Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Pitti Uomo #97: veel aandacht voor technische ontwerpen, sustainability en comfort

De 97ste editie van de Pitti Uomo zit erop. In een zonovergoten Florence zagen de aanwezige Nederlandse retailers niet veel vernieuwing in de wintercollecties, maar deden wel volop inspiratie op. "Ik krijg hier de bevestiging dat ik goed bezig ben."

Met het bezoek aan de Pitti Uomo 97 is de kop van het inkoopseizoen er voor de aanwezige Nederlandse retailers af. Hier komen ze vooral om sfeer te proeven, bij te kletsen met merken en collega’s en natuurlijk om inspiratie op te doen. Bepaalde merken haalden hiervoor alles uit de kast. Zo had Woolrich zijn paviljoen omgetoverd tot overdekt winterparadijs waar zelfs sneeuwvlokjes naar beneden dwarrelden en showde het Italiaanse merk Bob zijn collectie in een kruideniers- annex slagersfeer tussen de flessen wijn, hammen en bakken groenten (zie hieronder). Armani AX creëerde zelfs een kermis bovenin de toren van Fortezza de Basso waar je kon ballen gooien, boksbal stoten en blikjes omver kegelen.

Bevestiging

Vermaak genoeg, en dat hoort bij de Pitti, zo ook met de talloze paraderende Pitti People die zich extreem mooi of verrassend kleden voor de gelegenheid. Het modebeeld dat de merken op de beurs laten zien, is volgens de aanwezige Nederlandse retailers daarentegen niet heel spannend. Merken borduren voort op de trends van vorig winterseizoen waarin ruit, rib en de kleuren groen, bruin, steenrood en verscheidende oranje- en roodtinten veel terug te zien zijn. “Het is niet erg vernieuwend”, concludeert Berbas Keizer van mannenmodewinkel W24 in Meppel, die hier samen met zijn collega Jeroen Schipper de beurstrends bekijkt. “Wij zijn altijd op zoek naar merken die zich onderscheiden en met een eigen handschrift. We komen hier bevestiging halen van de koers die we met de winkel vaar en ik kan best zeggen dat we het goed doen.”

Veel ruit, zoals ook op de stand van Tagliatore.

‘Verluxering’

Jos Willems van Via Via uit Wychen ziet de Pitti ook als de beurs waar hij komt kijken wat er in de modebranche speelt. “Het is leuk om collega’s te spreken en goed om te zien wat er in de mode gebeurt. Belangrijk als je goed met je vak bezig wilt zijn, want hier haal je de inspiratie vandaan.” Robert Zoetelief, eigenaar van Zoetelief Mode in Vught en Oisterwijk, zag vooral veel ‘verluxering’. “Veel mooie stoffen, maar ook veel ruitdessins en corduroy. Heel veel mooie jacks, veelal in technische stoffen. Ik zie nog steeds een slank silhouet, maar ook meer bandplooibroeken. Een interessant en geslaagd beursbezoek waar wij veel inspiratie hebben opgedaan!”

Beweging

Opvallend deze editie is de aandacht voor technische ontwerpen, sustainability en comfort. Hiermee spelen labels in op de wens van de mannelijke consument die lekker zittende kleding wil met verschillende functies en combinatiemogelijkheden – denk aan een blazer met uitneembaar binnenjasje dat daardoor zowel zakelijk als casual kan worden gedragen, stretch kleding en jeans waarin kasjmier zit verwerkt waardoor het super comfortabel aanvoelt. Volgens trendwatcher mannenmode Edwin van den Hoek heeft de Pitti Uomo laten zien dat mannenmode in beweging is, waarbij mannenmoderetailers niet meer om de kleur oranje heen kunt.

Grove rib

Van den Hoek ziet wel degelijk nieuwe ontwikkelingen, zoals het gebruik van nieuwe technische materialen, gebruik van fournituren, grove rib en velours bijvoorbeeld. “Ik kan me voorstellen dat het beeld er in het algemeen hetzelfde uitziet, maar als je goed kijkt zie je dat broeken weer andere modellen hebben, zoals een luxere joggingbroek of een broek met bandplooi. Jassen die unconstructed gemaakt zijn, dus zonder voering maar waarin de binnenzijde weer mooi is afgebiesd, bijvoorbeeld. Dat soort details zie je veel. En accessoires, dat is ook heel belangrijk. Ik vind het opvallend hoeveel schoenenmerken er stonden, maar ook aanbieders van sjaals, sokken en tassen bijvoorbeeld. Dat zijn zeker ook items waar je je winkel goed mee kunt aankleden.”

Oranje, daar kunnen mannenmoderetailers niet meer omheen, stelt trendwatcher Edwin van den Hoek.

Benieuwd naar de foto’s van de modetrends die wij spotten op de Pitti Uomo 97? Hou de website in de gaten en lees het complete verslag van de beurstrends in Berlijn en Amsterdam in ons nabeursnummer, Textilia #3.