TOP

Zo vertalen merken de street- en activetrends voor winter 2018-2019: ‘Tip: lever geel vroeg uit’

In Textilia’s recent verschenen Street X Active-special vind je de belangrijkste trends op dit gebied voor het najaar van 2018-2019. Hoe vertalen de merken deze ontwikkelingen naar hun collecties en wat adviseren zij voor de winkelvloer? Enkele labels geven inzicht. “Ik hoop echt dat retailers kleur inkopen.”

“Eindelijk zien we weer meer kleur”, zegt Dries Bruijnes, salesmanager van onder meer Anerkjendt bij Laundry Room. “Seizoenenlang was de collectie overwegend zwart en grijs, nu zie ik een duidelijke verschuiving naar bruin, groen en oranje als basis. Deze retrotinten zijn denk ik voor zo’n veertig procent in de collectie van Anerkjendt vertegenwoordigd. Daarnaast brengen we paars, geel en rood. Geel is nooit echt een van de beste kleuren geweest, maar toch geloof ik erin voor komend najaar. Het is vernieuwend en verfrissend na een aantal ontzettend saaie seizoenen. Ik merk dat ondernemers daarom ook in zijn voor dit kleurbeeld.”

Geel

“Ik tip alleen: lever geel vroeg in het seizoen uit. Toevallig heb ik hier net een mail over gestuurd naar het hoofdkantoor in Denemarken. Zo direct na de zomer heeft de Nederlandse man nog een beetje kleur. Vanaf oktober, als ze wat bleker zijn, zie ik minder mannen met deze kleur lopen. Paars kan daarentegen moeiteloos veel langer doorlopen. Ik hoop echt dat retailers kleur inkopen en dat ze dit ook van de plank krijgen. Dat de consument hiervoor openstaat.”

Niet basic

“Anerkjendt is sowieso niet basic meer. We brengen ook uitgesproken ‘Gucci- en Bruno Mars-achtige’ prints. Verder is het jaren ’70-gevoel vrij sterk aanwezig. Met veel teddykwaliteiten, ruitjes, corduroy en wol dat verwerkt is in korte bombers. Er zitten nog net geen houten knopen aan (lacht). Maar in de jassen moet juist alles echt technisch zijn. Zelfs bij de wolkwaliteiten moet er een goede, functionele voering in zitten.”

Loose fit jeans

Ook de collectie van Kings Of Indigo (KOI) is vrij trendgericht. Zo zien we onder meer doorgestikte jacks, corduroy, tuinbroeken (in zowel denim als corduroy), turtleneck sweaters, logo’s, patchwork, geeltonen, denimpatchwork en workwear-geïnspireerde pakken. De favoriet van Joshua IJpma, ‘King of sales’ bij KOI, zijn de loose fit jeans voor mannen. “Ik verwacht een verschuiving naar lossere pasvormen. Vrouwen gaan steeds vaker overstag, maar ik hoop dat we deze non stretch, beetje jaren ’80 vintage-achtige modellen ook voor mannen nadrukkelijker gaan terugzien in het modebeeld.”

Andere stylingopties

“Dat zou een welkome verandering zijn. Ik ben echt een beetje klaar met slim fits. Pakweg iedereen draagt ze. De consument moet wellicht weer even wennen aan een nieuw model en andere stylingopties. Mijn advies voor ondernemers qua winkelstyling is: durf anders te zijn dan anderen. Ik begrijp dat het volume nog bij skinny jeans ligt, maar we gaan zeker naar een losser beeld. Grijp dit aan door nu al te prikkelen door deze silhouetten – desnoods de meer toegankelijke tapered fits – in je presentaties te laten zien.”

trendpagina 

Trendproductie: Jan Agelink, Textilia 2, Street X Active special 

Duurzame pufferjacks en fleece

IJpma: “Verder ben ik blij met de pufferjacks, die KOI voor het eerst brengt. Bijzonder is dat deze jassen 100 procent duurzaam zijn, zowel wat betreft de vulling als de gerecyclede buitenkant. Ook onze fleece trend-items zijn compleet verantwoord geproduceerd. En ja, we presenteren aardig wat kleur: kobaltblauw, groen, bordeaux, oud-roze en oker-caramel. Geel moet voor de winter vooral niet te flets zijn. Deze warmere tint is flatteus voor een brede doelgroep.”

Duidelijke streetwearinvloeden

Napapijri prolongeert de vorig jaar gelanceerde trendcollectie met duidelijke streetwearinvloeden. Zowel op Modefabriek als op Seek in Berlijn kon je niet om de uitvoerige inzet van de trendkleuren geel en paars heen. “Geel knalt er dit seizoen uit”, beaamt agent Hans Verelst van More Fashion Agency. “Ik denk dat vooral de jongere doelgroep, de voorhoede, dit gaat oppakken. Oké, jongeren dragen veel zwart, maar ze willen ook best eens knallen. Flashen. Geel is eigenlijk een zomerkleur, maar voor het najaar: waarom niet? Paars is volgens mij ook een goede tint. Kleur is leuk, maar in het grotere geheel wordt het toch vooral gebruikt als accent om je te onderscheiden. En een eigen identiteit – van de winkel en van consumenten – wordt steeds belangrijker.”

Anorakparka

Napapijri heeft eveneens veel populair teddy, of zoals het merk het noemt ‘curly fleece’ in de collectie. Met en zonder badges en in subtiele (onder meer groen en bruin) kleuren als in fellere tonen als oranje. Verelst: “Curly fleece is echt al jarenlang onderdeel van Napapijri. Voorheen vond je dit materiaal in onze skicollectie, maar nu wordt het als mode-item opgepikt. Logo’s zijn daarnaast ook nog steeds enorm belangrijk, op T-shirts, truien, jassen en anoraks. Sowieso is er nog steeds vraag naar anoraks, maar bekijk ook zeker de anorakparka in onze trendcollectie, voor een net even andere uitstraling.”

Koi 2

Kings Of Indigo

Koi 3

Kings Of Indigo

Koi 1

Kings Of Indigo

Anerkjendt 1

Anerkjendt

Anerkjendt 2

Anerkjendt

Anerkjendt 3

Anerkjendt

Napapijri 1

Napapijri

Napapijri 2

Napapijri

Meer lezen over de trends en tips voor op de winkelvloer? Lees dan verder in Textilia’s nieuwe Street X Active special.