TOP

Commissariaat voor de Media onderzoekt WE Fashion-campagne in GTST

Ging WE Fashion over de schreef bij hun samenwerking met Goede Tijden, Slechte Tijden? Dat wil het Commissariaat voor de Media nu laten uitzoeken.

De marketingcampagne van WE Fashion voor de tv-serie Goede Tijden, Slechte Tijden wordt door het Commissariaat voor de Media onderzocht. Het Commissariaat voor de Media twijfelt namelijk over de ‘vervlechting van fictie en werkelijkheid’.

De toezichthouder heeft de campagne voorgelegd aan de Luxemburgse collega-toezichthouder. Dit meldt de Volkskrant.

Begin oktober werd bekendgemaakt dat karakter Nina Sanders (Marly van der Velden) de kans krijgt om haar droom om modeontwerper te worden te verwezenlijken. In opdracht van WE Fashion werkte ze aan haar eigen collectie, die uiteindelijk in de winkels kwam te hangen.

Sinds half november hangt de ‘WE x Nina-collectie’ in de winkels. Het blijkt een enorm succes te zijn, want de samenwerking met Goede Tijden, Slechte Tijden zorgde voor extreme drukte op de website.

In totaal is de merknaam van WE Fashion negen keer te zien in de serie. Daarnaast heeft de modeketen reclamezendtijd gekocht rond de uitzending van de soapserie waardoor het bezoek aan de website rond het tijdstip van de uitzending toenam.

Het Commissariaat zegt de kijker te willen beschermen tegen commerciële beïnvloeding en dat er een gelijk speelveld moet zijn voor alle omroepen. Omdat RTL statutair gevestigd is in Luxemburg kan het Commissariaat zelf niet ingrijpen. “Het is aan de Luxemburgse toezichthouder om de vraag te beantwoorden of het programma van RTL in overeenstemming is met de Luxemburgse wettelijke bepalingen over productplaatsing en sluikreclame”, aldus het Commissariaat.

RTL laat in een reactie aan de krant weten zich geen zorgen te maken over het onderzoek. “We kennen de regels en hebben hiervoor een hele juridische afdeling.”