TOP

Bricks of clicks: gaan webwinkels het winnen van de fysieke winkels?

De online verkoop van kleding en schoenen blijft maar stijgen. Winkelstraten worden steeds leger. Moeten retailers zich helemaal gaan richten op hun webshop of blijft de ‘ouderwetse’ fysieke winkel toch bestaan?

Kale ruiten, lege etalages, stille straten en tijdelijke ‘pop-up stores’. Wie door een gemiddelde stad als Deventer of Heerlen loopt ziet de leegstand met eigen ogen.

Ligt het percentage leegstand landelijk op 8, voor Deventer geldt 15 procent, Heerlen zit op 12,5 procent leegstand. Een derde van Nederlandse gemeenten zal deze leegstand niet meer te boven komen, meldt Het Financieele Dagblad vandaag.

Het zijn met name kleinere steden die getroffen worden door de retailmalaise. Hier zijn de grote winkelketens als V&D, Scapino en Perry Sport verdwenen. Faillissementen die er voor gezorgd hebben dat online aankopen explosief zijn toegenomen, zo bleek vorige week uit de Thuiswinkel Markt Monitor.

Uniek zijn en speciaal blijven

Wie met een fysieke winkel wil overleven, moet dus een goed plan hebben. Dat je dan wel degelijk bestaansrecht hebt, bewijst Rinsma Fashion in Gorredijk, Friesland. Afgelopen zomer bouwde eigenaar Gerk-jan Rinsma hier vijfhonderd vierkante meter bij. Aan de rekken hangen merken als Filippa K, Hugo, Patrizia Pepe en Pinko.

In een lokale krant stelt hij: “Wij geloven dat wanneer je iets unieks te bieden hebt, mensen graag naar je toe komen. Om uniek en speciaal te blijven investeren we, kijken we keer op keer waar we ons kunnen verbeteren.” In het pand huist ook een Fashion Café en kunnen klanten zich professioneel laten opmaken.

Onheilsprofeten versus gelovigen

Bricks of clicks? Experts zijn er nog niet helemaal uit. Tegenover ‘onheilsprofeten’ als Cor Molenaar (die in 2012 voorspelde dat één op de drie winkels in vier jaar tijd zal verdwijnen) staan mensen als Hans van Tellingen die heilig geloven in de fysieke winkel.

Van Tellingen, marktonderzoeker bij Strabo, schreef onlangs het boek #WatNouEindeVanWinkels. In negen hoofdstukken beschrijft hij het Primark-effect (de winkel trekt een groot publiek aan) en het succes van outletcentra.

Webshop geen garantie succes

Een webshop betekent volgens hem niet automatisch een succes. Zo schrijft hij: “Retailers moeten internet vooral als een kans zien. Webrooming – op het internet browsen en dan in de fysieke winkel kopen – is groter dan showrooming – in de winkel kijken en dan op internet kopen.”

Volgens hem moeten retailers  dus wel goed vertegenwoordigd zijn op het internet. “Je moet ervoor zorgen dat de klant je online kan vinden en dat hij fysiek zijn aankopen afrondt. Want in de winkel wordt de winst gemaakt.”

Nieuwe concepten en technologieën

Volgens een recente publicatie in Harvard Business Review “combineren de beste retailers online met offline”. Winkels met nieuwe concepten, nieuwe technologieën en ‘iets extra’s’ behouden klanten.

Dat fysieke winkels nooit zullen verdwijnen, bewijzen winkels als Coolbue en Neckermann die online begonnen en juist fysieke winkels openen. Deze omni-channel strategie zal volgens experts doorzetten.

Weg terug naar fysieke winkel 

Volgens Jerry Stam van IBM Global Business Services vinden we de weg wel weer terug naar de fysieke winkels. In een column stelt hij: “Voor het opdoen van inspiratie en het je laten verrassen is de fysieke winkel bovendien nog altijd onovertroffen.”

Fashion retailers maken hierin volgens hem al de eerste stappen met hun elektronische passpiegels waarmee ze winkelmedewerkers kunnen oproepen en de voorraad van bijpassende en overige artikelen in hun maat kunnen tonen.

“Uiteraard zal de verdergaande integratie van online en vooral het gebruik van mobiele devices de fysieke winkelervaring voor elke shopper weer relevant én plezierig maken, zelfs voor de mannen die winkelen vaak als een noodzakelijk kwaad zien.”