TOP

Zara presteert boven verwachting, Nederlander heeft geen last van bezorgschaamte en lagere omzet in 2020 voor Zeeman

Zara presteert boven verwachting en de Nederlander heeft geen last van bezorgschaamte. Verder: een klassieker van schoenenontwerper Jan Jansen maakt zijn comeback. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 9 juni.

Nederlander heeft minst last van bezorgschaamte

Een derde van de Europese online shoppers heeft last van bezorgschaamte. Nederlanders voelen zich er echter minder schuldig over: 24,8% van onze landgenoten zit in over de gevolgen van online shoppen op het milieu. Daarmee scoort Nederland het laagst van alle landen. Dat schrijft Logistiek.nl op basis van onderzoek van Sendcloud onder 6000 Europese consumenten, waaronder 1000 Nederlanders. We zijn ons wel bewust van de gevolgen: bijna de helft van de Nederlanders (48%) vindt dat de bezorging van pakketten een probleem is voor het milieu. Een meerderheid (58%) wil ook best langer wachten op een pakket als dit tot minder CO2-uitstoot leidt en nog eens 59,1% is bereid een pakket af te halen als dit duurzamer is dan thuisbezorging. Wel wil een meerderheid (57%) een keurmerk voor duurzame bezorging dat de uitstoot van bezorgopties inzichtelijk maakt.

About You stelt aandeelkoers vast

De online modewinkel About You gaat volgende week naar de beurs. De Duitse start-up zet in op 21 tot 26 euro per aandeel, schrijft Nu.nl. Daarmee zou About You goed zijn voor een beurswaarde van ten minste 3,6 miljard en maximaal 4,4 miljard euro. Met het geld van de beursgang wil de onlinespeler zijn technische infrastructuur verbeteren. De eerste handelsdag voor aandelen in About You staat gepland voor 16 juni. About You werd in 2014 opgericht en is inmiddels actief in 23 Europese landen. Het bedrijf behaalde over het gebroken boekjaar 2020-2021 voor het eerst een omzet van meer dan 1 miljard euro. Het financieel jaar werd uiteindelijk afgesloten met een omzet van 1,17 miljard euro, een plus van 57 procent ten opzichte van het boekjaar ervoor. De onlineshop verkoopt naast kleding en schoenen ook accessoires. Ruim tweeduizend merken verkopen hun artikelen via About You. Daarnaast is het een partner van Bol.com, dat sinds januari 2020 ook kleding verkoopt.

Lagere omzet in 2020 voor Zeeman

Textielketen Zeeman heeft in boekjaar 2020 een omzet van 616,6 miljoen euro gehaald. Dat is ongeveer 3,6 procent lager dan in 2019. Dat meldt Fashionunited op basis van het MVO-jaarverslag van het bedrijf. Het bedrijf wijt de lagere omzet aan de tijdelijke winkelsluitingen tijdens de coronapandemie. Wel sloot Zeeman het jaar af met een ‘uitstekend winstresultaat’, aldus de keten, maar een bedrag vermeldt het jaarverslag niet. “Omdat Zeeman voordat de crisis begon er financieel goed voor stond, waren we bestand tegen de impact van de coronamaatregelen,” zo staat in het verslag. De textielsuper, die dateert uit 1967, heeft bijna 1300 winkels in zeven landen: 463 in Nederland, 149 in Duitsland, 269 in België, 302 in Frankrijk, 99 in Spanje, 1 in Oostenrijk en 12 in Luxemburg. In 2012 lanceerde Zeeman zijn webshop in Nederland en in 2016 in België. De nieuwste winkel is vandaag open gegaan in winkelcentrum de Munt te Weert, zo meldt het concern in een persbericht. Dat is dus de 464ste zaak.

Zara presteert boven verwachting

Inditex, het moederbedrijf van Zara, heeft in het eerste kwartaal, van februari tot eind april, een bedrijfswinst (ebit) van 569 miljoen euro behaald uit een omzet van 4,94 miljard euro. Dat schrijft De Tijd. Dat is hoger dan analisten vooraf hadden voorspeld. Momenteel is 98 procent van de Inditex-winkels open. Maar corona heeft ook de online verkoop een boost gegeven. Terwijl de omzet 56 procent steeg tegen constante wisselkoersen, steeg de online omzet met 67 procent. Volgens het Spaanse modeconcern is het tweede kwartaal positief begonnen: de omzet tussen 1 mei en 6 juni lag 102 procent boven die in dezelfde periode een jaar geleden en 5 procent boven het peil van 2019.

Woody-sandaal Jan Jansen maakt comeback

Wie in 1969 misgreep bij de lancering van de Woody, krijgt volgend jaar een nieuwe kans, meldt Schoenvisie. De houten klompsandaal is een van de bekendste designs van de Nederlandse schoenenontwerper Jan Jansen en komt voor lente-zomer 2022 terug in de winkels, bij de herlancering van Jansens gelijknamige schoenenmerk onder leiding van de Hooijer Groep. Nancy Hilbrink is aangesteld als collectie- en accountmanager. Hoewel Jansen in mei zijn tachtigste verjaardag vierde, werkt hij nog altijd onverminderd door. De designer werkt nauw samen met het ontwerpteam van Hooijer voor de ontwikkeling van nieuwe collecties. Zijn eerste schetsen zijn inmiddels omgezet in prototypes voor drie schoenenlijnen, waar de Woody-remake onderdeel van is. De collectie is vanaf augustus 2021 te zien in de nieuwe Jan Jansen-showroom in Cast. Er is momenteel ook expositie over het werk van Jansen te zien: Op de leest van Jan Jansen – 60 jaar schoenen en Dutch Design in het Museum Jan in Amstelveen. De tentoonstelling zoekt de raakvlakken tussen Jansens omvangrijke oeuvre en dat van (opkomende) Nederlandse designers. Tegelijk met de tentoonstelling komen ook zijn memoires uit. ‘De memoires van Jan Jansen – Werken’ is vanaf nu in Museum Jan, bij Nederlandse boekhandels en online te koop.

Foto: Claudio Schwarz via Unsplash