TOP

CBW-Mitex negenmaandencijfers: 1,4% groei damesmode

Na drie kwartalen is de omzetgroei in het segment damesmode 1,4% hoger dan vorig jaar. De totale modebranche noteerde een omzetgroei van 4,4%.

Jacqeline Arnoldy, branchemanager damesmode en bodyfashion CBW-Mitex, constateert dat de consument het afgelopen kwartaal geprikkeld werd door het vernieuwde aanbod in damesmode.  “De collecties waren vernieuwend, er werd in de presentaties en etalages goed op ingespeeld. Retailers waren extra actief in het benaderen van de klant.”

De weersomstandigheden speelden daarnaast een gunstige rol. Dankzij een koud en nat augustus toonde de consument al aan het eind van de zomer veel interesse in de herfstcollecties.  “Bovendien kreeg een grote groep consumenten na de zomer de indruk dat de ergste effecten van de crisis voorbij zijn.” De factor prijs is een ‘blijvend argument’ geworden dat voor de consument zwaar weegt, stelt Arnoldy. “Retailers moeten dit economisch gegeven goed in beeld houden bij het afwegen van onder meer het merkenbeleid, de inkoop en in hun marketing.”

Modedetailhandel totaal
De modebranche noteerde in het derde kwartaal een omzetgroei van 4,4% vergeleken met een jaar geleden.  Augustus en september bleken uitstekende verkoopmaanden voor de meeste modische segmenten. De weersomstandigheden zorgden ervoor dat er al vroeg in het seizoen veel interesse was voor de herfstcollecties. De omzetten in deze twee maanden compenseerden tegenvallende verkopen in juli. Gemiddeld loopt de omzetontwikkeling over de eerste negen maanden van dit jaar een half procent voor op 2009.