TOP

Laundry Room en Opportunity Agency werken samen: ‘Ik merk dat ik weer bijleer’

Krachtenbundeling blijft een belangrijk topic in de mode. Merken doen het, retailers, maar ook steeds vaker agenten. Zoals Dries Bruijnes van Laundry Room en Rudy Gerritsen van Opportunity Agency sinds een seizoen. “We werken hard, maar hebben ook lol.”

De showroom van de mannenmodelabels van Laundry Room (met onder meer merken als Anerkjendt, Arkk, Wood Bird en Colorful Standard) en Opportunity Agency (o.a. Nowadays, Forét, Heroes On Socks en Benzak Denim Developers) is er één die je niet vaak tegenkomt. Je komt er door een historische poort het ruime landgoed van kasteelmuseum en ridderhofstad Huis Doorn op te rijden. Dit is de plek waar onder meer de Duitse keizer Wilhelm II jaren doorbracht. En sinds afgelopen zomer ook de agentschappen Laundry Room en Opportunity Agency, die huizen in een karakteristiek bijgebouw, boven het restaurant. Zo’n vier weken geleden is de verbouwing – die al met al anderhalf jaar heeft geduurd – afgerond. Authentieke details als de ramen, balken en houten vloer zijn gebleven en vormen een mooie aanvulling op de nieuwste collecties voor najaar 2019-2020. 

 

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om samen te werken?

Dries Bruijnes, mede-eigenaar van Laundry Room: “We kennen elkaar al zestien jaar. We zijn tegelijkertijd begonnen als vertegenwoordiger en zijn aan elkaar voorgesteld door Lucas van de Burgt (exportmanager Gabbiano, voorheen onder meer werkzaam voor Mavi, LTB en Blue Level Denim, red.), waar we beide mee hebben gewerkt.”

 

Rudy Gerritsen, eigenaar Opportunity Agency: “In de loop der jaren hebben we elkaar meerdere keren benaderd om samen te werken. Het kwam iedere keer niet uit, maar we wisten: op een dag komt het ervan. Vorig jaar belde Dries met de vraag of ik eens een kop koffie kwam doen in de nieuwe showroom van Laundry Room. Hun andere showrooms zijn al prachtig, maar toen ik kwam aanlopen op het landgoed, was het gesprek al niet eens meer nodig (lacht). Ik was al om, zo geweldig is het hier.” 

 

Wat houdt de samenwerking in?

DB: “Rudy is hier ingetrokken en heeft zijn eigen showrooms voor zijn merken. Maar eigenlijk doen we zo’n beetje alles samen. Vanaf dag één werken we op een natuurlijke manier samen. We hebben dezelfde mentaliteit en manier van werken. Rudy is vierentwintig uur per dag te bereiken, nou goed, min twee uur slaap (lacht), en ik ook. Dat sluit goed bij elkaar aan. Als ik voorheen wilde sparren met iemand, belde ik vaak met Rudy. En nu doen we dit alleen maar vaker.”

 

RG: “We hebben een mooie constructie. Ik behoud mijn eigen bedrijf en daarnaast werken we puur op vertrouwen. Daar ben ik Dries en Henk (Stevens, mede-eigenaar Laundry Room, red) hartstikke dankbaar voor.”

 

DB: “Ik ken weinig mensen in de handel die ik zo vertrouw als Rudy. En dat voelt fijn. De kracht van onze samenwerking is dat er geen druk achter zit.”

 

RG: “In ruil daarvoor laat ik mijn klanten kennis maken met de merken van Laundry Room. En dat gebeurt andersom ook. Maar zoals Dries al zegt: op een heel natuurlijke en ongedwongen manier. Zoals laatst op een hectische dag, toen we elkaars klanten hielpen. Dat kost ons beide geen extra moeite. Dat heeft alles te maken met dat vertrouwen. Zodra je dit uitspreekt, hoef je daarover niet meer te stressen.”

 

Dan moet je wel feeling met elkaars merken hebben.

DB: “Dat hebben we. We voeren collecties die een aanvulling op elkaar zijn. De merken die Rudy heeft, bijvoorbeeld Nowadays, zijn supergoed in hun nos-aanbod. Waar onze merken hier en daar minder sterk in zijn.”

