TOP

1200 ondernemers bezoeken Retail2020

CBW-Mitex organiseerde gisteren, 22 november, het gratis event Retail2020. Maar liefst 1200 ondernemers kwamen naar congrescentrum Orpheus in Apeldoorn, waar social media en online verkoop de belangrijkste thema's waren.

Voorzitter van CBW-Mitex, Jan Meerman, opende de dag met een verontrustend bericht dat 30 tot 50 procent van de zelfstandige ondernemers de komende tien jaar stopt! Eén van de grootste redenen is het ontbreken van opvolgers, zo meldde hij. “Kleine bedrijven kunnen overleven door samen te werken. Ook is het van belang om met de trends mee te gaan”, waarmee hij onder andere doelt op online verkopen en het inzetten van social media, twee onderwerpen die tijdens het event uitgebreid aan bod kwamen.

Marktplaats
Zo nodigde CBW-Mitex director core business van Marktplaats, Olivier van Duijn, uit om over online verkoop te praten. Het platform volgt het koop- en kijkgedrag van 1,2 miljoen consumenten per dag en ziet welke trends er spelen, wat  Marktplaats tot de barometer van de Nederlandse handelsgeest maakt. Van Duijn somde een aantal interessante cijfers op, zo staan er iedere dag 275.000 nieuwe advertenties op Marktplaats en trekt de site 6,5 miljoen unieke bezoekers per maand.

Hij verwacht dat er in 2010 voor zo’n 8 miljard euro aan online aankopen wordt uitgeven, een stijging van 10 procent in vergelijking met 2009. “Steeds meer mensen raken vertrouwd met het online kopen van producten. Zij zullen uitgroeien tot big spenders.” Van Duijn adviseert ondernemers dan ook om serieus in te zetten op online retail. “Het maakt niet uit of je klein of groot bent, zorg er voor dat je een aanvullende webwinkel hebt en zichtbaar en vindbaar bent voor de consument.”

Hunkemöller
De tweede spreker was sales director bij Hunkemöller, Bart van den Nieuwenhof, die aangaf hoe belangrijk het is om social media in te schakelen. De lingerieketen beschikt zelfs over een speciaal team van jonge mensen dat Hyves en Facebook-pagina’s up to date houdt. “De leden van deze online platforms zijn onze brandambassadors, die met elkaar over producten van Hunkmöller praten. Het is de beste reclame die je kunt krijgen.”

Marktonderzoeker bij Q&A, Frank Quix besprak tot slot tien belangrijke trends die het retaillandschap de komende jaren aanzienlijk zullen veranderen. De resultaten zijn terug te lezen in een eerder bericht op Textilia.nl, lees deze hier terug. Wil je meer lezen over het event? Kijk dan ook eens op Twitter onder Retail2020