TOP

Credo: moderne shopbeleving voor mannen in Den Haag [Interview]

Vier zwevende verdiepingen, een glazen dak en high-end fashion: het mini-warenhuis Credo in Den Haag wil mannen een complete shop-ervaring bieden. Eigenaar Hans van der Linden licht het concept toe.

Sinds begin maart is in de Haagse Hoogstraat een mini-warenhuis voor mannen te vinden. Bij Credo zijn niet alleen high-end merken als Dolce & Gabbana en Givenchy te koop, ook worden producten van ondernemers uit de regio aangeboden. Eigenaar Hans van der Linden: “Met Credo willen we een geheel nieuw concept neerzetten. De winkel beslaat 380 m2 en bestaat uit vier verdiepingen, die ieder een eigen wereld vertegenwoordigen. Ook hebben we 20 glazen vitrines, waarin we mooie accessoires van lokale ondernemers presenteren.” Van ‘city look’ en casual tot aan klassiek en maatwerk: voor ieder is er bij Credo wat wils. De winkel heeft bewust geen shop-in-shops, want daar gelooft Van der Linden niet in. “Shop-in-shops vind ik saai, ze gaan ten koste van het totaalbeeld van een winkel. Bij ons is de indeling zo dat merken elkaar complementeren.”

Bijzondere lichtval

Het belangrijkste element van de winkel is volgens Van der Linden de lichtval. “De winkel is zo licht, dat het net lijkt alsof je buiten loopt. Dat komt door het glasplafond en de speciale LED-verlichting. Daarnaast is de winkel spierwit, op een smaragd-groene vloer na.” De uitstraling staat haaks op de vorige zaak, een paar panden verderop. “Dat was ook een prachtige zaak, met veel zwart glas en kroonluchters. Maar de winkel werd niet alleen te klein, we vonden het ook tijd voor een nieuwe, frissere uitstraling. De nieuwe zaak straalt veel meer rust uit en dat vinden mannen heel prettig.”

Samen sterker

De winkel mag dan wel een futuristische uitstraling hebben, op het gebied van service focust Van der Linden op ouderwets vakmanschap. “Ik vind het heel belangrijk dat ons personeel passie voor het vak heeft, het moeten mode-freaks zijn. De relatie tussen klant en personeel is een wisselwerking; er moet sprake zijn van wederzijds respect.” Hoewel het merkenpakket niet is veranderd, merkt Van Der Linden nu al dat klanten de nieuwe winkel waarderen. “Het loopt boven verwachting goed. Door een andere presentatie, waarin we letterlijk meer ruimte hebben voor de kleding, verkopen we beter.” Daarnaast is de samenwerking met lokale ondernemers ook een succes. “We verkopen producten van top-ondernemers zoals horloges van juwelier Steltman en brillen van Hofstede. De reacties zijn super positief en op deze manier creëren we draagvlak voor beide partijen.”