TOP

Zara breidt online uit met 106 landen, transparantie in modewereld neemt toe en outlet Assen van de baan

Zara heeft een wereldwijd online platform gelanceerd, waarmee de collectie voor 106 nieuwe markten beschikbaar wordt. Verder: een groeiend aantal modebedrijven geeft inzage in de productieketen, C&A opent shop-in-shops van een Duitse interieurwinkel en Bastiaansen Modestad wint een EK Passion Star. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 9 november 2018.

Webshop Zara beschikbaar voor 106 nieuwe landen

Zara heeft een wereldwijd online platform gelanceerd waarmee de collectie voor 106 nieuwe markten beschikbaar wordt. Daarmee komt het totaal aantal landen waarin de retailer aanwezig is op 202, zo meldt moederbedrijf Inditex in een persbericht. De meeste van deze nieuwe markten bevinden zich in Afrika en omvatten Angola, Ivoorkust, Senegal en Ghana.

Tijdens de opening van Zara’s flagshipstore in Milaan kondigde Pablo Isla, de voorzitter en ceo van moederbedrijf Inditex, aan dat ‘alle merken van Inditex tegen 2020 overal ter wereld online beschikbaar zullen zijn’. Vanaf donderdag 8 november is de wereldwijde online winkel beschikbaar in het Engels en (in Franstalige markten) ook in het Frans. Zara heeft momenteel winkels in 96 markten en is online aanwezig in 49 van die markten.

Groeiend aantal modebedrijven geeft inzage in productieketen

Een groeiend aantal modemerken en -retailers geeft openheid van zaken met betrekking tot de leveranciers. Volgens de Fashion Transparancy Index van 2018 hebben tot nu toe 172 merken, verdeeld over 68 bedrijven of moederbedrijven (deels) vrijgegeven waar ze hun collecties laten maken. 37 procent van de onderzochte mondiale modemerken onthult inmiddels informatie over hun rechtstreekse leveranciers. Bovendien is deze informatie een stuk gedetailleerder dan twee jaar geleden, toen de eerste index gepresenteerd werd. In 2017 gaf 32 procent van de getoetste bedrijven inzage in de productieketen, in 2016 12,5 procent.

Er valt echter nog steeds veel te verbeteren wat informatie over toeleveranciers betreft. Slechts 18 procent van de onderzochte merken geeft informatie vrij over de faciliteiten voor het verf- en printproces, de afwerking en wassing van de kleding. Slechts één merk uit de index, Asos, onthult waar de grondstoffen vandaan komen.

Fashrev_2018_presentation_FTI_slides_2

Foto: Fashion Revolution

Nu echt: Assen ziet na provinciale druk definitief af van outlet

De gemeente Assen ziet toch maar weer af van het geplande Factory Outlet Center (FOC) aan de rand van de stad. Zo valt te lezen op de website Binnenlands Bestuur. Burgemeester en wethouders beroepen zich daarbij op de nieuwe omgevingsvisie van de provincie Drenthe, die de ontwikkeling van dergelijke ‘weidewinkels’ uitsluit.

Niet haalbaar
‘Ons college ziet geen mogelijkheden meer om de door uw raad genomen besluiten uit te voeren’, schrijft het college deze week in een brief aan de raad. ‘Onze conclusie is dat het realiseren van een Fashion Outlet Center (FOC) niet haalbaar is. Als gevolg van het besluit van Provinciale Staten is de ontwikkelovereenkomst met FOC Assen B.V. geëindigd.’

Bastiaansen modestad wint internationale EK Passion Star

Retailer Bastiaansen Modestad uit Bavel heeft een EK Passion Star gewonnen voor “Passie voor snelheid – ‘altijd kort op de bal’. In totaal vier retailers uit Duitsland en Nederland werden dit jaar onderscheiden door de EK/servicegroep, een van de grootste Europese retailserviceorganisaties. De Passion Star is een internationale prijs die sinds 2011 wordt uitgereikt aan ondernemers uit verschillende branches die indruk maken door hun passie en creativiteit.

Voor de uitreiking werden zo’n 4000 retailers met in totaal 6000 winkels kritisch bekeken door de jury. De uiteindelijke beoordeling is gebaseerd op criteria als bedrijfscultuur, emotionele impact, duurzaamheid, kwaliteit, uniciteit, geloofwaardigheid en levensstijl. Henneke en Geert Bastiaansen reageren via een persbericht van EK/servicegroep op het winnen van de prijs: “Onze medewerkers hebben deze erkenning meer dan verdiend. Wij zijn hier erg blij mee, maar we zullen niet op onze lauweren rusten. Daarop kunnen onze modebewuste klanten in de regio vertrouwen.”

Bastiaansen modestad uitreiking EK Passion Star

De uitreiking van de EK Passion Star, met burgemeester Paul Depla. Foto: Bastiaansen Modestad

C&A werkt samen met Duits interieurbedrijf

C&A is een partnerschap aangegaan met het Duitse meubel- en woonaccessoiresbedrijf Butlers. Zeven grote winkels, waaronder die in Berlijn en Düsseldorf, worden voorzien van shop-in-shops van de interieurspeler. In totaal zullen de producten van Butlers bij 500 Europese C&A-vestigingen verkocht worden. Dat vertelt Mohamed Bouyaala, het hoofd van C&A Duitsland, aan Handelsblatt.

Begin dit jaar kondigde C&A al aan het productaanbod uit te breiden en merkproducten van derden aan het assortiment toe te voegen. Daarover zegt Bouyaala: “We weten uit marktonderzoek dat het segment accessoires een aanzienlijk groeipotentieel heeft, vooral in de kersttijd.”

Foto header (Zara): CC-BY-SA-4.0/Tim Van de Velde