TOP

Zwarte cijfers voor About You, Mango opent winkels en nieuw: de ‘kledingreparatie-bonus’

Het is About You eerder dan verwacht gelukt om zwarte cijfers te schrijven. Verder: My Jewellery gaat afgedankte sieraden inzamelen, Mango opent zeven winkels in Nederland en om reparatie van kleding te stimuleren, voert de Franse overheid een originele maatregel in. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 13 juli.

Beeld: Mango

About You eerder dan verwacht in zwarte cijfers

Het is About You eerder dan verwacht gelukt om in de zwarte cijfers te komen. De e-tailer komt over het eerste kwartaal van het financiële boekjaar 2023/2024, dat tot eind mei 2023 liep, op een ebitda van 4,2 miljoen euro uit tegen -28,8 miljoen euro een jaar eerder. Het gaat om het bedrijfsresultaat minus de financiële aftrekposten. De ebitda steeg daarmee harder dan de omzet, die met 0,6 procent groeide tot 507,1 miljoen euro.

About You kondigde eerder al aan dat de focus voor 2023/2024 op winstgevende groei ligt. Desondanks verwachte medeoprichter en co-CEO Tarek Müller pas later in het jaar break-even te spelen, zegt hij in een toelichting op de cijfers. Dit lukte door flink in de kosten te snijden. De marketinguitgaven werden gehalveerd: van ongeveer 105 naar ruim 50 miljoen euro. Verder werden operationele processen geoptimaliseerd en trapte het bedrijf op de rem bij het aannemen van medewerkers. About You verwacht over het hele jaar ook break-even te spelen en 1 tot 11 procent in omzet te groeien.

Mango opent zeven nieuwe winkels in Nederland

Mango breidt de aanwezigheid in het Nederlandse straatbeeld fors uit. De Spaanse moderetailer opent dit jaar zeven winkels in ons land, waarmee het totaal op 38 vestigingen uitkomt. De nieuwe filialen komen op A-locaties in Den Bosch, Groningen, Heerlen, Leeuwarden en Nijmegen. Verder versterkt Mango de aanwezigheid in steden als Rotterdam met de opening van een vestiging in winkelcentrum Zuidplein en de verbouwing van de flagshipstore aan de Lijnbaan.

“Nederland is een sleutelmarkt voor Mango’s internationale uitbreiding”, licht Daniel López, director expansion & franchises, de stap een aankondiging toe. “Onze komst in steden waar we eerder nog niet actief waren, versterkt ons merk en onze internationale positie.”

Frankrijk introduceert ‘reparatie-bonus’ voor kleding

De Franse overheid voert een bijzondere maatregel in om hergebruik van kleding en schoenen te stimuleren. Vanaf medio oktober kunnen klanten korting krijgen bij kleding- en schoenenherstellers. Dat bedrag is afhankelijk van het type reparatie: voor een gelijmde zool wordt 8 euro bijgelegd, voor een voering die versteld moet worden 10 tot 25 euro Dat meldt nieuwssite Le Parisien. Frankrijk heeft al ervaring met dit systeem; voor huishoudelijke apparaten is er al een soortgelijke ‘reparatie-bonus’.

De regering trekt 154 miljoen euro voor de maatregel uit, voor een periode van vijf jaar. In die tijd moet het aandeel kledingstukken dat hergebruikt of gerecycled wordt van 10 naar 50 procent groeien. Voor de uitvoering wordt samengewerkt met eco-organisatie Refashion. Bedrijven kunnen een speciaal label aanvragen en zodra dat is toegekend, wordt de korting bij het betalen automatisch verrekend. Inmiddels hebben 250 herstellers zich aangemeld. Staatssecretaris Bérangère Couillard van Milieu mikt bij de start op 500 deelnemers.

My Jewellery start met inzamelen van afgedankte sieraden

Klanten konden al oude kleding inleveren in de My Jewellery-winkels en hebben voortaan ook de mogelijkheid om sieraden van het mode- en accessoiremerk terug te brengen, als onderdeel van het Re-Celebrate project. Bij het inleveren van drie of meer artikelen krijgen zij 10 procent korting op een nieuwe aankoop. My Jewellery is daarmee naar eigen zeggen het eerste merk dat stainless steel sieraden circulair maakt.

De ingezamelde producten worden beoordeeld en, als het kan, opnieuw verkoopklaar gemaakt door regionale uitvoeringsorganisatie Zaffier. Items die nog draagbaar zijn, worden opnieuw verkocht in een van de outlets van My Jewellery (Roermond en Roosendaal). De rest wordt verwerkt in nieuwe stukken, zoals onlangs gebeurde in samenwerking met studenten van vakopleiding Sint Lucas.

“We willen het recyclen en hergebruiken van waardevolle grondstoffen stimuleren”, zegt Sharon Hilgers, oprichter van My Jewellery, in een persbericht over het initiatief. “We hopen dat we mensen inspireren om hun sieraden een tweede leven te geven.”

Honderd nieuwe aandeelhouders voor nieuw schoenenmerk Filmore

Het nieuwe mannenschoenenmerk Filmore kan terugkijken op een geslaagde lanceringscampagne. Eigenaar Bos Group International gaf de eerste honderd klanten bij een aankoop van een paar schoenen een aandeel van 0,01 procent in het label cadeau. Deze ‘The First One Hundred’ waren na de lancering op 3 juli binnen 46 uur uitverkocht. Branddirector Coco Kling is blij met de enthousiaste ontvangst, laat ze in een persbericht weten. “We geloven in het betrekken van onze klant bij het merk en creëren op deze manier een community rondom onze schoenen.”