TOP

Zo vertaal je de street & activeweartrends voor najaar 2019-2020 naar je winkelvloer

De street- en activeweartrends voor najaar 2019-2020 zijn door de opvallende kleuren en prints zeker aanwezig te noemen. Merken en experts tippen de highlights én geven advies over hoe je deze items het best combineert en stijlt, straks op de winkelvloer. “Voor wie vol voor een ‘oeh, wow en aah!-effect’ gaat, adviseer ik: maak statements en gebruik contrasten.”

Martin Lapré, agent van Just Junkies: “Voor mij zijn dé key looks voor komend najaar óf een clean effen shirt met een geruit overshirt, óf een wollen broek met een bijpassend wollen overshirt. Ik verwacht vooral veel van overshirts en pantalonmodellen omdat deze eenvoudig combineren met andere stukken. Zoals met hoodies en longsleeves. Daarnaast is de combinatie van corduroy en zwarte denim cool. Verder zien we veel schipperstruien met een vintage gevoel en natuurlijk kleur. Hoe je dit het best kan stylen? Neem bijvoorbeeld een colourblocking sleeveless fleece vest met een knalgele hoodie voor extra effect.” 

 

Werkmanskleding

Liv Bergen, creatief directeur van Sybille Mezger: “Onze nieuwe najaarscollectie heet ‘The Working Collection’ en is geïnspireerd door werkmanskleding. Alleen hebben we dit vertaald naar een ‘after work’-collectie, voor na het werk. Eigenlijk is het dus een soort homewear. We houden wel van een beetje fun, dat zie je ook aan de opvallende statements op onze kleding. Zo staat achterop een fake fur mantel ‘100% fake’. Voor dit seizoen laten we veel kleuren zien van werkkleding, zoals felgeel en (neon) oranje. Ik geloof sterk in kleur. Je kan er alle kanten mee op; van uitgesproken fashionable – zoals geel op geel of oranje op oranje – maar ook ingetogener zoals gecombineerd met zwart, donkerblauw of groen. Een van mijn favorieten uit de nieuwe collectie is de oversized hoodie. Je kan deze als jurkje dragen, maar ik prefereer de combinatie met een oversized broek. We zijn toe aan nieuwe proporties in plaats van al die slimfit broeken. Vast niet een heel commerciële look, maar wel heel leuk en vooruitstrevend om te laten zien.” 

 

Complete sets

Doron de Goede, agent van Siksilk: “De collectie van Siksilk is erg draagbaar en compleet. Voor dit najaar zijn er wel zo’n 700 tot 800 stijlen beschikbaar, tot accessoires, tassen en schoenen aan toe. Dus je kan je looks helemaal afstijlen zoals jij dat wil. Wat er wat mij betreft uitspringt zijn de items met de zwart-gouden ‘Versace-look’. Dat verkopen we nu al heel goed. Zeker in complete sets, maar alle hemden, truien en sweaters laten zich prima combineren met zwarte jeans of pantalons. Ik heb het idee dat nog veel inkopers in enkele stuks denken. Ik adviseer toch het complete plaatje. De consument denkt ook op die manier als ze een outfit op een foto zien. Zien is kopen. Verder bieden we veel degradé trainingspakken en gevoerde sweaters met borg aan de binnenkant en lining op de mouwen. Hiervoor geldt ook weer: liefst het complete plaatje laten zien. Trainingspakken zijn zeker bij een jongere doelgroep volledig geaccepteerd en allang niet meer bedoeld voor de zondag.”

