TOP

Boss scoort op social media, MS Mode en America Today in de min en Van Gils keert terug

MS Mode en America Today hebben de negatieve jaarresultaten over 2020 gepresenteerd, Hugo Boss heeft zich in de kijker gespeeld, vrouwen geven hun benen een 6,5 en Jeanscult-oprichter Rien Hartelust is overleden. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 12 oktober.

MS Mode en America Today in de min

De lockdownperiodes hebben het afgelopen jaar ook invloed gehad op de resultaten van MS Mode en America Today. De netto-omzet van MS Mode nam af van 122,7 miljoen euro tot 96,4 miljoen euro, terwijl de ebitda uitkomt op min 3,7 miljoen euro (3,6 miljoen euro in 2019). Bij America Today daalde de omzet van 58,2 miljoen euro naar 55,8 miljoen euro. De ebitda laat ook hier een daling zien; van 2,7 miljoen euro naar -1,5 miljoen euro. Wat opvalt is dat beide ketens een aanzienlijke plus in de online verkoop tonen: bij America Today is dit bijna de helft meer dan een jaar eerder (41,6 procent tegenover 21,6 procent), MS Mode groeide op dit vlak van 13,4 procent naar 25,7 procent.  

Volgens CFO Floris Ackermann hadden de resultaten erger kunnen zijn. “In het voorjaar van 2020 hadden we een reorganisatie afgerond, die onze omnichannelformules veel wendbaarder en weerbaarder maakte. De eerste maanden van 2020 draaiden we dan ook ruim boven prognose. De eerste lockdown gooide roet in het eten. Maar ons herstel in de zomer was opnieuw bijzonder sterk. In september hadden we de verwachting het jaar met een break-even resultaat te kunnen afsluiten. De volgende lockdown sloeg die hoop de bodem in.” Het management geeft aan weer een positieve lijn te zien en verwacht de komende tijd weer te plussen. 

Hugo Boss hit op socials tijdens Milaan Fashion Week

De lancering van de tweede capsulecollectie samen met Russel Athletic heeft modelabel Hugo Boss een enorme zichtbaarheid op social media opgeleverd. In vier dagen tijd werd het merk 3,9 miljard keer op socials vertoond, meldt het merk in een persbericht. Het is een schot in de roos van het merk dat zich in zijn groeistrategie richt op jongere klantengroepen. De fysieke collectiepresentatie, die plaats vond plaats in een honkbalstadion in Milaan, werd getoond door bekende modellen zoals Gigi Hadid, Irina Shayk en Alton Mason, maar ook debuteerden TikTok-ster Khaby Lame (113 miljoen volgers), atleten Alica Schmidt, Trenten Merrill en Race Imboden en K-popster Big Matthew. Bekende influencers streamden dit vervolgens wat erin resulteerde dat Boss enorm veel exposure kreeg. De sociale betrokkenheid steeg met bijna 1600 procent op het Instagram-account van het modemerk. Binnen de eerste vier werden meer dan 25 miljoen engagements bereikt via alle socialmediakanalen. Op TikTok haalde het merk 2,2 miljard view dankzij een wedstrijd waarbij vijf exclusieve NFT-bomberjacks te winnen vielen; de hashtag #BOSSMoves werd trending op TikTok.

Gambettes Box: benen zijn weinig geliefd lichaamsdeel

Vrouwen geven hun benen gemiddeld een 6,5 als cijfer. Ze vinden hun dijen te dik en cellulitis en te bleke benen zijn een doorn in het oog. Dit vertelden 5500 Nederlandse, Duitse en Franse vrouwen aan het Parijse panty-abonnement Gambettes Box. Hiermee zijn benen het op één na minst geliefde lichaamsdeel, na de buik. Voor één op de vijf vrouwen is ‘zich geseksualiseerd voelen in een kort rokje of jurkje’ reden om niet hun benen te laten zien. In Amsterdam, waar intimidatie op straat soms een probleem is, is dit zelfs 29 procent. Ondanks alles showt 73 procent van de respondenten gewoon hun benen, onder het mom van ‘die putjes horen nu eenmaal ook bij vrouw zijn’. De enquête is onderdeel van een reeks campagnes van Gambettes, waarbij body positivity centraal staat.  

Van Gils terug met een nieuwe collectie

Kledingmerk Van Gils is terug van weg geweest. Het merk heeft naast pakken ook een nieuwe, meer casual collectie ontwikkeld die het onder meer gaat verkopen via de eigen fysieke en online kanalen en via geselecteerde online spelers. Van Gils heeft het afgelopen jaar gewerkt aan een nieuwe propositie. Vorig jaar augustus trok het merk zich terug van de markt. Toen maakte het bekend geen nieuwe collecties meer te maken. Dat abrupte einde werd veroorzaakt door de coronacrisis en de daaruit voortvloeiende dalende vraag naar formele kleding. Die trend heeft het merk nu vertaald naar zijn assortiment. Naast formele kleding brengt het merk nu ook comfortabele trend items, zoals knitwear, jeans, chino’s en jassen. Ondertussen heeft Van Gils ook de eigen winkels gesloten. Het merk gaat zijn pakken verkopen in de eigen webshop, via het online kanaal en de fysieke winkels van We Fashion en via Wehkamp, Bol.com en Zalando.

Jeanscult-oprichter overleden

Rien Hartelust, uitgever en hoofdredacteur van Jeanscult is zondag 26 september onverwacht overleden op 72-jarige leeftijd. Na dertig jaar het denimvakblad te hebben gerund verscheen in januari 2020 de laatste editie. Eerder gaf Hartelust ook jarenlang het modevakblad Fashioncult uit.