TOP

Hoe gaat het met jassenmerk Krakatau? ‘90% van onze retailpartners is een local hero’ [interview]

Vier jaar geleden startte agentschap Solotwentyfive met het Russische Krakatau. In de afgelopen periode heeft het label zich tot een populaire jassenleverancier. Vandaar dat we belden met agent Sander Baane om te vragen hoe de zaken gaan. “Krakatau is vernieuwend. We willen dat ‘wauw’-gevoel geven.”

Sander Baane, eigenaar Solotwentyfive en agent van Krakatau: “We zitten in een hele lekkere flow op dit moment. De markt en de consument zijn enthousiast. En dat voor een merk dat relatief weinig naamsbekendheid heeft. Wat helpt is het grote verrassingseffect. De klant ziet een jas met een te gek design en de nodige functionaliteit. Dan kijken ze naar het prijskaartje, denkend dat hij zeshonderd euro kost, maar vervolgens zien ze dat de jas stukken lager geprijsd is. Onze jassen kosten gemiddeld tussen de 250 en 350 euro. 

 

Jassen vormden lange tijd een moeizame productgroep. Hoe is dat nu?
“Ik heb het idee dat het weer een belangrijke productgroep is. Er gaat redelijk wat omzet in om, mensen willen best wat uitgeven aan een nieuwe jas. Daardoor zijn jassen toch lekker voor je kassa .” 

 

Hoe heb je de afgelopen periode ervaren?

“We zijn begonnen als eerste exportland buiten Rusland en China, waar Krakatau al vijftien jaar actief was. We zijn vrij klein begonnen. De collectie zag er goed uit, maar we wisten niet hoe de samenwerking met het Russische hoofdkantoor zou verlopen. We hebben een kleine order van zo’n vierhonderd stuks geplaatst en aan tien winkels verkocht, die net zo enthousiast als wij waren. De kwaliteit bleek goed, de leveringen waren op tijd. De seizoenen erna groeide het enthousiasme in de markt en boekten we mooie doorverkopen. De collectie was al vroeg in het seizoen – eind oktober, begin november – grotendeels uitverkocht. Webeseften dat we iets bijzonders in handen hadden. En dat blijkt: we blijven elk seizoen groeien qua doorverkoop.” 

 

Omschrijf Krakatau eens in een paar woorden?

“Krakatau is vernieuwend. We willen dat ‘wauw’-gevoel geven. Dat je denkt: dat is een te gekke jas. Street Urban noemen we de stijl. En functionaliteit is key. Dat vind je er altijd in terug. We blijven doorontwikkelen in technische details en design.”

 

Lees verder na de foto. 

 

5

De Krakatau-jassen in de Amsterdamse showroom. 

 

De jassen zijn vrij uitgewerkt, met functionele details. Hoe kan het dat je ze voor deze prijzen kan aanbieden?

“Door een hele goede sourcing. De eigenaar weet waar hij moet zijn voor de beste stoffen en accessoires. En met welke fabrieken hij moet samenwerken. Hij besteedt hier veel tijd aan en is dan ook regelmatig te vinden in de fabrieken, om ervoor te zorgen dat zijn ideeën precies worden vertaald in het product. Daar ligt echt zijn kracht.”

 

Op wie richt je je met Krakatau, als het gaat om consumenten? 

“Het merk wordt breed gedragen. We richten ons niet specifiek op één type klant. Bepaalde modellen – zoals een off-white jack – zijn geschikt voor een modische, hippe man of vrouw. Een andere klant kiest voor een stoer of ingetogener jack. De breedte is onze kracht.”

 

En wie verkopen Krakatau?

 “Onze retailpartners bestaan voor negentig procent uit zelfstandige ondernemers, de local hero’s, aangevuld met De Bijenkorf. De collectie biedt genoeg keuzemogelijkheden – van basic tot felle pop-kleuren – om een eigen beeld neer te zetten. Er wordt steeds breder en dieper ingekocht. En inkopers durven steeds verder te gaan qua styling. Er wordt erg goed gereageerd op uitgewerkte modellen. We merken daarnaast dat onze retailklanten het fijn vinden om een product met een goed verhaal te verkopen. Al onze jassen zijn voorzien van tags, waarop in beeld en tekst de functionele aspecten van het product wordt uitgelegd. Ter aanvulling geven we ook producttrainingen aan winkelmedewerkers, waardoor het verhaal helemaal tot zijn recht komt.” 

 

Krakatau heeft sinds vorig jaar ook een vrouwenlijn. Hoe wordt daarop gereageerd?

“Erg goed! We hebben momenteel een grote focus op de vrouwencollectie, omdat de najaarscollectie die nu is uitgeleverd enorm goed wordt opgepakt. We krijgen veel nabestellingen en gaan snel door onze voorraad heen. We zien dat op dit vlak een grote kans ligt. We horen van veel retailers dat er op vrouwengebied niet zo veel competitie is in hetgeen dat wij brengen.”

 

Denk je aan eigen winkels?

“Zeker. We zijn op zoek naar een locatie in Amsterdam. Ik hoop dat dit binnen nu en een jaar lukt. In ieder geval hebben we onlangs alvast een corner geplaatst bij Your in Antwerpen. Dat is een mooi startpunt.”

 

Wat kunnen we verder de komende tijd verwachten van Krakatau?

“Voor zomer 2019 hebben we nieuwe producten toegevoegd, zoals lichtgewicht softshell jacks. Deze binnen/buiten-jasjes, zoals ik ze noem, zijn flinterdun en waterafstotend en je stapt er bijvoorbeeld makkelijk mee je auto in. Daarnaast komen er steeds meer items bij, zoals sweats, broeken en  zwembroeken. Maar wel altijd gerelateerd aan waar we om bekend staan: street urban mode met veel aandacht voor design en technische en functionele details.”

 

 

 

 

2

3

4

 

6