TOP

Amsterdam Fashion Week 2011: het programma

Van 13 tot en met 17 juli 2011 vindt voor de 15e keer de Amsterdam International Fashion Week (AIFW) plaats. Het officiële catwalkprogramma van deze lustrumeditie wordt op woensdag 13 juli om 18.00 uur geopend door het ontwerpersduo Spijkers en Spijkers. Daarna showt de ontwerper Tony Cohen.

Woensdag 13 juli: AIFW Openingssoiree

De openingssoiree van de AIFW wordt verzorgd door ontwerpers die voornamelijk in het buitenland showen. Het label Spijkers en Spijkers van de Arnhemse tweeling Truus en Riet Spijkers is een bekende gast in de Parijse modewereld. Zij zijn dit jaar gevraagd de Amsterdamse Fashion Week te openen met hun haute couture collectie.  De Amsterdamse ontwerper Tony Cohen, die tot voor kort alleen showde op de New York Fashion Week, zal in de tweede show van de openingssoiree zijn nieuwe collectie tonen.

Donderdag 14 juli: Talent Day

De donderdag staat in het teken van het stimuleren van talent. Fashion Week LAB. geeft  jonge ontwerpers de kans om hun collecties te showen op één van de officiële AIFW-locaties. Zij kunnen daardoor profiteren van de commerciële kansen die de Amsterdam Fashion Week biedt en de aanwezigheid van nationale en internationale media. Dit initiatief draagt bij aan de ontwikkeling van ontwerper naar zelfstandig ondernemer.

Generation 12
Generation 12 is een show van de 5 beste masterstudenten van de fashion masters ARTEZ. Deze show staat bekend als een van de hoogtepunten in het programma.

Lichting 2011
Lichting is sinds 2007 hét platform voor jong talent enerzijds en de mode-industrie anderzijds. Het is een initiatief van Amsterdam International Fashion Week, HTNK en Premsela in samenwerking met G-Star Raw. De winnaar van Lichting 2011 gaat naar huis met de G-Star Raw Talent Award en staat daarmee aan het begin van een veelbelovende carrière.

Vrijdag 15 juli: Business Day

De meeste mensen kennen de Amsterdam Fashion Week vanwege de catwalkshows. AIFW organiseert deze week nog tal van andere activiteiten die een brug slaan tussen creatie en commercie. Vrijdag staat in het teken van het AIFW Business Programme. Gerenommeerde bedrijven delen hun kennis en expertise met ontwerpers, zodat zij hiervan kunnen profiteren in hun eigen bedrijfsvoering. 

Zaterdag 16 juli: The Green Fashion Competition

Op zaterdag opent de inschrijving van The Green Fashion Competition (TGFC). Deze ontwerpwedstrijd is een samenwerking tussen de Amsterdam Fashion Week en het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EZL&I)  en stimuleert de deelnemers op een maatschappelijk verantwoorde wijze over ondernemen binnen de mode-industrie na te denken waarbij het behoud van biodiversiteit centraal staat.  The Green Fashion Competition verzorgt gedurende het jaar diverse workshops met de focus op business en creatie en biedt de deelnemers een platform tijdens de 16e editie van de Amsterdam Fashion Week in januari 2012. Daarnaast stelt AIFW haar expertise en uitgebreide netwerk ter beschikking van de deelnemers.

Zondag 17 juli: Afsluiting

Zondag wordt de Amsterdam Fashion Week afgesloten door een tweede show van Tony Cohen gevolgd door Club Brillant, met creaties van Dennis Diem.

Over AIFW
Amsterdam International Fashion Week (AIFW) is in 2004 opgericht om Amsterdam op de kaart te zetten als inspirerende en internationaal georiënteerde modebestemming. AIFW is inmiddels uitgegroeid tot hét halfjaarlijks mode-evenement van Nederland. AIFW biedt talentvolle startende en gevestigde ontwerpers een platform om zich te presenteren bij het grotere publiek en de commerciële partijen. Daarbij begeleidt AIFW startend talent in de ontwikkeling en professionalisering, waardoor zij uiteindelijk ook commercieel bestaansrecht krijgen.

Vodafone Hoofdsponsor Amsterdam International Fashion Week
Vodafone is met ingang van  de jubileumeditie in juli 2011 hoofdsponsor van de Amsterdam International Fashion Week geworden. Vodafone Nederland maakt deel uit van Vodafone Group, in omzet  ‘s werelds meest vooraanstaande internationale mobiele telecommunicatiegroep, met circa 370 miljoen klanten per 31 maart 2011. Voor meer informatie, ga naar www.vodafone.nl en www.vodafone.com.

Daarnaast wordt AIFW mede mogelijk gemaakt door ABN Amro, Sanoma Uitgevers, Redken 5th Avenue NYC, Maybelline New York, American Express, Volvo Cars, Rosemount, Lavazza, Hillenaar, The College Hotel, Bacardi en Piper Heidsieck.