TOP

Comeback knitwearlabel Zonen van Thor: ‘Mijn ontwerpen zijn draagbaar, maar toch speciaal’

Een modemerk bouwen is anno 2021 een stuk makkelijker dan pakweg 20 jaar geleden dankzij social media en de mogelijkheid van online verkoop. Dat heeft ontwerper Annet Schukkink zich gerealiseerd. Na 14 jaar blaast ze haar knitwearlabel Zonen van Thor nieuw leven in en geeft ze het tweede kans. “Ik wil toch iets maken wat net iets bijzonderder is."

Het mannenmodemerk Zonen van Thor doet misschien niet bij iedereen meteen een belletje rinkelen. Toch heeft het in 1993 opgerichte Amsterdamse knitwearlabel niet onverdienstelijk gepresteerd. De truien, vesten en T-shirts werden tot 2006 onder meer verkocht in winkels in Tokyo, New York en Parijs, vertelt eigenaar Annet Schukkink. “We hadden een agent in Parijs en één in Milaan en die trekken de internationale winkels aan. We hebben veel geluk gehad dat we heel snel nadat we merk hadden opgezet daar terecht konden.”

Afhankelijk

Ondanks die gunstige start, lukt het Zonen van Thor op dat moment niet om via wholesale een zodanige stevige basis te leggen dat de continuïteit was gewaarborgd. “We waren afhankelijk van de winkels en de seizoenen. We moesten mee in dat ritme van seizoenen en steeds nieuwe collecties maken. Maar het was heel moeilijk om elke keer de voorfinanciering van producties rond te krijgen en als dan een paar klanten niet betalen, hang je. Daar kreeg ik genoeg van na een tijdje en toen ben ik ermee gestopt en als freelancer gaan werken voor knitwearmerken.”

‘Zin in’

Hoewel ze in 2006 de stekker uit Zonen van Thor trok, bleef het label bij haar leven. En naarmate de jaren verstreken en ze zag dat nieuwe technieken het mogelijk maakten om zelf de online marketing en verkoop te regelen, groeide de behoefte om weer met het merk aan de slag te gaan. “Ik had er weer heel erg zin in om het hele proces van de eerste draad tot de laatste weer helemaal zelf te doen. Als freelancer miste ik dat. Je wordt ingehuurd om een collectie van bijvoorbeeld 40.000 stuks te tekenen en dan gaat het naar Bangladesh of China en is het weg.” In 2020 acht Schukkink de tijd rijp voor de relaunch van haar merk en begint aan de voorbereidingen. “Er is nu veel aandacht voor duurzaamheid en daardoor ook voor kleine merken. Verder ben je niet meer afhankelijk van winkels, je kunt zelf een webshop beginnen. Dat geldt ook voor aandacht voor je merk. Ik heb in dit stadium geen agent of persbureau nodig, ik kan dat ook zelf doen. Dus, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en dacht ‘ik ga het gewoon doen’.”

Speciale details

De eerste collectie van Zonen van Thor bestaat uit opvallende, handgemaakte breisels, luxe tijdloze basic truien en T-shirts. Met het label wil de knitwearspecialist iets anders toevoegen aan de mannenmodemarkt. “Ik wil toch iets maken wat net iets bijzonderder is dan een trui die je in een retailwinkel koopt. Zelf noem ik mijn ontwerpen draagbaar, maar toch speciaal. Het is zo is gemaakt dat je er best twintig keer mee naar een verjaardag kunt zonder dat mensen je in die trui kunnen uittekenen. Maar tegelijkertijd heb je iets wat je niet vaak ziet.” De speciale details zitten in de constructie, vertelt ze. “Naden die op een andere plek zitten, breirichtingen die anders lopen dan van boven naar beneden of van links naar rechts. Daardoor ziet het er anders uit. En er zit veel handwerkafwerking in. Zo worden de zomen afgebiesd met een breitapeje, waardoor je ze binnenstebuiten zou kunnen dragen. Ik hoop dat door de aandacht en tijd die in onze kleding zit, mensen er goed voor zorgen, weinig wassen en goed opbergen zodat het lang meegaat. Dat is goed voor het milieu.”

Kostbaar

Ter gelegenheid van de herlancering is er in samenwerking met de Belgische printontwerper Obed Vleugels een limited-edition T-shirt collectie gemaakt. Deze collectie brengt twee technieken samen: zeefdruk en patchwork. Er zijn vijf ontwerpen gemaakt, waarvan er elk 20 op voorraad zijn. Schukkink gaat geen grote aantallen maken en ook niet elk seizoen nieuwe collecties produceren. Ze wil Zonen van Thor speciaal houden. “Als je in het ritme van seizoenen gaat werken, suggereer je dat collecties na één seizoen weer afgeschreven zouden zijn en geen waarde meer hebben, want er is weer iets nieuws. Dat is niet zo en daarvoor zijn de truien ook te kostbaar; ze kosten tussen de 300 en 400 euro.”

Japan

Zonen van Thor is twee weken geleden officieel uit de startblokken gegaan. De eerste bestellingen zijn binnen uit onder meer Nederland en Liverpool. Momenteel ziet ze dat er ook veel online bezoek uit Japan komt, het land waar het merk vroeger goede zaken deed. Dit bewijst Schukkink hoe snel je merk via kanalen als Instagram bekendheid krijgt. En hoewel ze online start, wil Schukkink op termijn ook via wholesale gaan verkopen. “Dat is goed voor de zichtbaarheid en dan kunnen mensen het even zien en vasthouden. Want de garens die we gebruiken zijn hele mooie Italiaanse garens, die moet je even in je hand hebben gehad.”

Foto’s: Astrid Zuidema