TOP

Grail Maastricht: ‘We verkopen opkomende merken die nog niet overal verkrijgbaar zijn’

Kijkend naar het aanbod voor komend najaar, kunnen we concluderen dat streetwear ook komend seizoen er zeker nog toe doet. Sjuul van den Eertwegh en Floyd Gielen van Grail Maastricht streven naar een eigen persoonlijke invulling van dit aanhoudend populaire segment.

Er zijn zoveel winkels. Wat voor soort winkel hadden jullie in gedachten? Sjuul van den Eertwegh, mede-eigenaar van Grail: “Streetwear met de meer bijzondere sneakers. Gericht op jongeren en voornamelijk mannen. Met nieuwe trends en opkomende merken die nog niet overal verkrijgbaar zijn. Floyd en ik willen vooral ook net iets andere items inkopen, die andere winkels niet snel durven op te nemen. Uitgesproken statement pieces als kortere broeken, felle kleuren of een jas van Obey met panterprint die niet supercommercieel is, maar wel je assortiment en winkelbeeld versterkt.”

Aparte broeken

Eigenlijk koopt het duo vooral wat ze zelf tof vinden: vooral uitgesproken, kleurrijke modellen dus. “Natuurlijk bieden we basics als sweaters en shirts met logo’s, maar we willen laten zien dat er meer is dan dat. Daarbij merkten we na de eerste seizoenen dat te veel basisitems ook niet werken. Zo komen onze klanten voor meer aparte broeken, jeans uit de skateboardlijn van Levi’s, of een hoogwaterbroek van The New Originals. Standaard spijkerbroeken halen ze wel ergens anders.”

Maastricht versus Randstad

Wat voor kansen en uitdagingen biedt Maastricht als het gaat om streetwear? Wordt het net zo goed opgepakt als in de Randstad? “Uiteraard is de hele sneaker- en streetwearcultuur het grootst in de Randstad. Maar we zien duidelijk dat de interesse ook in het zuiden is aangewakkerd. Ik zie het om me heen bij vrienden, die meer geïnteresseerd raken. En we krijgen niet alleen die-hard fans in de winkel, maar ook mensen die bijvoorbeeld bij The Sting winkelen. Streetwear leent zich perfect om je te kleden zoals jij dat wil. Houd je van uitgesproken? Prima. Draag je liever iets meer basic kleding? Dan is dat ook helemaal goed. We krijgen dan ook een keur aan klanten binnen. Jongens die komen voor een Daily Paper hoodie, maar ook klanten die zich niet te standaard wil kleden.”

Lokale labels

Naast bekende merken als The North Face, Fila, Champion en Napapijri kopen de ondernemers ook minder bekende en lokale labels als Current Mood en Tourist Clothing in. Ook trekken ze graag op met ondernemers en creatieven uit de buurt. Alles om Grail te onderscheiden van andere zaken. Van den Eerrtwegh: “Klanten, uit zowel Maastricht als daarbuiten, vinden het heel tof om bijzondere spullen te kopen die ze op weinig tot geen andere plekken vinden. Daarvoor komen ze naar ons.” En: “zo maken we op een natuurlijke manier gebruik van elkaars netwerk, zodat we een bubbel van creatieve Maastrichtse jongens vormen én een nieuwe klantenkring aantrekken.” 

In de nieuwe Street X Active special lees je meer over de visie en ambities van de eigenaren van Grail. 

 

overzicht 2 credit Grail

overzicht 3 credit Margreet Anches

detail 2 credit Grail

voetbalshirt credit Grail