TOP

Wrangler neemt nieuwe stap richting duurzaamheid: ‘een revolutie in verftechniek’

Onlangs presenteerde Wrangler een nieuwe duurzame verftechniek. Hiermee bespaart het denimmerk maar liefst 99 procent van het water dat normaliter wordt gebruikt bij het verven van jeans. Roian Atwood, directeur duurzaamheid bij Wrangler, legt Textilia uit wat dit betekent voor het merk en de jeansmarkt. “we willen voor 2020 vijf miljard liter water besparen tijdens onze wasprocessen.”

Waarom is deze innovatie een gamechanger voor Wrangler en de denimindustrie?

“Het foam dye-proces is een revolutie als het gaat om verftechniek. Een die fundamenteel de manier verandert waarop garens van indigo worden voorzien. Waarom veel water gebruiken als je schuim kan gebruiken? In vergelijking met de traditionele verftechnieken reduceert de foam dye machine water, energie en schadelijke stoffen, terwijl de kwaliteit toeneemt.” 

 

Wat verwacht je van deze innovatie?

“Wrangler is opgetogen dat het als eerste merk met schuim geverfde denim kan bieden, maar we verwachten zeker niet de laatste te zijn. In onze visie zal de foam-dyeing technologie gemeengoed worden in de denimindustrie. De markt zal zijn voetprint verkleinen, terwijl het nog steeds geweldige kleding kan bieden aan de consument.”

 

Wat was het meest uitdagende aspect tot nu toe?

“Zoals met veel duurzame innovaties is het lastig om ‘early adopters’, voorlopers, te vinden die bereid zijn om te investeren in een compleet nieuwe technologie. We zijn dan ook ontzettend blij dat een belangrijke producent als Tejidos Royo heeft besloten deze stap samen met ons te nemen.”

 

Wanneer kunnen we de eerste items zien?

“De eerste foam-dyed indigo collectie wordt medio 2019 gepresenteerd. Retailers en consumenten kunnen dezelfde hoge kwaliteit verwachten als voorheen, met een extra bonus: toen het blauw werd toegevoegd in hun blauwe jeans, werd dit op de meest duurzame manier gedaan.”

 

Lees verder na de foto.

 

Roian Atwood

Roian Atwood is binnen Wrangler verantwoordelijk voor de verduurzaming van het bedrijf.

 

De kwaliteit blijft dus onveranderd?

“Natuurlijk. Het zorgdragen voor het milieu is erg belangrijk voor ons, maar tegelijkertijd doen we geen compromissen aan de kwaliteit van onze producten. Een van de redenen waarom we zo enthousiast zijn over dit foam-dyeing proces is omdat de verf beter gefixeerd wordt. Dit voorkomt bijvoorbeeld dat verf er snel afgaat, ‘crocking’, zoals we het afgeven van kleur, noemen.”

 

Komt er een speciale campagne rondom de lancering van de collectie?

“Ja, ik kan er nog niet teveel over kwijt, maar ons team plant enkele spannende dingen. Maar het is belangrijk daarbij te benoemen dat Wranglers zoektocht naar het terugdringen van watergebruik als ruim tien jaar geleden begon, met het finishen van producten. Door het gebruik van microfilters en omgekeerde osmose hebben we al drie miljard liter water kunnen besparen. Dat is wat ons betreft niet genoeg: we willen voor 2020 vijf miljard liter water besparen tijdens onze wasprocessen.”

 

Hoe kunnen commerciële mode en verantwoordelijkheid volgens jou een echt goede combinatie vormen?

“Dit is zo’n spannende tijd om werkzaam te zijn in de mode-industrie. Verantwoordelijkheid en duurzaamheid worden steeds meer gemeengoed. Zowel consumenten als stakeholders verwachten duurzaamheid, verantwoordelijkheid en transparantie en modebedrijven reageren daarop.” 

 

Welke andere duurzame innovaties staan hoog op je wensenlijst?

“Terwijl we opgetogen zijn over dit revolutionaire verfproces, is verven maar één stap in de productie van Wrangler-jeans. We bekijken alle stappen van het productietraject – van de plekken waar onze katoen groeit tot het eindproduct – om te zien waar we aspecten kunnen veranderen.”

 

Wat is je advies aan andere merken die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid?

“Het is een reis om een goede maatschappelijk verantwoorde onderneming te zijn. Dit betekent dat je continu moet vernieuwen, van je productieproces tot community engagement. Het gros van verduurzaming bereik je via stapsgewijze verbeteringen. Het is dan ook echt bijzonder als het je lukt een grote innovatie als het foam-dye proces te bewerkstelligen. Tegelijkertijd is het belangrijk om te blijven verbeteren en vernieuwen in je hele keten.” 

 

Het foam-dye proces in beeld:

 

WranglerFoamDye1

WranglerFoamDye2

WranglerFoamDye3

WranglerFoamDye4

WranglerFoamDye5

WranglerFoamDye6

WranglerFoamDye7