Modebeurs Soul Salon legt de focus vooral op januari-editie van 2019

AMSTERDAM, 30 mei 2018 11:08 | Rik de Langen

Op 9 juli zal Goodbrandz de modebeurs Soul Salon in een aanpaste vorm organiseren. De doorontwikkeling van de beurs zal vooral in januari 2019 zichtbaar worden. "Na twee edities realiseren we ons dat de uitdaging om tot een werkelijk vernieuwend beursconcept te komen groot is", zegt initiatiefnemer Cécile Scheele in een toelichting.

De organisatie van Soul Salon heeft besloten haar juli-editie te beperken tot een belevingsmarkt rond de Dutch Retail Experience Awards (DREA) en de focus op de januari-editie te zullen richten. Dit met als doel een flinke groei te kunnen maken en de oorspronkelijke ambities te realiseren. “Op 9 juli 2018 zullen we een ééndaags evenement rond de DREA organiseren, waarbij een pop-up experience store neergezet en branchevreemde merken hun producten presenteren”, aldus Cécile Scheele.

Nog geen jaar geleden lanceerde de organisatie Powering Sustainable Fashion een nieuwe vakbeurs voor vooruitstrevende, vernieuwende en duurzame mode: Soul Salon. Met de Westergasfabriek als locatie, biedt Soul Salon een platform aan de modemerken en -labels die begrijpen hoe commerciële mode vernieuwend en duurzaam kan zijn.

Nieuwe formule en internationalisering

Eén van de ambities van Soul Salon is het doorontwikkelen van het begrip vakbeurs: in plaats van de typische hal met stands zoals nog steeds de standaard is, werkt Soul Salon een nieuwe formule uit om deelnemers op de meest moderne en creatieve manier te presenteren aan de retailers. Ook is de organisatie druk bezig met de internationalisering van haar beursconcept.

Soul Salon is hiervoor in een vergevorderd stadium met een aantal internationale sponsoren. Met deze bedrijven wordt nu hard gewerkt aan een nieuw concept en een daadwerkelijk innovatieve vakbeurs. De volgende editie kent naast grote sponsoren en een nieuw concept, ook een aantal social media en online ‘vernieuwingen’ die deelnemers een optimaal bereik zal garanderen: voor, tijdens en zeker ook na de beurs. Ook al is de offline vakbeurs an sich niet passé, de recente ontwikkelingen op het gebied van online mogelijkheden bieden een heel scala aan nieuwe oplossingen voor merken om zich te verbinden aan retailers en consumenten.

'Werkelijk vernieuwend beursconcept'

Scheele: “Na twee edities realiseren we ons dat de uitdaging om tot een werkelijk vernieuwend beursconcept te komen groot is. Met een overvloed aan ideeën en tegelijkertijd een klein team en een kort tijdsbestek, willen we voorkomen dat we een derde editie neerzetten waarbij we deze ideeën niet (geheel) waar kunnen maken. We hebben intern en met onze stakeholders overleg gehad, en de keuze voor ons was tweeledig, of iedere beurseditie weer een aantal kleine stappen maken en langzaam toewerken naar ons ultieme vertaling van een platform voor duurzame mode, of onszelf een klein jaar de tijd geven om alle ideeën met kracht vorm te geven."

"Mede omdat we in een vergevorderd stadium zijn met een aantal toonaangevende internationale sponsoren, hebben we besloten hen niet mee te nemen in die kleine stapjes, maar juist samen met hen een spraakmakend nieuw beursevent neer te zetten. Een tipje van de sluier hebben we al opgelicht, door aan te kondigen dat de vakbeurs niet meer in het weekend zal plaatsvinden. Dit omdat dit aansluit bij alle eventonderdelen die wij binnen de beurs zullen gaan bieden.”

Veel wil de organisatie nog niets kwijt over de groei die zij in januari willen neerzetten. Wel zullen zij het hele jaar de retailers en andere stakeholders mee nemen in alle ontwikkelingen. Duidelijk is dat het idee van een tweejaarlijkse beurs niet past binnen hun visie, maar zij gedurende het hele jaar de retailer willen informeren en begeleiden bij hun transitiebeleid naar een 'future fashion businessmodel'.

Informatieplatform 

Hiervoor introduceert de organisatie haar 20/20 Fashion-concept. Een informatieplatform dat de markt inlicht in wat er zich allemaal afspeelt rondom duurzame mode. Retailers en merken kunnen zich hierbij aansluiten door zich aan te melden via info@soulsalon.nl. Tijdens de uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards op maandag 9 juli zullen alvast meer plannen voor Soul Salon gepresenteerd worden.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.