TOP

12 duurzame merken op Modefabriek die een bezoekje waard zijn

Komend weekend is het tijd voor de wintereditie van Modefabriek. Meer dan 450 merken presenteren er op zondag 22 en maandag 23 januari hun collectie. Deze 12 duurzame merken zijn deze editie nieuw of maken een comeback als exposant.

The Sustainable Stop, de duurzame area op Modefabriek, krijgt komende editie van Modefabriek een vervolg. Daarnaast zijn er ook tussen de ‘gewone’ merken genoeg sustainable brands te vinden. Maak kennis met deze selectie nieuwkomers in het duurzame segment, plus terugkomers die deze editie weer terug zijn na een tijdje van afwezigheid.

Alchemist

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Alchemist bestaat sinds 2004 en kan dus gerust een pionier op het gebied van duurzame mode in Nederland worden genoemd. Het merk vindt mode en ethische handelspraktijken even belangrijk en combineert mooie, luxe mode met duurzaamheid. De productie is transparant en eerlijk en er wordt gewerkt met duurzame stoffen. De Alchemist-collecties zijn gemaakt om in verschillende seizoenen te dragen. In elke collectie worden naast nieuwe ontwerpen ook essentiële stukken uit eerdere collecties met een andere twist in nieuwe kleuren en stoffen geherintroduceerd.

Basic Apparel

Het Deense vrouwenmodemerk Basic Apparel focust op low-impact everyday wear. De visie van het merk is dan ook: ‘The world doesn’t need more clothes, it needs better clothes’. De collecties worden ontworpen vanuit het idee dat deze langer mee moeten gaan dan één seizoen en het merk werkt uitsluitend met natuurlijke of gerecyclede stoffen. Vanaf winter 2023 wordt de basiscollectie uitgebreid met contemporary stijlen en het merk wil de retailer daar op Modefabriek graag kennis mee laten maken. Basic Apparel wordt sinds vorig jaar door agentschap Studio Hotstuff vertegenwoordigd in de Benelux.

Beasties

Beasties is een nieuw Nederlands kledingmerk dat zich inzet ter bescherming van dieren. Het merk maakt comfy streetwear met een vrolijk classy randje. Met teksten als ‘Keep Wild Alive’ en het logo van de tijger die symbool staat voor alle bedreigde diersoorten. Alles is duurzaam geproduceerd, met gecertificeerd organisch katoen en gerecycled polyester. Ook de verpakkingen zijn honderd procent biologisch afbreekbaar. Beasties producten zijn uniseks en verkrijgbaar voor zowel volwassenen als kinderen. Voor elke 3 euro die wordt verdiend gaat 1 euro naar goede doelen die zich inzetten voor bedreigde diersoorten.

Brava

Het Spaanse kledingmerk Brava richt zich op design in combinatie met een duurzame levensstijl. Met creatieve ontwerpen, doordachte details en duurzame materialen maakt het tijdloze items die gemaakt zijn om lang mee te gaan. De collectie is van hoogwaardige materialen gemaakt en wordt geproduceerd in Europa, om veilige en eerlijke werkomstandigheden te garanderen. Brava staat dan ook voor eerlijkheid. Fancy Farmers brengt het merk op de Nederlandse markt.

Dawn Denim

Dawn Denim is een duurzaam jeansmerk uit Berlijn. De visie van het merk is dat de meest duurzame jeans de jeans zijn die je al in je kast hebt liggen. In de eigen fabriek in Saigon in Vietnam werkt Dawn Denim aan de productie van de op één na duurzaamste jeans. Het verven van jeans gebeurt bijvoorbeeld met minder water en zonder chemicaliën. Daarnaast is transparantie over het productieproces een belangrijke kernwaarde. Het merk begint komend seizoen met het duurzame modeagentuur Goodbrandz als nieuw agentschap in Nederland.

Far Afield

Het Britse mannenmodemerk Far Afield werd in 2016 opgericht door de broers Mark & Chris Scholes en is geïnspireerd door wereldwijde reizen. Het merk staat voor ethische kleinschalige productie en streeft ernaar goederen te produceren die het leven van klanten verrijken en de belangen van toekomstige generaties dienen. Het merk wil zo duurzaam mogelijk werken en stelt de planeet altijd voor winst. Na groei in het Verenigd Koninkrijk en Noord-Amerika komt de focus dichter bij huis te liggen, waaronder op de Benelux.

J Label

J label werd vier jaar geleden opgericht door Janneke en Judith, die het label voor vrouwen zijn gestart vanuit een eigen behoefte aan trendy, duurzame en eerlijke mode. Kenmerkend zijn de rijke kleuren en prints, vrouwelijke designs en fantasierijke details. Het merk is transparant over de productieketen en selecteert gecertificeerde productielocaties die dichtbij de oorsprong van de grondstoffen gelegen zijn. Aan de kleding hangt een QR code met informatie over de productielocatie.

Kings Of Indigo

Kings Of Indigo werd in 2011 opgericht in Amsterdam met een volledig duurzame en transparante insteek. Na een aantal jaren van afwezigheid keert het merk dit jaar terug naar Modefabriek. In december 2022 is het na het faillissement overgenomen door Kathrin en Sebastian Proft, de eigenaren van drie duurzame modebedrijven in Duitsland en Oostenrijk. Kings Of Indigo blijft de kleding produceren die de consument gewend is, namelijk kwalitatieve en duurzame denim die jarenlang meegaan. Daarbij wordt het aanbod in kleding uitgebreid.

Langerchen

Het Duitse fair fashion label Langerchen maakt sinds 2013 eco outerwear die scoort met een tijdloze uitstraling, duurzame materialen en hoge functionaliteit. Eerlijke productieomstandigheden, een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk en hoogwaardige producten spelen een grote rol. Belangrijke materialen zijn biologisch katoen, eco-wol, Tencel, biologisch linnen en gerecycled polyester. Het merk is ontstaan vanuit een kledingfabriek in China, die in 2009 was opgericht door twee Duitsers met als doel een milieuvriendelijke en eerlijke textielproductie in China tot stand te brengen.

MYoMY

Het fairtrade tassenmerk MYoMY lanceerde in 2009 de inmiddels bekende My Paper Bag, nog steeds een belangrijk item in de collectie. Als B Corp en sociale onderneming werkt MYoMY nauw samen met fair trade productiepartners. Bij het kiezen van materialen zoekt het merk altijd de meest duurzame en liefst circulaire kwaliteit die er is, op dit moment vooral LWG-gecertificeerd eco-leer. De nieuwste innovatie is de vegan AppleSkin collectie, gemaakt van appelafval uit de appelsapindustrie die je een leerachtige look en een duurzame kwaliteit geven.

Nuoo Clothing

Het Spaanse vrouwenmodemerk Nuoo Clothing focust  op ethiek en duurzaamheid om een hedendaags en nonchalante esthetiek te creëren. Het merk maakt tijdloze looks van duurzame, natuurlijke materialen waarbij innovatie wordt gecombineerd met traditionele productiemethodes. De productie vindt plaats in Spanje en Portugal in een eerlijke en respectvolle werkomgeving waar kwaliteit boven kwantiteit gaat.

Woolish

Woolish is een duurzaam knitwearmerk voor mannen en vrouwen uit Estland, dat werkt volgens duurzame methodes en ethische waarden. Woolish komt uit een familiebedrijf dat al bijna honderd jaar bestaat en is dit seizoen nieuw in Nederland na een succesvolle introductie in Duitsland. Agentuur Goodbrandz gaat het merk op de Nederlandse markt introduceren.