TOP

Amsterdam Fashion Week moet meer internationale bekendheid krijgen

De nieuwe eigenaren van de Amsterdam International Fashion Week (AIFW), Brand2Event en Maussen Group, willen met het mode-event internationale bekendheid werven. Ook over verandering van locatie is nagedacht.

De plannen van de nieuwe eigenaren Bart Maussen van Maussen Group en Hans van der Linden, directeur van merkstrategiebureau Brand2Event zijn behoorlijk ambitieus, zo blijkt uit een interview in het Financieel Dagblad. Maussen wil door middel van actieve communicatie de AIFW internationaal op de kaart zetten en dan met name bij mode-inkopers. Vooral de Fasterclass (ondernemerslessen voor startende ontwerpers) en DownTown (publieksevenementen) zijn volgens hem daarvoor geschikt.

Verhuizen
Maussen ziet het mode-event overigens het liefst naar een andere locatie verhuizen.  Over de huidige locatie zegt hij in het Financieel Dagblad: “De Westergasfabriek heeft geen hoofdstedelijke allure. En als je even buiten een luchtje gaat scheppen, staan er zwervers tegen de muur te plassen.” Hij zou daarnaast het publieksonderdeel DownTown willen uit te rollen naar andere gemeenten.

Samenwerking
Han Bekke van brancheorganisatie Modint zet vraagtekens bij de wens van de nieuwe eigenaren om van de AIFW een event met internationale uitstraling te maken. Beter zou het volgens hem zijn om een nauwere samenwerking met het bedrijfsleven en andere mode-instituten, zoals de Dutch Fashion Foundation en de Modebiënnale Arnhem op poten te zetten. “Je moet eerst nationaal de zaak goed verankeren. Er gebeurt veel in Amsterdam op creatief gebied, maar je zult als Fashion Week een brug moeten slaan naar het bedrijfsleven. Er zitten te weinig grote retailers in de zaal.” Uiteindelijk streeft Maussen er ook naar om meer samenhang in de branche te creëren. “Ik kan over vijf jaar tevreden terugkijken als we elkaar geen vliegen meer afvangen maar samen de schouders onder de Nederlandse mode-industrie hebben kunnen zetten.”