TOP

Bestseller Vrouwenmode: Sjanne [interview]

Ook benieuwd naar wat je collega of concurrent het beste heeft verkocht de afgelopen periode? Deze week vroeg Textilia het aan Jeannet Knoll, eigenaar van vrouwenmodewinkel Sjanne in Dalfsen: “Ik heb veel last gehad van het warme weer, daar word je als winkelier niet blij van, maar het mag niet de inkoop voor volgend seizoen beïnvloeden.”

Jeannet Knoll, eigenaar van vrouwenmodewinkel Sjanne in Dalfsen: “De broeken van Mos Mosh (€ 129,- tot € 169,-) zijn bij ons gewild. De mooiere, meer uitgewerkte modellen gaan als eerst de deur uit. De pasvorm is goed en als klanten er een hebben aangeschaft, ervaren ze dat het niet uitloopt, waardoor ze terug blijven komen.”

“Ook Elsewhere doet het goed. Als ik daarover een mail stuur naar mijn klanten of een bericht erover plaats op Facebook, verkoopt het enorm snel. Van deze collectie gaan vooral de broeken (€ 100,- tot € 140,-) goed omdat ze zijn gemaakt van sensitive materiaal, ze leuke, kleine details hebben en de maatvorm comfortabel is. Ook voor vrouwen met een grotere maat hebben ze een doordachte pasvorm.”

Warm weer

“Ik merk dat de tops van Nü (vanaf € 49,-) de laatste tijd goed verkopen. Het is natuurlijk erg warm geweest en de collectie bevat items die je ook met deze temperaturen kan dragen. Ik heb veel last gehad van het warme weer, daar word je als winkelier niet blij van, maar het mag niet de inkoop voor volgend seizoen beïnvloeden. Als het winterweer er nu niet is, is het er misschien wel volgende week.”

Toegevoegd

“Sinds vorig jaar zomer heb ik Tessa Koops toegevoegd aan de collectie. Toen had ik nog maar een paar items ingekocht, maar nu heb ik een grotere collectie ervan neergezet. Het is een Hollandse dame die de Nederlandse vrouw – die geen maat 38 heeft – snapt. Dat vertaalt ze in haar mode en dat maakt haar gek, eigenwijs en gedurfd.”

Online

“Ik probeer de merken te mijden die online worden aangeboden. Ik heb dat liever niet, maar soms kan je er niet omheen – Summum verkoop ik bijvoorbeeld ook. Ik verkoop zelf dan ook niet online. Ik wil mensen kleden en advies geven. Aanpassen, doorpassen, voelen, beleven, service, koffie, vermaak. Daar draait het om.”

Exclusief

“Sjanne is een winkel die geen standaard items verkoopt, maar juist uitgesproken producten. Ik kan niet iedereen kleden omdat niet iedereen zo veel lef heeft. Mensen die het niet aandurven, komen hier ook niet binnen. Basics laten we zo goed als links liggen, want de gekke, exclusieve items lopen het hardst. We gaan speciaal naar Italië om die items te vinden. Je moet je in deze tijd onderscheiden, anders kom je er niet.”