TOP

America Today komt met vintagecollectie: ‘vintage is een mooie manier van duurzaamheid’

Onder de noemer ‘Vintage of Tomorrow’ introduceert America Today een collectie met oude Amerikaanse kledingstukken. De retailer start een pilot in een Amsterdamse vestiging. Brand manager Tanja Overweg: “Juist onder jongeren speelt bewustzijn een grote rol.”

Met het project Vintage of Tomorrow wil America Today inspelen op zowel de vintagetrend- als op het belang van duurzaamheid. De keten test het concept in het vernieuwde filiaal aan de Amsterdamse Sarphatistraat, waar de komende tijd naast de reguliere collectie ook Amerikaanse vintage items verkrijgbaar zijn. We spraken met brand manager Tanja Overweg over dit project:

Hoe is dit idee ontstaan?

Uit het feit dat wij onze oude items steeds vaker tegenkomen in vintagewinkels.Je vindt ook in onze huidige collectie kwalitatief goede en tijdloze American basics, die lang meegaan en daardoor zal je deze items in de toekomst ook terugvinden in vintagezaken. Op die manier uiten wij duurzaamheid op een iets andere manier dan andere ketens door het huidige vintage-aanbod te combineren met onze huidige collectie ‘The vintage of tomorrow’.”

“Daarnaast vinden wij als organisatie duurzaamheid ontzettend belangrijk. Dit kun je op verschillende manieren uiten. Naast het feit dat wijeraan hechten dat onze kleding op een goede manier en met de juiste materialen gemaakt wordt, is het aanbieden van vintage-items een hele andere, mooie manier van duurzaamheid.

En hoe komen jullie aan de diverse items?

“We bieden een beperkt aantal Amerikaanse vintage items aan. Voor de testpilot hebben wij de items zelf geselecteerd in Amerika. Bij succes willen we het groter gaan uitrollen en ook onze krachten bundelen met een partij die ons kan helpen met het vinden van de juiste vintage items. Maar we zijn zeer kritisch!”

Is er al zicht op uitbreiding naar andere vestigingen?

“Voor nu draait de pilot alleen in de Sarphatistraat in Amsterdam. Bij succes zullen we zeker gaan uitbreiden.

America Today vintage

Wat verwachten jullie van deze artikelen? Zitten jullie klanten op dit soort artikelen te wachten?

“Juist onder jongeren speelt bewustzijn een grote rol, het is niet voor niets dat juist onder deze doelgroep vintage items erg populair zijn. Voor ons is de verkoop van de producten niet belangrijk. Sterker: er zit niet eens een marge op deze items. Voor ons gaat het om het bewustzijn van wat er gaande is in de fashionindustrie. Er zijn veel ketens die lage prijzen aanbieden, inspelen op korte termijn trends en lage kwaliteit. Deze populaire ketens doen tevens ook hard hun best met allerlei acties om dit qua duurzaamheid weer goed te maken.”

“Wij pakken het probleem graag bij de wortel aan en spelen met dit project in op de bewustwording bij de jongere doelgroep. Dit doen wij door de focus te leggen op kwaliteiten met een lange levensduur. Onze vintage items zijn zeer uniek, omdat deze van een hoge kwaliteit zijn, mooie details bevatten en Amerikaans zijn. Je voelt het eigenlijk al direct door de stoffen die gebruikt zijn.

Hoe duurzaam is America Today al?

“We vinden het belangrijk dat onze kleding op een goede manier gemaakt wordt. In onze Code of Conduct staat beschreven op welke manier wij werken en hoe we willen dat onze leveranciers met hun werknemers omgaan. Zo mag er onder andere geen sprake zijn van kinderarbeid, gedwongen arbeid en discriminatie. Daarnaast moet de werkplek veilig zijn en mogen werknemers lid zijn van een vakbond of zichzelf organiseren.”

Veiligheid op de werkplaats is een heel belangrijk onderwerp. In China en Bangladesh controleren onze eigen collega’s de fabrieken. Daarnaast laten we de werkplekken controleren door inspecteurs van BSCI, die onder meer kijken of medewerkers veiligheidstraining ontvangen, of er beschermende kleding en materialen beschikbaar zijn, de machines veilig zijn en eventuele chemicaliën veilig gebruikt en opgeslagen worden. Als een leverancier zich hier nog op kan verbeteren begeleiden we hem hierbij.

“Daarnaast zijn we lid van het Bangladesh Akkoord. Vanuit die organisatie controleren onafhankelijke bouwkundigen, elektriciens en brandveiligheidsexperts de fabrieken. Deze onafhankelijke experts geven aan welke punten verbeterd moeten worden. De fabrikanten hebben al een flink aantal stappen gezet waardoor de fabrieken blijvend veiliger zijn geworden, maar ze zijn nog niet klaar. Ons lokale kantoor in Bangladesh is dagelijks bezig met de veiligheid in de fabrieken en onze collega’s gaan regelmatig langs om de veiligheid te bespreken. Zo zetten we ons in om de fabrieken in Bangladesh steeds veiliger te maken.”

“Verder is America Today deelnemer aan hetConvenant Duurzame Kleding en TextielEen brede coalitie van brancheorganisaties, vakbonden, maatschappelijke organisaties en de Rijksoverheid, die een convenant hebben over internationaal verantwoord ondernemen in de kleding- en textielsector.We bundelen onze krachten om gezamenlijk te werken aan concrete verbetering en verduurzaming van de internationale kleding- en textielproductieketen. Zo willen zij binnen enkele jaren problemen als gevaarlijke werkomstandigheden en milieuvervuiling gezamenlijk aanpakken.”