TOP

Online aankopen stabiel, nieuwe winkel voor Bomont, Filmore verkoopt aandelen bij schoenen

Het aantal online aankopen bleef in het eerste kwartaal van 2023 gelijk. De Zeeuwse retailer Bomont heeft kledingwinkel Latenzo in Udenhout overgenomen. En het nieuwe Nederlandse mannenschoenenmerk Filmore maakt de eerste honderd klanten aandeelhouder van het merk. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 4 juli.

credit beeld: Latenzo by Bomont

Aantal online aankopen stabiliseert

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2023 ruim € 8,5 miljard online uitgegeven, een groei van 5% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het aantal aankopen blijft gelijk: net als in 2022 zijn er in het eerste kwartaal van 2023 84 miljoen online aankopen gedaan. Het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop is daarmee toegenomen tot € 102.

Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders. Binnen het aantal aankopen is een duidelijk verschil tussen producten en diensten. Het aantal online gekochte diensten blijft stijgen (+12% t.o.v. Q1 2022), terwijl het aantal online gekochte producten iets daalt (-2% t.o.v. Q1 2022).

Bomont neemt kledingwinkel over

De Zeeuwse retailer Bomont heeft per 1 juli de kledingwinkel Latenzo in het Noord-Brabantse Udenhout overgenomen. De winkel gaat verder onder de naam Latenzo by Bomont. De overname komt na het plotselinge overlijden van eigenaar Jakomien van Zetten van Latenzo. Latenzo meet 2.000 vierkante meter en voert grotendeels dezelfde merken als Bomont, zoals Nukus, PME Legend en Geisha.

Latenzo by Bomont wordt de dertiende winkel van Bomont en de vijfde vestiging van de retailer in Brabant. ‘’Latenzo is een mooi goedlopend bedrijf, met een trouw klantenbestand in de buurt”, zegt Ron Bouwman, directeur van Bomont in een persbericht. “Voorlopig zullen we alles bij Latenzo laten zoals het is, en gaan we verkennen hoe we geleidelijk meer de richting van Bomont zullen opgaan.” Bomont zal de komende maanden nauw samenwerken met het bestaande team van Latenzo om de overgang soepel te laten verlopen en de winkelervaring te behouden.

Filmore verkoopt aandelen aan klanten

Het nieuwe Nederlandse mannenschoenenmerk Filmore wordt op een bijzondere manier gelanceerd: bij aankoop van een paar schoenen worden de eerste honderd klanten aandeelhouder van het merk, onder de titel The First One Hundred. “We willen een gemeenschap opbouwen, mensen betrekken en hen de kans geven om daadwerkelijk deel uit te maken van ons merk,” zegt brand director Coco Kling in een persbericht. “Het is een uitnodiging om samen met ons te bouwen aan de toekomst van Filmore.”

Het duurzame schoenenmerk richt zich op de ambitieuze millennial en start met drie modellen sneakers, die zijn vernoemd naar de vulkanen Etna, Saba en Hierro. De prijzen lopen van 180 tot 200 euro en alle drie de modellen zijn verkrijgbaar in meerdere kleurstellingen. De eerste honderd kopers ontvangen een officieel certificaat en een video, die ze kunnen delen op hun sociale mediakanalen om hun betrokkenheid bij het merk te uiten.

Sneakerevent voor consumenten

Op zondag 9 juli keert sneaker-evenement Crepe City terug naar Amsterdam. Nederlandse sneaker-resellers en gerenommeerde verkopers uit heel Europa presenteren in de NDSM-loods in Amsterdam de meest zeldzame en gewilde sneakers onder één dak. Er zullen paneldiscussies plaatsvinden, gepresenteerd door experts uit de sneakerwereld. Zo zal tijdens ‘Geen Nike/Jordan Talk’, Maartje Van den Hurk in gesprek gaan met verzamelaars van minder bekende merken. Ook staat ‘Sneakers in Sport’ op het programma, waarin bekende panelleden uit de wereld van dans en basketbal in gesprek gaan over de rol van sneakers in hun disciplines.

In een speciale StockX Brand-ruimte kunnen bezoekers meedoen aan games en wedstrijden en gratis verificatie checks doen voor hun sneakers. Ook zal er een exclusieve StockX x Crepe City T-shirt worden gelanceerd. Crepe City ontstond in 2009 in Londen als een bescheiden bijeenkomst in een bar, waar vrienden en mensen uit de sneaker community samenkwamen om sneakers te ruilen en te verhandelen. Inmiddels heeft het evenement een gevestigde reputatie opgebouwd in Europa.

Anne Vedder genomineerd

Anne Vedder, die samen met haar zus Esther het sieradenbedrijf Vedder & Vedder runt is genomineerd voor de titel ‘EY Emerging Entrepreneur Of The Year 2023’. Samen met negen andere ondernemers dingt ze mee naar deze award, die gaat naar een snelgroeiende en innovatieve ondernemer met een bedrijf dat minder dan tien jaar bestaat. De genomineerde ondernemers presenteren zich op 6 september aan de jury. Op 4 oktober worden de winnaars tijdens de finale bekendgemaakt. Eerder hebben Pieter van der Does (Adyen), Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely), Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager) en Michiel Muller (Picnic) de award in ontvangst genomen.