hebben. Ik heb wel het gevoel dat deze trend door gaat zetten. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat de vrouw misschien één culotte koopt tegen drie skinny’s.”

 

“De culotte wordt bij ons ook goed ingekocht door winkeliers. Het is natuurlijk niet een groot onderdeel van de order maar in negen op de tien van onze orders zit er een bij. Het is nu nog klein maar als je de consument wil verleiden met iets nieuws, moet je het wel hebben hangen in de winkel.”

 

Culotte FarinaCulotte iheartCulotte LC

 

Marc van Geuns, agent van Atelier Gardeur

 

“De culotte is een leuk, nieuw modeitem maar het is geen makkelijk artikel. Gardeur was een van de eerste met een broekrok en daar zijn we gigantisch succesvol in geweest. Maar bij de culotte heb je ook nog een nasmaak die eraan kleeft van Joep van ’t Hek, die de broekrok altijd naar beneden heeft gepraat (‘laten we in plaats van soldaten, vrouwen in broekrok naar het front sturen… Dat zal de vijand leren!’). Daarom heeft de culotte toch wel een oubollig en klassiek beeld gekregen.”

 

“Wij hebben wel een aantal broekrokken in de collectie maar je mekt dat winkeliers twijfelachtig zijn of ze het moeten inkopen. Er zijn wel mensen die ernaar vragen maar als eenmaal puntje bij paaltje komt en ze moeten de beslissing nemen, dan is het nemen van een risico in deze tijd toch lastig.”

 

Culotte SamoonCulotte sOliver

 

Patricia Linhard, mede-eigenaar van Linhard in Amsterdam

 

“Ik ben er erg voor dat kleding vrouwelijk en aantrekkelijk is en de culotte is dat negen van de tien keer niet. Naar mijn mening is het geen flatteus item en daarom hebben we het ook niet ingekocht. Het is te ingewikkeld om het op een normaal figuur mooi te laten zijn. Je hoeft er niet super slank voor zijn, je moet gewoon in alle opzichten zwaar bovengemiddeld zijn om daar nog iets van te kunnen maken.”

 

“Ik heb de pretentie te zeggen dat de culotte voor geen enkele doelgroep geschikt is. Een trend wil niet zeggen dat wij willen dat onze klanten het aantrekken. Wij vinden het belangrijk dat wat wij verkopen van toegevoegde waarde is en een culotte hoort daar gewoonweg niet bij.”

 

Culotte StillsCulotte Thomas RathCulotte Tommy Hilfiger

 

Ivana Borger, inkoper bij Modehuis Blok in Uithoorn

 

“Ik vind de culotte een vernieuwing in de mode ook al is het jaren geleden natuurlijk ook al een hype geweest. Het zou nu weer een trend kunnen worden maar meestal duurt dat nog wel even. Het moet vaak een seizoen of drie á vier in zijn voordat het echt doorbreekt. Ik ben er nog niet uit of de culotte het gaat zijn, ik denk dat we twee seizoenen verder moeten zijn voordat we het pas kunnen zeggen.”

 

“Ik weet ook niet of de culotte in onze winkel past. Wij hebben 150 damesmerken, van jong tot oud, en we hebben een aantal soortgelijke broeken in de collectie gehad maar ik ben bang dat de verkeerde doelgroep ermee weg gaat: de kleine oude dametjes die denken dat de broek volledig past en niet te wijd op de been is. Ik vind de culotte wel heel leuk staan en ik ben ook van mening dat we er een aantal moeten hebben in onze collectie maar vooral geen grote aantallen.”

 

Culotte Turnover (1)Culotte Turnover (2)

 

Yvonne van Rijn, eigenaar van Cafenoir in Huizen

 

“Ik vind de culotte afschuwelijk en totaal niet flatteus. Het staat ook heel tuttig. Ik denk dan ook niet dat het een trend gaat worden. Het lijkt wel alsof ontwerpers niet meer weten wat ze moeten maken en als laatst komt dan de broekrok. Het is een leuk item voor op de catwalk maar daar blijft het vaak ook bij. Ik heb de culotte dan ook niet ingekocht en dat ga ik ook niet doen.”