TOP

‘s Werelds grootste Primark geopend, Hema gaat via derden verkopen en Levi’s wil 100 nieuwe winkels

Primark opende op 11 april de deuren van het 365e filiaal, de grootste winkel van de keten tot nu toe. Verder: Levi’s wil uitbreiden met 100 nieuwe winkels in Europa en China, Asics strijkt neer in Rotterdam en Hema gaat zijn producten via derden verkopen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 12 april.

Primark opent grootste winkel tot nu toe

De 365e winkel van Primark, die op 11 april de deuren opende in Birmingham, is een bijzondere. Het is namelijk de grootste winkel van de keten en meteen ook een van de grootste kledingwinkels ter wereld. Dat meldt Fashion Network. De Primark Birmingham High Street telt vijf verdiepingen en heeft een totale winkeloppervlakte van 14.800 vierkante meter. Er werken meer dan duizend mensen, waarvan sommigen in functies die je misschien niet zo snel bij een kledingwinkel zou verwachten. Denk aan chef-koks, haarstylisten en schoonheidsspecialisten. Naast de verkoop van mannen-, vrouwen- en kinderkleding zet Primark in deze vestiging vooral in op beleving. Voor de fans zijn er een Disney shopping area met café en een Hogwarts Wizarding World-afdeling. Ook vind je er een ‘printing lab’ waar klanten hun T-shirts kunnen laten personaliseren en een schoonheids- en kapsalon.

Asics strijkt neer in Rotterdam met nieuw vlaggenschip

Asics breidt verder uit in Nederland. Het sportmerk opent op 6 juni een tweede brandstore op de Lijnbaan in Rotterdam, schrijft Retailnews. Klanten kunnen er winkelen én sporten. De winkel heeft een eigen sportruimte waar verschillende lessen worden gegeven, van yoga tot zelfverdedigingscursussen. Daarnaast is de flagshipstore voorzien van verschillende technische snufjes, zoals digitale touchpoints die informatie over de producten geven. Klanten kunnen hun voeten laten analyseren en op basis van de uitkomst de best passende hardloopschoen kiezen. Het winkelconcept is ook in Amsterdam, Londen, New York, Seoul en Tokio te vinden.

Sterk eerste kwartaal en 100 nieuwe winkels voor Levi’s

Levi Strauss & Co gaat uitbreiden in Europa en China. Het jeansmerk maakte afgelopen woensdag voor het eerst de resultaten bekend als beursgenoteerd bedrijf. Dat melden verschillende media, waaronder De Tijd. Uit het verslag blijkt dat het denimbedrijf de omzet in het eerste kwartaal tot 1,44 miljard dollar (ongeveer 1,28 miljard euro) zag stijgen. De nettowinst kwam uit op 147 miljoen dollar (ongeveer 130 miljoen euro). Verder kondigde Levi’s aan 100 nieuwe winkels te willen openen, waarvan het grootste deel in Europa en Azië. In 2018 opende het bedrijf al 115 winkels, maar sloot het er ook 41. Daarmee staat de teller nu op 832 brandstores in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië.

Hema gaat producten via derden aanbieden

Hema gaat zijn producten via andere (nationale en internationale) retailers en platforms verkopen. Dat meldt Twinkle op basis van de jaarcijfers. Daarmee wil de warenhuisketen inspelen op het veranderende winkelgedrag van klanten en zichzelf op de kaart zetten als internationaal merk. Topman Tjeerd Jegen laat aan het FD weten dat er binnenkort overeenkomsten met een Nederlands en internationaal webwarenhuis worden gesloten, en deals met grote Duitse en Franse retailers. Voor buitenlandse markten zal het bedrijf de naam ‘Hema Amsterdam’ gebruiken, volgens Twinkle mogelijk om zich te onderscheiden van de gelijknamige winkelketen van de Chinese onlinegigant Alibaba.

Dubbelcijferige groei voor moederbedrijf Louis Vuitton

De luxegroep Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), het moederbedrijf van Louis Vuitton, heeft drie succesvolle maanden achter de rug. In het eerste kwartaal van 2019 steeg de omzet met 16 procent (11 procent op vergelijkbare basis) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar naar in totaal 12,53 miljard euro. Volgens Retaildetail was de afdeling ‘mode en lederwaren’ goed voor 5,1 miljard euro, wat neerkomt op een omzetgroei van 15 procent. De afdeling ‘distributie’, waar onder andere cosmeticaketen Sephora onder valt, groeide met 10 procent naar een omzet van 3,5 miljard euro. Ook de divisies ‘parfum en cosmetica’ en ‘cognac en champagne’ plusten ieder met 9 procent.