TOP

Buining Fashion failliet, familiebedrijf Nomad verkocht en Guess-oprichter stapt op wegens aantijgingen

Buining Fashion in Apeldoorn, met vier vestigingen en een historie van 95 jaar, is failliet. Verder: Het Nederlandse outdoormerk en familiebedrijf Nomad is verkocht, Paul Marciano, oprichter van Guess, stapt op wegens grensoverschrijdend gedrag, Unlimited Footwear Group stopt met de licentie voor Brunotti Footwear in en wat vinden Nederlanders van persoonlijk digitaal kledingadvies? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 14 juni.

Buining Fashion is failliet verklaard

Het 95-jaar oude Buining Fashion is failliet. Dat meldt de Stentor. ‘De signalen dat het bedrijf zich in financieel zwaar weer bevond tekenden zich vorige maand al af, met een voor Buining ongewoon vroege opruiming en ongebruikelijk hoge kortingen.’, aldus de krant. Op donderdag 14 juni bleven de deuren dicht bij alle winkels van Buining: Buining Fashion en Petit Merci aan het Leienplein, Noa Noa aan de Korenstraat en Buining Fashion in Bussum. Buining Fashion richtte zich op damesmode in het hogere segment. Een Buining-winkel in Harderwijk en de Apeldoorse Gerry Weber werden eerder al afgestoten, meldt de Stentor. Eigenaar Joke van Hunnik kan nog niet reageren en verwijst naar curator Bert Jansen. Hij gaat nu eerst kijken of er een doorstart gerealiseerd kan worden.

Nederlands familiebedrijf Nomad wordt verkocht aan participatiemaatschappij

Het outdoormerk Nomad blijft in Nederlandse handen. De Haarlemse participatiemaatschappij Nederlands MerkGoed is de nieuwe eigenaar van het 40-jarige Nomad, dat in 1978 werd opgericht door Bob Kooijmans. Anouk Kooijmans van Nomad zegt in een persbericht: “De moeilijke beslissing om het familiebedrijf te verkopen, werd verzacht door de eerste gesprekken met Nederlands MerkGoed. Nederlands MerkGoed richt zich op ‘versnelde groei van kansrijke merken. Het bedrijf heeft reeds merken als Ranja, BenBits, Limeau en hockeymerk Dita in haar portfolio.’ Investment partner Arnaud van der Vecht: “De acquisitie van Nomad past perfect binnen onze strategie. We breiden op dit moment ons belang in Dita uit en voorzien voor beide merken kruisbestuiving en synergievoordelen.” 

ABN AMRO: ‘1 op de 4 Nederlanders vindt persoonlijk digitaal kledingadvies aantrekkelijk’

In he kader van het We Make The City-festival heeft ABN Amro in samenwerking met Gfk een aantal ideeën voorgelegd aan Nederlandse consumenten. Onder meer: hoe staan zij tegenover digitaal kledingadvies. De meerderheid (77 procent) van de Nederlanders zit dit niet zitten of vindt het niet belangrijk. Slechts 23 procent lijkt dit wel wat, maar ziet wel wat drempels, waaronder privacy, de kwaliteit van het advies en twijfels over keuzevrijheid.

Vorige week schreven we al over de trends en scenario’s voor de nieuwe binnenstad. Lees hier: De nieuwe binnenstad: 4 scenario’s voor de toekomst

Mede-oprichter Guess stapt op als voorzitter na aantijgingen ongepast gedrag

Paul Marciano, mede-oprichter van het Guess modemerk, heeft dinsdag ontslag genomen na een onderzoek naar aanrandingclaims. Dat meldt persbureau AFP. Marciano “oefende een slecht beoordelingsvermogen uit in zijn communicatie met modellen en fotografen en plaatste zichzelf in situaties waarin plausibele beschuldigingen van ongepast gedrag zich konden voordoen,” zegt Guess in een verklaring voor de Securities and Exchange Commission.

Unlimited Footwear Group beëindigt samenwerking met Brunotti Footwear

Brunotti en Unlimited Footwear Group (UFG) zetten een punt achter hun samenwerking. Sinds 2009 ontwikkelde, produceerde en verkocht UFG de schoenen van het Nederlandse sportmerk. “Om de groei en goede resultaten zowel nationaal als internationaal verder te kunnen uitbouwen is er in goed overleg besloten de bestaande licentieovereenkomst te beëindigen”, schrijft Marco de Gier, coo bij Unlimited Footwear Group, in een persbericht. “Vanaf winter 2018 zal Brunotti de verkoop, distributie en ontwikkeling, dan ook in eigen handen nemen. Een deel van de zomer 2019 collectie zal echter nog wel door UFG ontwikkeld en geproduceerd worden.”

Athlete’s Foot opent nieuwe winkel in Zutphen 

The Athlete’s Foot opent deze zomer een nieuwe en grotere vestiging in het centrum van Zutphen.

The North Face stapt in refurbished kleding

The North Face is gestart met de verkoop van tweedehands kleding. Met The North Face Renewed wil het outdoormerk de levensduur van zijn producten verlengen en zo bijdragen aan een circulaire economie.