TOP

Asics mag retailers doorverkoop via online marktplaats niet verbieden

De Duitse mededingingsautoriteit heeft geoordeeld dat Asics retailers niet mag verbieden om Asics-producten door te verkopen via een online marktplaats.

Retailers mogen van Asics geen Asics-producten doorverkopen via online marktplaatsen als eBay. Volgende de Duitse mededingingsautoriteit beperkt het sportmerk hiermee echter de concurrentie. Het Bundeskartellamt oordeelde dat Asics een dergelijke doorverkoop niet mag verbieden.

Asics’ beleid

Duitse Asics-dealers mogen van het merk geen producten verkopen via Amazon, eBay of soortgelijke platformen. Ook mogen retailers niet met het merk Asics adverteren op vergelijkingssites of gebruiken om klanten naar hun eigen webshop te leiden. Asics vreest immers de controle over de merkpresentatie te verliezen als retailers Asics-producten overal maar online aan de man brengen.

Mededingingsonderzoek

In 2012 legde Adidas al een ‘marktplaatsverbod’ op aan verkopers. Hierop besloot de Duitse mededingingsautoriteit een onderzoek te gaan doen naar het sportmerk. Het Bundeskartellamt stelde hierop eveneens een onderzoek in naar soortgelijke beperkingen van Nike en Asics.

Uitkomst

Duitse juristen zagen in eerste instantie geen reden de scherpe verkoopvoorwaarden te verbieden, omdat de merken aan al hun retailers dezelfde eisen stellen. Geen oneerlijke concurrentie dus. Op 28 april oordeelde het Bundeskartellamt echter toch dat bij Asics sprake is van ‘ernstige beperkingen van de mededingingen’. President Andreas Mundt: “Naar onze voorlopige inschatting wordt het huidige distributiesysteem vooral gebruikt om controle uit te oefenen op de prijsconcurrentie in zowel het online als het fysieke kanaal.” Asics beperkt als grote speler niet alleen de prijsconcurrentie van Asics-artikelen, maar ook die van hardloopschoenen in het algemeen. De uitspraken over Adidas en Nike worden later verwacht.

Conclusie

Het marktplaatsverbod, het verbod op weergave op vergelijkingssites en het verbod om te adverteren met het Asics-merk zijn te beschouwen als een absoluut ontoelaatbare concurrentiebeperking. De drie verboden vormen samen een verbod op internethandel, aldus het Bundeskartellamt. Asics kan zich tot 10 juni 2014 verweren tegen het oordeel van de mededingingsautoriteit.

N.B. Nederlandse retailers kunnen zich niet direct op de Duitse uitspraak beroepen.

Het mededingingsrecht wordt in Europa gemaakt. Invloed uitoefenen? Stem 22 mei voor de Europese Verkiezingen.