TOP

A Fish Named Fred opent eerste winkel [interview]

Mannenmodemerk A Fish Named Fred opent binnenkort zijn eerste monobrandstore in Maastricht. “We zijn erg blij dat we ons merk als totaalconcept kunnen neerzetten,” aldus Rob Schalker, eigenaar van het label.

De eerste monobrandwinkel van A Fish Named Fred (AFNF) moet eind september opengaan. De winkel is een initiatief van Pim en Mart Smeets de eigenaren van mannenmodewinkel New Hamspire.  “We waren al heel blij met hem als klant,” vertelt Schalker. “Maar toen hij me benaderde en en vertelde dat hij graag een AFNF-winkel wilde beginnen in het vrijgekomen pand naast zijn winkel, was het natuurlijk meteen duidelijk dat die winkel er moest komen. ”

Visschubben

“We zijn momenteel druk bezig met de inrichting, die wordt gedaan door interieurarchitecte Medie Janssen. De ruimte is niet groot – een kleine 25 vierkante meter – maar voor ons is dat genoeg om een complete AFNF-beleving op een compacte manier neer te zetten. Zo komt er een plafond met golf-effect waardoor het lijkt alsof je onder water loopt en er komt een muur met visschubben-behang.

De inrichting van de winkelruimte in het monumentale pand wordt weliswaar speels en grappig, de rest van ruimte wil Schalker bewust rustig houden. “Het wordt vanwege de afmetingen meer een soort showroom van waaruit op een slimme manier verkocht wordt. Zo zullen er van elke item maar twee maten in de winkel hangen en de rest op grijpafstand achter de schermen.” Behalve met de winkelinrichting is Schalker druk bezig om zijn kledinglijn in de breedte uit te breiden. “We willen het totale plaatje neerzetten zodat de retailer het maximale uit zijn winkel kan halen. Zo er komen behalve shirts en jasjes – waar we natuurlijk bekend om staan – ook chino’s, jeans en jassen.”

 

AFNF-winkelschets
De ontwerpschets van de eerste AFNF-winkel door Medie Janssen


Midden-Oosten

Tegelijkertijd met de winkel in Maastricht is AFNF bezig een franchisewinkel in Sofia (Bulgarije) te openen. “Dat wordt een compleet andere winkel dan die in Maastricht. Dat is ook ons doel: Geen twee winkels moeten hetzelfde zijn, we kijken echt per locatie wat de mogelijkheden zijn. En onze klanten zijn intussen wel gewend van ons dat we ze willen verrassen en prikkelen.” Daarnaast laat Schalker weten plannen te hebben om meer winkels in Nederland – bijvoorbeeld in Utrecht -, maar ook in het buitenland te willen openen. “Ik krijg door alle exposure nu ineens aanvragen vanuit verschillende hoeken – van Enschede tot het Midden-Oosten. Maar eerst ligt de focus op deze twee eerste monobrandwinkels.”