TOP

Berlijnse beurzen van start: athleisure blijft de trend [dag 1]

De eerste dag van de beurzen in Berlijn zit er weer op. In een bewolkt Berlijn werd de bezoeker een tropisch vrouwenmodebeeld voorgeschoteld, met volop bloemen en bladeren. In streetwear vieren sportieve én jaren negentig invloeden nog steeds hoogtij. Er zijn wel steeds minder Nederlanders, zo is de indruk: "Panorama lijkt steeds meer een Duitse aangelegenheid te worden".

Marc Cain  Panorama juli 2017 

Panorama

De eerste dag op Panorama was qua drukte zoals verwacht mag worden van een zomerbeurs, al lijken steeds meer Nederlanders weg te blijven en is van veel merken de Nederlandse vertegenwoordiging niet eens meer (alle dagen) aanwezig. “Panorama lijkt steeds meer een Duitse aangelegenheid te worden”, zegt Bart Terhorst, verantwoordelijk voor Marc Cain in Nederland. Het merk lanceerde op de beurs het eerste parfum Mysteriously, dat 3 ‘smaken’ kent met een bijbehorende capsulecollectie voor zomer 2018 (zie foto). In het modebeeld op Panorama vielen de vele botanische bladeren- en bloemenprints op. De streep is ook massaal door merken opgepakt. Sporty invloeden zijn er nog steeds, al speelt dat vooral bij de jongere merken en blijft het bij de vrouwelijkere merken beperkt tot een sportieve zijstreep hier en daar.

Premium Colmar 

Premium

De Premium Group focust dit seizoen bij alle events – Premium, Seek, Bright en Kraftwerk Show & Order – op een belangrijk segment van dit seizoen: streetwear. Op Premium werd dit onder meer zichtbaar door een groot aantal outdoormerken die duidelijk functionaliteit combineren met mode- en sportswearinvloeden. Zo viel de Research-lijn van de Italiaanse jassenspecialist Colmar op door de combinatie van technisch stretch nylon en Japans denim (zie foto). Daarnaast speelt het merk in op de logo-trend met jacks voorzien van allover logo’s.

Seek credit Instagram Seek 

Seek & Bright

Mannenmode- en streetwearplatform Seek ging op de eerste ochtend rustig van start, maar liep al snel vol. Opvallend is dat er minder ‘echte’ denimlabels aanwezig waren dan vorige seizoenen. Het zwaartepunt ligt duidelijk bij sportswear en streetwear met veel referenties naar de jaren negentig: grote logo’s, sweats, t-shirts, hoodies en windbreakers (gezien bij nineties labels als Fila, K-Swiss, Helly Hansen, Champion en Starter). De aangrenzende skate- en sportswearbeurs Bright is wederom ruimer van opzet, maar nog altijd vooral een nichebeurs voor de skateshops. Wel biedt dit event kansen om streetwear, outdoor en skatemode – waar de komende seizoenen weer veel van wordt verwacht – in te kopen.

Gianni Versace  Show  Order 

Show & Order + Cookies

Bij Show & Order vind je nog niet door iedereen ontdekte vrouwenmodemerkjes en vooral veel schoenen, accessoires en leuke spulletjes als stickerbadges voor op kleding en tassen en hoesjes voor je smartphone in de vorm van een tasje. Op de derde etage kon je genieten van een ‘Homage to Gianni Versace’, een expositie met zijn bekendste creaties (zie foto). Een verrassing was dat de kindermodebeurs Cookies op de tweede verdieping van Kraftwerk zijn intrek had genomen, wat vooraf nauwelijks is gecommuniceerd. De beurs vond twee jaar geleden eenmalig plaats op het terrein van Bread & Butter en stierf daarna een stille dood. Een dertigtal merken voor kinderen presenteerden dit keer op Cookies hun collectie, voornamelijk in schoenen en kinderkameraccessoires. De vraag is of de doelgroep de ‘kindermodebeurs’ wel wist te vinden, want echt druk werd het de eerste dag niet.

Houd textilia.nl de komende weken in de gaten voor meer trends en inspiratie uit Berlijn. In Textilia 10, die verschijnt op 4 augustus, vind je zes pagina’s trends uit onder andere Berlijn.