TOP

Soul Salon gooit roer om: besloten modebeurs in december, meer aandacht voor duurzaam engagement

Modebeurs Soul Salon heeft besloten het beursconcept volledig om te gooien. Zo wordt het een besloten beurs die alleen op uitnodiging te bezoeken is. Ook de data wijzigen, dit jaar is de beurs al in december. "Wij willen retailers daadwerkelijk engageren en interactie tussen de merken en de retailers opzetten", zegt oprichter Cécile Scheele.

Het roer gaat om bij modebeurs Soul Salon. De nieuwe koers werd al in mei 2018 aangekondigd, nu heeft de organisatie via een persbericht de nieuwe plannen verder uitgelegd. Volgens Scheele kunnen we er niet omheen: duurzaamheid is wat de komende jaren de klok gaat slaan in de modebranche. De koplopers, modemerken die dit al in hun business hebben ingebed, worden belicht tijdens Soul Salon. Bezoekers worden meegenomen in de innovatieve en duurzame oplossingen die de deelnemende merken aan hen presenteren.

Maakproces minstens zo belangrijk als eindproduct

“Tijdens de volgende editie zullen we het maakproces van de deelnemende merken uitlichten, en niet zozeer het eindproduct”, zegt oprichter Cécile Scheele. “Het draait bij deze beurs om de innovatie in materialen, merkbeleving en nieuwe duurzame productiewijzen. We hebben hiertoe besloten om reden dat een collectie niet het unieke van het betreffende merk weerspiegelt. Bezoekers zien in dat geval alleen het eindproduct, maar missen het verhaal en vooral de innovatie erachter. De retailer beoordeelt de collectie daarmee in vergelijking met de mainstream kledingmerken. We willen de deelnemende modemerken niet zozeer naast de mainstream merken plaatsen, maar juist ervóór als koploper,” aldus de oprichter Cécile Scheele.

Alleen op uitnodiging

Een andere wijziging in het beursconcept is dat het een besloten beurs wordt. Scheele: “We meten de resultaten niet aan de kwantiteit van de bezoekers, maar de kwaliteit. Duizenden mensen die langs een stand lopen, rekken vol met kleding gepresenteerd krijgen, met in veel gevallen geen enkele interesse in 80-90% van de merken, zie ik niet als maatstaaf voor een succesformule van een beurs. Wij willen retailers daadwerkelijk engageren en interactie tussen de merken en de retailers opzetten. Hun gezamenlijke passie voor mode laten delen en het unieke van dit vak belichten. Daarbij past de oude beursformule niet.”

Dit betekent dat de beurs enkel op uitnodiging te bezoeken is. De organisatie maakt hiervoor een gelimiteerde selectie van belangrijke aanjagers. Retailers en inkopers die in dit stadium bezig zijn om duurzaamheid binnen hun inkoop- en winkelbeleid te integreren, die nieuwsgierig zijn, willen vernieuwen en begrijpen dat meegaan in de tijd van levensbelang is voor hun onderneming. Duurzame innovatie is daarbij een belangrijke pijler.

“Deze groep retailers zullen wij niet alleen interactief introduceren aan steeds weer mooie, vernieuwende merken, maar informeren wij het hele jaar door met marktinformatie en trends binnen dit thema. We bouwen als het waren een community van visionairs en koplopers, voor ons de zogeheten ‘Local Hero’s’, die wij informeren aan de hand van interessante sprekers en influencers.”

Zichtbaar voor consumenten

“Deze groep maken wij ook zichtbaar voor consumenten, zodat de steeds groter wordende vraag naar duurzame kleding en de vindbaarheid hiermee gestimuleerd wordt. Hierbinnen zullen wij ook personeelstrainingen verschaffen voor de medewerkers op de winkelvloer. Dit is als het ware weer een verlengstuk van onze jaarlijkse Dutch Sustainable Fashion Week.

“Bezoekers zullen Soul Salon ook niet herkennen als een traditionele vakbeurs, maar als een beurs die veel meer dan voorheen retailers in staat stelt zich daadwerkelijk te laten informeren en inspireren, en merken faciliteert écht in contact te komen met hun afzetmarkt. Door deze opzet kunnen beide partijen ook veel van elkaar leren en worden retailers ongetwijfeld gegrepen door de visie van deze merken, daar ben in van overtuigd,” aldus Scheele.

Andere data & Storytelling Awards

Omdat de beurs geen collecties zal tonen, is er volledig afgeweken van de gangbare beursdata. Deze beurs zal het komende jaar begin juni en begin december plaatsvinden. De aftrap van het nieuwe concept vindt dit jaar al plaats, op maandag 10 december. Op die datum zullen tevens de genomineerden van de StoryTelling Awards 2019 bekend worden gemaakt.