 

RG: “Laundry Room heeft geen jeans, ik voer Benzak Denim Developers. Zij hebben sneakers, die heb ik niet. Wij hebben accessoires en sokken die weer op hun collecties aansluiten. Maar ook in de prijsopbouw werkt het goed. We gaan ook mee naar elkaars sales meetings. Wat de merken op hun beurt ook helemaal fantastisch vinden.”

 

DB: “Ik vind: of je gaat er helemaal voor of niet. De salesbijeenkomsten zijn belangrijk om enthousiasme over de collectie te krijgen, voor de nodige uitleg en om inzicht te krijgen in wat er speelt bij een merk.”

 

Lees verder na de foto. 

1

Rudy Gerritsen van Opportunity Agency (links) en Dries Bruijnes van Laundry Room (rechts). 

Wat levert het samenspel op?

RG: “Ik heb mijn agentschap een paar jaar alleen gerund en dan heb je niemand om de zaken mee te bespreken. Dan is het heel fijn als je iemand hebt, met wie je regelmatig ervaringen kan delen.” 

 

DB: “Ik merk dat ik weer bijleer. Rudy heeft een andere manier van werken en daar pik ik nu meer van mee. Neem het bijsturen in het seizoen. Onze merken hebben veelal b2b-sites waarbij ze zelf kunnen nabestellen. Die van Rudy hebben dat niet allemaal, dus heeft hij veel persoonlijk contact met klanten. Ik bel nu ook weer vaker klanten in het seizoen om te horen hoe de zaken gaan.”

 

RG: “Dries heeft mij op zijn beurt de toegevoegde waarde van social media doen inzien. Ik ben er niet zo van, maar ik zie nu ook dat Instagram niet alleen fun is, maar ook een prima verkooptool. En Dries is een meester in het inhangen van de collectie en het collectioneren op kleur. Ik laat hem nu eerst in grote lijnen zijn gang gaan. Ik ben daar minder goed in, maar begin het te leren.” 

 

DB: “Ik vind ook dat we een hechtere vriendschap hebben gekregen, sinds we elkaar zo vaak zien.”

 

RG: “We werken hard, maar hebben ook lol. Dat is het mooiste. We bellen elkaar ’s ochtends vaak al om de dag door te nemen en op de weg naar huis doen we dat nog eens.”

 

Hoe reageren klanten op de krachtenbundeling?

RG: het mooiste compliment vond ik dat een klant laatst zei: ‘ik snap niet welke merken van Opportunity Agency zijn en welke van Laundry Room.’ Dat is helemaal prima, want het maakt ons niet uit. Schrijf gewoon wat je leuk vindt.” 

 

DB: “Het begint inderdaad zijn vruchten af te werpen. Vaak beginnen klanten bij een van ons en lopen daarna door naar de andere showrooms. Wat ook mooi is: niet alleen wij verbreden door de samenwerking onze klantenkring, zij breiden ook hun netwerk uit. Het komt vaak voor dat we met verschillende klanten tegelijk gezellig zitten te lunchen en het over elkaars winkels hebben.”

 

RG: “Het eerste seizoen was het echt ‘zaaien’. Het was voor klanten even wennen aan de nieuwe merken. Ze hebben het de afgelopen tijd op zich in laten werken en nu zien we dat een aardig aantal voor aanvullende collecties kiest. Ik zie mijn omzet groeien. Dat heeft deels te maken met de merken die ik voer, en voor een deel met de samenwerking.”

 

Samenwerking blijft actueel in de retail. Wat merken jullie daar verder van?

RG: “We zien wel dat dit speelt. Kijk naar de afgelopen Modefabriek. Het was alsof we daar in een straat met allemaal vrienden stonden. Wouter Klein Willink van Minimum, Joshua IJpma van Kings of Indigo, Maarten Janse van Lexson, William Burnama van Denim.lab, iedereen gunt elkaar het beste.”

 

DB: “Op een gegeven moment kwam een andere agent aan met een klant voor mij. En andersom doen wij dat ook. Het is het resultaat van de onderlinge relaties die we de afgelopen jaren hebben opgebouwd. We hebben respect voor elkaar. En helpen waar nodig. Laatst vroeg Henri Peters advies over zijn jeans. Je zou kunnen denken: hij is de concurrent. Maar wij vinden het juist leuk om mee te denken. En wij gunnen hem zijn succes.” 

Kijk binnen in de showrooms: 

2

3

4

8

5

6

7