TOP

25 feiten over de Drie Dwaze Dagen van De Bijenkorf

Op 21 oktober is het zover, de laatste Drie Dwaze Dagen van De Bijenkorf gaan dan van start. Het warenhuis maakte in aanloop ernaartoe een overzicht met 25 historische feitjes uit de afgelopen 32 jaar.
  • De economische crisis beheerste de jaren 80. Dit was ook voelbaar voor de Bijenkorf, daarom bedacht de Bijenkorf in 1984 de Drie Dwaze Dagen; een manier om consumenten in tijd van crisis de kans te geven om luxe merken te kopen voor stuntprijzen.
  • De eerste editie startte op 27 september 1984.
  • In het eerste jaar was het complete aanbod vanaf dag 1 verkrijgbaar. Vanaf het tweede jaar werden er elke dag nieuwe producten aangeboden om de drukte te spreiden.
  • Tijdens de eerste Drie Dwaze Dagen waren de espresso-apparaten en lammycoats (jassen) de aantrekkelijkste koopjes; deze waren op de eerste dag al uitverkocht.
  • Daarnaast werden tijdens de eerste editie LP’s en boeken per kilo verkocht: in 1988 werd in totaal 17.000 kilo aan klassieke boeken verkocht.
  • 6. Ook zijn er altijd bijzondere belevenissen verkrijgbaar, zoals in 2008 bijvoorbeeld een ruimtevlucht. Het grootste kraslot ooit is ook tijdens de Drie Dwaze Dagen verkocht. Mensen moesten op een hoogwerker staan om te kunnen krassen. Ook zijn in het verleden zijn ballonvaarten, helikoptervluchten en auto’s verkocht.
  • Tijdens de Drie Dwaze Dagen vonden er in vele filialen optredens van bekende artiesten plaats. Onder andere Ben Saunders, Karin Bloemen en Gordon hebben in het verleden opgetreden.
  • Het concept van de Drie Dwaze Dagen – geen uitverkoop maar speciaal ingekocht en of geproduceerd assortiment van merken – is altijd onveranderd gebleven.
  • De kleur geel is al 30 jaar verbonden met de Drie Dwaze Dagen.
  • Het liefst had de Bijenkorf ooit alle vestigingen in het geel verpakt, zoals kunstenaarsduo Cristo en Jean-Claude dat deden. Maar daar stak de brandweer een stokje voor.
  • Tijdens de Drie Dwaze Dagen werden in een vroeg stadium nieuwe producten verkocht zoals de cd-speler, de mobiele telefoon en de 3D-printer.
  • De Meester Banket Bakkerij is van oudsher tijdens de Drie Dwaze Dagen extra populair, vooral de brownies en taarten vinden gretig aftrek.
  • De laatste jaren zijn de Rituals-producten het meest verkocht. Daarvan worden er tijdens de Drie Dwaze Dagen ongeveer 100.000 stuks verkocht.
  • Tijdens de Drie Dwaze Dagen is het ‘alle hens aan dek’. Ook veel medewerkers van het hoofdkantoor helpen dan in de filialen.
  • Direct na afloop van de Drie Dwaze Dagen werd altijd weer gestart met de voorbereiding voor de volgende editie.

Drie Dwaze Dagen in digitale tijdperk

  • In 2011 had de Bijenkorf een primeur met de webwinkel waarbij een portier ervoor zorgt dat iedereen tijdens topdruktes in de webwinkel prettig kan winkelen. Als het te druk wordt, vroeg de portier vriendelijk om even geduldig te zijn.
  • In de aanloop naar de Drie Dwaze Dagen werden de boekjes in 2014 online zo’n 7 miljoen keer bekeken, waarvan ruim 500.000 keer in de Bijenkorf App.
  • Ook is er de mogelijkheid om online alvast een verlanglijstje te maken, dat doen ruim 25.000 klanten.
  • Tijdens de topdrukte van de Drie Dwaze Dagen worden er online gemiddeld drie orders per seconde verwerkt. Dat zijn 10.000 orders per uur.
  • Op drukke momenten zijn tijdens de Drie Dwaze Dagen 10.000 klanten tegelijkertijd online aan het winkelen.
  • Privilege Card Members konden in 2014 voor het eerst gebruik maken van een pre-shoppingnight.
  • Het Klant Contact Center van de Bijenkorf beantwoordt tijdens de Drie Dwaze Dagen zo’n 10.000 social media berichten.
  • De Bijenkorf verwacht tijdens de Drie Dwaze Dagen zo’n miljoen bezoekers in de filialen en ongeveer hetzelfde aantal bezoekers op deBijenkorf.nl.
  • De reclamecampagnes zijn vaak in de prijzen gevallen. Vorig jaar ontving de campagne met Joanna Lumley (Patsy- Absolutely Fabulous) een Esprix en San Accent
  • Voor editie 32 van de Drie Dwaze Dagen in 2015 is de Jennifer Saunders, alias Eddie uit Absolutely Fabulous, de ster in de commercial