TOP

2010: consument wil meer waar voor zijn geld

Onderzoeksbureau Trendwatching.com meldt dat consumenten in 2010 meer willen dan alleen maar een merk. Merken zijn dan ook hard bezig om een hele beleving om het merk heen te bouwen.

Goede voorbeelden werden volgens het onderzoeksbureau gegeven door onder meer het Zweedse wodkamerk Absolut. Dat heeft een hele serie specifiek op een bepaalde stad toegesneden smaken ontwikkeld. Absolut New Orleans smaakt bijvoorbeeld naar mango en zwarte peper. De dit jaar gelanceerde Absolut Boston is gebaseerd op de smaak van zwarte thee. In de mode zie je dat merken allerlei branchevreemde producten gaan ontwikkelen als kinderwagens (Paul Frank en Bugaboo), meubels, wijn (Diesel)beddengoed (Miss Sixty) en zelfs hotels en huizen (Karl Lagerfeld).

Onderzoeksbureau Alterian sluit zich aan bij de stelling van Trendwatching.com. “Door de technologische vooruitgang is de consument geen passieve observeerder, maar een actieve deelnemer”, zegt Alterian-topman David Eldridge op Adformatie. “Daarom is authenticiteit belangrijk om een merk onderscheidend te maken en consumenten bij een merk te betrekken.”

Volgens bureau McKinsey hebben consumenten een reden nodig om ‘überhaupt nog iets aan te schaffen. Merken en bedrijven die hen die reden niet geven, zullen het moeilijk krijgen’. McKinsey meldt dat consumenten naar goedkopere merken zijn overgestapt en ze hebben ontdekt dat daar niks mis mee is.

Een andere trend is volgens de drie bureaus dat in 2010 het belang van communicatie via sites als Twitter en Facebook een verdere vlucht zal nemen.