TOP

Zes nieuwe bedrijven delen kennis in expertgroep RFID mode

Zes nieuwe bedrijven - America Today, Dungelmann Schoenen, Essentiel, Smit Mode, Tale Me en Wild Store – hebben zich aangesloten bij de expertgroep RFID in de mode van GS1. De bedrijven zien de kansen die RFID voor hun bedrijfsprocessen biedt. Voor velen is het verhogen van de voorraadbetrouwbaarheid reden om met RFID aan de slag te gaan.

De bedrijven hopen met hun deelname aan de expertgroep een versnelling in de sector te realiseren en dat zij zo  een stimulans voor andere bedrijven zijn om de techniek te gaan omarmen. In de expertgroep RFID in de mode wisselen bedrijven hun ervaringen uit, verlagen drempels voor verdere implementatie in de sector en stellen opgebouwde praktijkkennis ter beschikking aan de gehele markt.

Bedrijven zien kansen

De bedrijven zien na het maken van hun business cases om RFID in hun bedrijf te implementeren vooral kansen liggen in een verbeterde voorraadbeheersing. En dat ook andere bedrijven in de modesector daarvan zouden kunnen profiteren als zij met RFID aan de slag gaan. “En daar profiteren al onze klanten van”, aldus de bedrijven.


‘Bedrijven zien vooral kansen in een verbeterde voorraadbeheersing’


Deze zes bedrijven deelden in de expertgroep hun initiatieven om met de nieuwe technologie van start te gaan.

America Today: Met RFID voorraadbetrouwbaarheid verhogen

Amercia Today met haar winkels in Nederland en België, hun webshops en shop-in-shops ervaren een probleem met betrekking tot de voorraadbetrouwbaarheid. Daarvoor wil het bedrijf nu RFID gaan inzetten. Charlotte den Heijer, America-Today: “We willen met RFID vooral onze voorraadbetrouwbaarheid verbeteren. Ons doel is om winkelvoorraden beschikbaar te maken in onze webshop en betere centrale goederen allocatie te kunnen uitvoeren. We gaan de komende maanden een pilot kunnen uitvoeren in drie winkels.”

Dungelman: RFID labels op hun collecties om logistieke processen efficienter te maken

Dungelman werkt nu anderhalf jaar met RFID. Veel van hun leveranciers etiketteert nog niet met RFID, terwijl zij hun collecties op doosniveau juist volledig met RFID gelabeld wil hebben. Marco Silkens, Dungelmann Schoenen: “Wij willen nu zelf de RFID labels naar leveranciers gaan sturen, omdat we verwachten met RFID  efficiënter te kunnen werken en kosten te besparen. Vooral in onze logistieke processen. We kijken daarbij o.a. naar de ontvangst van goederen in het magazijn, naar de decentrale leveringen aan de winkels en bij maandelijkse inventarisaties als ook de kassa-afhandeling.”

Essentiel: Betrouwbare voorraden, omichannel en verminderen derving

Essentiel begon in 1999 als een eenvoudige T-shirtcollectie en  is uitgegroeid tot een kleurrijke prêt-à-portercollectie voor mannen en vrouwen. Het bedrijf bevindt zich in de proof-of-concept fase. Johan de Decker, Essentiel: “In onze ‘proof-of-concept’ fase kijken we naar wat RFID meer oplevert dan de huidige werkwijze. Daarbij is de ROI van belang. Onze belangrijkste toepassing van RFID zal daarom zijn om voorraadbetrouwbaarheid te verbeteren zodat omnichannel nader geïmplementeerd kan worden. We kijken tegelijkertijd naar diefstalbeveiliging zodat derving vermindert.”

Smit Mode: RFID moet helpen in voorraadverdeling tussen filialen

Smit Mode, de multibrand retailer start met RFID eveneens voor een nauwkeurige voorraad. Sijbrand Smit, Smit Mode: “Met meerdere filialen willen we een optimale voorraadverdeling tussen de filialen. Daar kan RFID helpen.  We hebben direct bij de introductie onze financiële afdeling erbij betrokken. Met de vele scans zijn er voorraadmutaties die verwerkt moeten worden. Je wilt het zicht op de voorraad goed blijven behouden.”

Tale-me: RFID label moet herhaaldelijk wasbaar en duurzaam zijn

Tale-me, de Belgische verhuurder van kinderkleding met circa 10.000 klanten in België en Frankrijk en wil gaan uitbreiden naar Nederland. Het bedrijf bevindt zich nog in de oriënterende fase om RFID in hun bedrijf te gaan inzetten. Kristoffel Verdonck, Tale-me: “Wij willen RFID gaan inzetten om de traceerbaarheid van kledingstukken te verbeteren. We verhuren babykleding en dus is het voor ons van belang dat het label herhaaldelijk wasbaar en duurzaam zijn, het comfort van het kledingstuk niet in de weg zitten en het achteraf kunnen aanbrengen.”

Wildstore: Tijdrovende voorraadbeheersing naar hoger niveau brengen

Wildstore met twee winkels en een webshop willen met RFID implementeren om hun  voorraadbetrouwbaarheid in de winkel en online te verbeteren. Arjan de Wildt, Wild Store: “We weten wat de voordelen van RFID voor onze processen kunnen zijn. Daarbij is voor ons voorraadbetrouwbaarheid een cruciale factor. Vooral met onze webshop en voor de uitwisseling van collecties tussen vestigingen. Dat laatste willen we juist verhogen, omdat het nu heel tijdrovend is.”

Wil je ook aan de slag gaan met RFID, neem contact op met Florentine Steenberghe van GS1