Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Minder winst voor Uniqlo-moeder en Score Group, Paul Berden pleit voor compacte winkelcentra

Het moederbedrijf van Uniqlo heeft de winstverwachting voor het gebroken boekjaar flink verlaagd. Verder: ook Score Group ziet de winst teruglopen, H&M geeft tips om kleding langer mee te laten gaan en de aangekondigde kledinglijn van Famke Louise blijkt een pr-stunt. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 10 januari.

Moederbedrijf Uniqlo verlaagt winstverwachting

Fast Retailing, het moederbedrijf van kledingketen Uniqlo, heeft zijn winstverwachting voor het gebroken boekjaar (dat tot en met augustus 2020 loopt) flink verlaagd: van 275 miljard yen (ruim 2 miljard euro) naar 245 miljard yen. De Japanse retailer heeft last van de geopolitieke spanningen in Azië. De handelsoorlog met Zuid-Korea en de gewelddadige protesten in Hong Kong zetten de verkopen onder druk. Uit het laatste kwartaalverslag van 2019 blijkt dat de internationale verkopen met 3,6 procent terugliepen. Op een kleine terugval van 0,2 procent in 2017 na, is dit volgens Bloomberg de eerste keer dat het bedrijf rode cijfers laat zien.

Winst- en omzetdaling voor Score Group

Ook Score Group kampt met een winstdaling, meldt Retailnews. Het modebedrijf achter Chasin’ en Score zag de winst in 2018 teruglopen tot iets minder dan zestigduizend euro, waar een jaar eerder nog bijna vier ton winst werd geboekt. De omzet van de (groot)handelsactiviteiten ging van 54,8 miljoen euro naar 52,7 miljoen euro, een daling van 3,7 procent. Het leeuwendeel (46 miljoen) kwam uit Nederland, uit andere markten als België en Duitsland werd 6,7 miljoen omgezet.

Paul Berden (Berden Mode): ‘Winkelcentra moeten compacter’

Winkelcentra moeten compacter, stelt modeondernemer Paul Berden vandaag op 1Limburg.nl. Berden is algemeen directeur van Berden Mode en Wonen met vestigingen in Alphen aan de Rijn, Blerick, Venlo, Heerlen, Maastricht en Sittard. Limburg kampt met leegstand. Met het faillissement van Didi dreigen er opnieuw winkels te sluiten. “En die laten leegte in de binnensteden achter”, zegt Berden. “Dat leidt tot verloedering. Daardoor blijven nog meer mensen weg uit de stadscentra.” De Venlose ondernemer wijt de leegstand aan geen of slecht gemeentebeleid. In plaats van zich te richten op compactere kernen zijn er in veel centra volgens hem te veel winkelmeters toegevoegd. “Er moeten woningen, kantoren en onderwijs in de binnenstad komen. Dan worden centra weer leefbaar en komen er weer mensen.”

H&M geeft tips om kleding langer mee te laten gaan

Het kan verkeren: tegenwoordig geven fast fashionketens tips om kleding langer mee te laten gaan. H&M lanceerde deze week een speciale Take Care-pagina met tips en tricks over hoe consumenten kleding kunnen repareren, vermaken en opknappen. Zoals het advies om verse theezakjes in je sneakers stoppen om de geur te absorberen. De keten heeft het assortiment uitbreid met producten die hierbij moeten helpen, zoals vlekverwijderaars, reparatiesets en waszakken die microvezels opvangen. Dutchcowboys.nl meldt dat de keten vanaf volgende maand verschillende workshops gaat verzorgen in vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Breda en Groningen. Deelnemers leren hier meer over het upcyclen, customizen en repareren van kleding.

Kledinglijn Famke Louise blijkt pr-stunt

Famke Louise heeft in het geheim gewerkt aan een documentaire over de bontindustrie. Met ‘Bont Girl’ willen de zangeres en programmamaker Remco Garcia het dierenleed in de bontindustrie aan de kaak stellen. De zangeres kwam deze week in opspraak vanwege een foto op haar Instagram-account, waarop ze een bontmarkt in China bezocht. Daarbij schreef ze dat ze bont uitzocht voor haar kledinglijn FL by Famke, die op 9 januari gelanceerd zou worden. Zowel de foto als de kledinglijn blijken nu strategische stappen om aandacht te vragen voor haar documentaire op Videoland.

Famke Louise Meijer, zoals de zangeres voluit heet, werd in 2018 door stichting Bont voor Dieren verkozen tot Dom Bontje. Dat zette haar aan het denken. “Ik wilde met mijn eigen ogen zien hoe het eraan toegaat in de bontindustrie”, zegt ze tegen Nu.nl. “Ik had hier destijds totaal geen besef van. Met deze documentaire hoop ik dat andere mensen ook wakker worden en geen bont meer dragen.”

Foto: www.flickr.com/GoToVan