 

Spannend statement

Hanneke van den Heuvel, mede-eigenaar Hey Den Bosch en Hello Den Bosch: “Mijn favoriete trend is ‘Check it out’ (zoals te zien is in Textilia 2, de Street X Active special). Je kan veel kanten op met ruiten, heel subtiel met kleine ruitjes of juist als een spannend statement door de combinatie van diverse varianten. Ruiten zijn ook leuk in combinatie met cozy wear. Ik merk dat fluffy sweaters steeds meer gewaardeerd worden door vrouwen, die zich er eerder soms te dik in voelden. De oversized sweaters kan je juist heel vrouwelijk stylen, met een geruite chino of stoer met een rokje en boots. Ik merk sowieso dat onze klanten steeds meer durven. Zowel qua modellen als kleuren. Voor afgelopen seizoen kocht ik oranje knitwear in en onze klanten moesten daar eerst aan wennen, maar nu zie ik dat ze er meer voor in zijn. Ik zie het ook als onze plicht om de trends te vertalen en daarbij soms de grenzen op te zoeken. Denk aan de outdoor en sportsweartrends. Ik zie daarbij bijvoorbeeld  joggers in een mooie stof voor me, gecombineerd met een blouse en een goede hak.” 

 

Wow-effect

Steven Dahlberg, alround stylist en fashion director bij JFK: “Voor wie vol voor een ‘oeh, wow en aah!-effect’ gaat, adviseer ik: maak statements en gebruik contrasten. Het is juist leuk om een extreem uitvergroot trendverhaal neer te zetten. Zeker voor mannen, in plaats van de voorzichtige vertalingen die we zo vaak zien. Pak gerust uit met kleuren, logo’s en ruitjes. Persoonlijk vind ik legerkleding altijd een mooie basis om spannende looks mee te creëren. Camo met sportswear is bijvoorbeeld een mooie combinatie. Pro Street is een mooi thema voor wie rustiger looks wil maken. Zwart is daarbij een mooie basis waarmee je veel kanten op kan. Kleuraccenten in de kleding of accessoires maken de outfit tot een eyecatcher. De trends zijn vrij uitgesproken. Ik kan me voorstellen dat als je ook oudere klanten hebt, je niet altijd wegkomt met een jonge styling. Door hier en daar een klassiek item – een mooie pantalon, jasje of trenchcoat – toe te voegen, maak je het volwassener, maar met nog steeds hetzelfde sportieve en energieke gevoel. En accessoires zijn altijd leuk om een outfit af te maken. Zelf ben ik weg van hoeden en alles wat op het hoofd gedragen wordt. Je ziet nu vaak heuptassen, maar kijk ook eens naar alternatieven, misschien wel tweedehands voor een Flea Market-gevoel, voor meer eigen inbreng.” 

 

Neontape

Elsemieke Beekwilder, creatief directeur bij Beekwilder in Amsterdam: “Sowieso zijn accessoires belangrijk in het modebeeld en dus belangrijke bijverkoop. Wat mij betreft mogen heuptasjes, petten, riemen, sieraden en meer qua presentatie best wat meer aandacht krijgen. Dit kan heel eenvoudig. Plaats heuptasjes tegen de schuine displays waar je normaal prijskaarten op kan plakken. Zo trek je meer bekijks. Ook kan het helpen diverse accessoires samen te presenteren. Bij Beekwilder hebben we speciaal een handig tool daarvoor ontwikkeld, een frame waar items duidelijk en aantrekkelijk op gepresenteerd kunnen worden. Voor Peak to Pavement zie ik een Canada-sfeer voor me. Hierbij gebruik je bijvoorbeeld bosvarens, gras, een waterbak en stenen blokken. Als het maar niet te netjes is, bij deze trend passen natuurlijke elementen en een tikje nonchalance. De kleur Hot Sauce – die we ook in Re Mastered en Check it Out zien – springt er echt uit, hiermee kan je vlakken van displays feloranje kleuren. Sowieso zijn kleuraccenten bij ingehouden tonen een goed idee. Kijk maar naar het Sulphur Spring-geel van Pro Street. Dit leent zich voor een fluor lijnenspel tegen een zwarte of grijze achterkant. Strakke vormen zijn binnen dit thema belangrijk.” Bewerk daarom zwart metalen displays met neontape of geel afzetlint en hang gele tl-buizen op voor te gekke effecten.” 

 

Just Junkies

Just Junkies

Liv Bergen

Liv Bergen

 

Siksilk

Siksilk